בצה"ל החלו היום (חמישי) בסיכום התרגיל המטכ"לי המשותף עם צבא ארצות הברית, "אבן ראשה" שהתקיים במהלך השבוע. מדובר בתרגיל רחב היקף, ברמת מפקדות צה"ל, שהשתתפו בו אלפי אנשים. קצין בכיר במטה הכללי התייחס לתרגיל, למטרותיו ולשיתוף הפעולה עם ארה"ב ואמר: "במהלך התרגיל עסקנו בזירות נוספות שפחות עסקנו בהן בתרגילים קודמים", ופירט: "המאמץ המרכזי היה מול החזית הצפונית, בעיקר מול לבנון, אבל גם התמודדנו  עם אירועים בסוריה ובלחימה ברצועת עזה".



התרגיל שהתקיים השבוע החל לאחר תקופה של "הסלמה מדורגת", במצב שהאויב כבר נמצא במוכנות גבוהה וממד ההפתעה אינו קיים. הקצין הבכיר סיפר כי אחת ההחלטות הראשונות הייתה שעל צה"ל להסיר את האיום מהעורף מהר ככל הניתן, אך ציין ש"אין קסמים ולא ניתן לפתור אתגר מהסוג הזה בכמה ימים בלבד". הקצין הוסיף כי "למלחמה מהסוג הזה יש מחיר ובפרק הזמן שתורגל, שבוע, נאמד מספר ההרוגים בצד הישראלי על כ-200, ביחס של אחד לאחד בין אזרחים שנהרגו בעורף מהטילים לחיילים שנהרגו בשדה הקרב. לצד המחיר שמשלמים במלחמה מהסוג הזה, צריך לזכור את עוצמות האש שיפעיל צה"ל בצד השני ואת התמרון הקרקעי, שיש לו חשיבות מרכזית ותרגלנו אותו בעיקר בדגש ללחימה בלבנון מול חיזבאללה אבל גם בפעילות נוספות מול איומים בצפון וברצועת עזה", הסביר הקצין. 



מסר לאויבי ישראל". חיילים ישראלים ואמריקאים בתרגיל, צילום: סמל מתיאו פלאו, צבא ארה"ב
מסר לאויבי ישראל". חיילים ישראלים ואמריקאים בתרגיל, צילום: סמל מתיאו פלאו, צבא ארה"ב



"לומדים את האינטרסים של הרוסים באזור, מנגנון התיאום ימשיך לפעול"





הקצין הבכיר הוסיף כי ההשפעה האיראנית והנוכחות שלהם באזור הייתה חלק בלתי נפקד מתרחישי המלחמה שנבחנו, גם לנוכחות הרוסית ניתן משקל בתרגיל, לא כאויבת של ישראל, אבל כן כשחקן מרכזי והמשמעות של הנוכחות שלהם באזור בעת מלחמה רחבת היקף. הקצין הבכיר הרחיב על כך בתשובה לשאלה בשיחה עם עיתונאים: "יש משמעויות שונות לנוכחות הרוסית באזור בעת מצב מלחמתי. אנו לומדים את האינטרסים שלהם, מה יותר חשוב להם ומה פחות, ואת הדברים שניתן לתאם מולם ומה לא", הוא הסביר והוסיף: "כמובן שזה חלק מההכנה שלנו כיצד ניתן לפעול ללא פגיעה באינטרסים שלהם ככל האפשר". הקצין הבכיר הוסיף כי נקודת המוצא שגם במצב מלחמה מנגנון התיאום בין ישראל לרוסיה ימשיך לעבוד כדי למנוע עימותים בין המדינות.



על פי הקצין, התרגיל הענק שילב הפעם בתוכו בצורה אינטגרטיבית כמה תרגילים גדולים יחד: תרגיל המפקדות של צה"ל שכלל את כל הפיקודים הזרועות וגופי המטה הכללי, תרגיל העורף הלאומי ותרגיל ההגנה האווירית המשותף לישראל וארצות הברית. לגבי הקשר עם האמריקנים אמר הקצין הבכיר כי "מעבר לחשיבות של התרגול המשותף - שמשפר את היכולת שלנו לעבוד יחד, יש בו מסר לגורמים השונים באזור - הברית שלנו עם ארצות הברית היא לא רק אסטרטגית בהיבט הצהרתי, יש לברית משמעות גדולה גם בשיתופי פעולה אופרטיביים ומבצעיים, כפי שתרגלנו השבוע בתרגיל ההגנה האווירית".



במהלך התרגיל  הוצג מצב שנחשב לחמור יותר מאשר הערכת המצב הנוכחית - כיצד הייתה נראית מלחמה במידה והייתה פורצת מחר בבוקר?. הזירה המרכזית נותרה לבנון, אבל הפעם המלחמה תורגלה לצד פעילות עוינת גם מסוריה, ובמקביל עימות ברצועת עזה כאשר בכל הזירות נלקחה בחשבון מעורבות איראנית. נקודה נוספת שנבחנה במהלך התרגיל, הייתה ההתמודדות עם ממד הסייבר, שתפס מקום משמעותי בתרחישים השונים, בהגנה ובהתקפה, כמו כן, לאור הערכות בצה"ל שבמלחמה הבאה האויב ישאף להילחם גם בשטח הישראלי, נבחנו מקרים שונים שבהם פשט אויב על שטחים בישראל, אך לא החזיק בשטח לאורך זמן.