מטוסי הקרב המתקדמים ביותר של חיל האוויר הרוסי, סוחוי 57, שנחשבים גם כתשובה הרוסית למטוסי החמקן האמריקאיים F35, עזבו את סוריה בימים האחרונים. בישראל מעריכים כי מטרת הצבתם הייתה בעיקר מסר לאמריקאים, כחלק מקמפיין של ולדימיר פוטין, שהחריף לאחרונה את הקו מול וושינגטון, ולא מסר או צעד שמכוון נגד ישראל. לראיה, מטוסי הקרב החדישים שהו בסוריה תקופת זמן קצרה מאוד והנוכחות שלהם הייתה גלויה לחלוטין. לא נעשה ניסיון להסתיר את הגעתם לסוריה אלא להפך.
 
לפני כשבועיים התפרסם כי חיל האוויר הרוסי פרש את מטוסי החמקן המתקדמים בפעם הראשונה מחוץ לאדמת רוסיה. מכון מחקר רוסי והעיתון הרוסי "קומרסנט" היו הראשונים לדווח על נחיתת המטוסים בסוריה. בתחילה, משרד ההגנה הרוסי לא אישר את הידיעה, אבל תמונות שבהן נראו מטוסי הקרב נוחתים בבסיס חמימים, בליווי של ארבעה מטוסי קרב רוסיים אחרים, הופצו בתקשורת.
 
קשה לגילוי באמצעות מכ"מים


לגבי מטוס הקרב המתקדם, הרוסים טוענים שהוא בעל יכולת חמקנית עדכנית ביותר, כך שלמכ"מים קשה מאוד לגלות את עקבותיו. הסוחוי 57 נחשב למטוס המחזיק בטכנולוגיית "דור חמישי", בדומה למטוס הקרב האמריקאי שבו הצטיידה ישראל, F35. נוסף לכך, על פי פרסומים זרים, החמקן הרוסי מסוגל לשאת טילי MK77, שיכולים להגיע לטווח של 200 ק"מ. 

ככל הידוע, הסוחוי 57 אינו נחשב עדיין מבצעי, ומעבר להעברת המסר, ניתן להעריך שהרוסים, בטיסה הארוכה ובשהייה בסוריה, בחנו את היכולות השונות של המטוסים. רק לאחרונה חשף גנרל רוסי כי במהלך הלחימה הארוכה בסוריה בחן הצבא הסורי מעל 200 אמצעי לחימה חדשים בתחומים רבים.

לאחר הגעתם של המטוסים לסוריה, גם חברת ISI הישראלית חשפה, באמצעות הלוויין שלה, את המטוסים, כשהם נמצאים על מסלולי הטיסה בבסיס חיל האוויר הסורי בחמימים, סמוך לעיר לטקיה. חיל האוויר הרוסי עושה שימוש תדיר בבסיס, שממנו יוצאות לא פעם גיחות תקיפה נגד יעדים של כוחות הנלחמים נגד משטרו של נשיא סוריה בשאר אסד, שבו תומכת מוסקבה.