בניגוד לנהלים המבצעיים, הלוחמים שנפגעו בפיגוע המטען על גדר הרצועה לא חבשו את משקפי המגן. שימוש במשקפי מגן היה מקטין במידה רבה את הפגיעה של הלוחמים. כך עולה מממצאי ביניים של תחקיר צה"ל. תחקיר פיגוע מטען החבלה על גדר המערכת ברצועת עזה לפני כשלושה שבועות, שבו נפצעו ארבעה חיילים, נמצא עדיין בעיצומו ויושלם בתקופה הקרובה.



ההערכה שכבר עולה מהתחקיר היא כי חבישת המשקפיים הייתה מקטינה במידה ניכרת את מידת הפגיעה של החיילים, שמצבם של שנייים מהם הוגדר קשה לאחר האירוע. השבוע חל שיפור נוסף במצב הלוחמים, שמאז התקרית עוברים סדרה של טיפולים מורכבים וניתוחים בשל הפציעות החמורות.



הפיגוע התרחש לאחר שבחסות ההפגנות על הגדר הניחו מחבלים מטען שהוסלק בתוך דגל. בצה"ל זיהו את הדגל ומחשש למטען הוחלט לבצע סריקה של האזור החשוד.



מהתחקיר עולה כי אף שעל המשימה פיקד מפקד פלוגה מחטיבת גולני והוקצו לביצועה לוחמים מיחידת סילוק הפצצות של ההנדסה הקרבית - יחידה איכותית ומקצועית ביותר בכל הקשור לטיפול בחומרי נפץ - דרך הטיפול של הכוחות בשטח לא תאמה לחלוטין את האיום.



אי חבישת המשקפיים כנדרש ואי שימוש בציוד מגן נוסף המקובל במקרים כאלה, מתווספים לשורה של תקלות נוספות בהתנהלות המבצעית בתקרית, שנובעות בעיקר מאי הקפדה מוחלטת על התרגולת המבצעית המקובלת בסריקה של אזור חשוד במטען. למשל, למרות האיום, הכוחות פעלו כאילו הסבירות למציאת מטען באזור הגדר נמוכה מאוד.



במקביל בוחנים בצה"ל את דרך ההתמודדות עם הפרות הסדר האלימות שמתקיימות כמעט מדי שבוע על גדר המערכת. מצד אחד, בצה"ל מפעילים כוח מבוקר על מנת לצמצם ככל הניתן את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני, כדי לא להוביל להסלמה. מצד שני, הפיגוע על הגדר חשף במשנה תוקף את הסכנות מהתקרבות פלסטינים לגדר – התקרבות שבחסותה מתבצעות גם פעולות טרור.



מדובר צה"ל נמסר: "התחקיר עודנו מתקיים ובסיומו יוצג כמקובל למפקדים. ככל אירוע, לקחים מבצעיים שעלו חודדו מול הכוחות בשטח".