“אנו מצויים בעיצומו של פיילוט לשילוב לוחמות קרקל שהוכשרו כטנקיסטיות”, כך מגלה קצין שריון ראשי, תא”ל גיא חסון, בראיון מיוחד לקראת מחזור הגיוס החדש של החיל שייכנס היום בשערי בסיס קליטה ומיון בתל השומר. לאחר תום הליכי החיול יחלו השריונאים החדשים את מסלול הטירונות וההכשרה בבסיס החיל בשיזפון.



תא”ל חסון (46), שריונר מיומו הראשון בצה”ל בשנת 1990, מדגיש כי בשנים האחרונות חל מהפך בחיל השריון. “שריונר כיום הוא שילוב של לוחם ושל מפעיל טכנולוגיות מתקדמות”, הוא מסביר, “הלוואי שבתקופה שאני התגייסתי ושירתתי על טנק הפטון, שכבר יצא מהשירות, היו טנקים מתקדמים כמו שיש בידינו היום. כך או כך, אני מצפה לגיוס חזק מאוד היום בבקו”ם. המומנטום בקרב בני הנוער הוא שאנחנו אטרקטיבים מבעבר, ואנו רואים יותר ויותר בקשות לשרת בשריון”.



לוחמות, צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
לוחמות, צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90



מה לדעתך גרם לשינוי בדימוי של החיל?


“עסקנו רבות בחשיפת הפעילות המבצעית של השריון, הסתובבנו בבתי ספר ופעלנו ברשתות החברתיות. היכולות לספר ולהציג את האתגרים של החיל, כמו גם להוציא יותר מדיה מבעבר, הביאו בני נוער רבים להיחשף יותר לשריון. במקביל, יזמנו את מבצע שריונר מביא שריונר. היום גם רואים ילדים של אבות ואף נכדים של סבים ששירתו בזמנו בשריון, ויש לנו כבר שלושה דורות על הטנק”.



במשך שנים ארוכות היה לשריון דימוי של עבודה קשה בניקוי ובאחזקת הטנק ושירות בתנאי שטח לא קלים. לדברי תא”ל חסון, השירות בחיל כיום כולל היצע רחב יותר של תפקידים מאי פעם. “התפקיד המסורתי היה ונשאר בלוחמה על הטנקים, אבל יש כיום גם את מערך הפלוגות המסייעות ואת פלוגות הסיור”, הוא מוסיף. “כדי לשרת כלוחם בטנק יש צורך בפרופיל מינימום של 72. במערך הפלוגות המסייעות אנו מכשירים שריונאים, אבל לא על טנקים והם מסייעים לכוחות ברמת רובאות גבוהה. פלוגות הסיור הסדירות מוצבות בגדודים 7 ו־401. כל מי שיבקש להצטרף ויש לו פרופיל 87 – נוכל לקלוט אותו”.



אילו תכונות נדרשות כיום לשריונר?


“נכונות לעבודה קשה, חוסן אישי, עבודת צוות, שהיא מרכיב חשוב ביותר בתוך הטנק, ורצון להיות לוחם. מעבר לזה, הדור הצעיר הרבה יותר טכנולוגי ומתחבר לנושאים האלה בצורה מהירה. השירות כשריונר משלב לוחמה עם מערכות טכנולוגיות מאוד מתקדמות. לא תמצא את המערכות המתקדמות האלה בחילות אחרים אלא רק בטנקים”.



בעוד שתא”ל חסון שירת כאמור כשריונר על טנק מדגם פטון, כיום מצויים בשירות רק שני דגמי הטנקים המתקדמים: מרכבה סימן 4 ומרכבה 3 בז. “הטנקים כיום הם הטובים והמתקדמים ביותר שיש”, הוא אומר. “ובכלל, יש גאוות יחידה מדהימה בתוך החיל ואנחנו מביאים אותה גם לבני הנוער. בכל צוות טנק רעות השריונאים היא שם דבר. התלות של האחד בשני גורמת לשיתוף פעולה ולרעות בלתי רגילים. מי שמגיע להיות שריונר מתאהב בתפקיד ובאווירה המיוחדת”.



אתה תומך בשילוב חיילות כטנקיסטיות?


“אנחנו בעיצומו של הפיילוט ובמהלך שנת 2018 נוכל להגיע למסקנות בנוגע לצעד הזה”.



נתקלת במקרים של לוחמים שלא קיבלו בעין יפה את הלוחמות בטנק?


“לא שמעתי על בעיות. הלוחמים כלל לא עוברים הכשרה משותפת עם החיילות”.



תא”ל חסון רואה גם היום את השריון כחוד החנית של צה”ל בשדה הקרב העתידי. “לשריון יש את העוצמה הגדולה ביותר”, הוא מסביר. “עם ההתאמה הטכנית, השריון גם יהיה דומיננטי בקרבות בתוך שטחים בנויים. לשריון יש הרבה מה לעשות. יש לנו שיתוף פעולה בלתי רגיל עם היחידות הלוחמות האחרות. ככל שנתקדם יותר טכנולוגית השריון יהיו יותר דומיננטי”.