ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס הערב (שבת) לפיגוע הדריסה שהתרחש לפני כניסת שבת ואמר: "אני שולח תנחומים מעומק ליבי למשפחותיהם של קצין וחייל צה"ל שנרצחו אתמול בידי מחבל בן עוולה ומאחל החלמה מהירה לפצועים. נפעל להריסת בית המחבל ונמצה עמו את הדין".



בנוסף, נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי "תפילותינו ומחשבותינו היו נתונות כל השבת אל משפחות נרצחי הפיגוע הנורא שהתרחש בכניסת השבת. אני שולח חיבוק של נחמה וכוחות אל משפחות ההרוגים ואת תפילותינו להחלמה מהירה של הפצועים". הוא הוסיף: "תחזקנה ידי כוחות הביטחון כולם, הפועלים בכל הזירות, בשטח ובחקר המודיעין, לפיענוח הפיגוע על מסייעיו. לא נשקוט עד אשר נביא את כל המשתפים פעולה עם הטרור לדין ולא נאפשר לטרור להפוך מציאות קיימת".

רופאי בית החולים בילינסון ממשיכים הערב להיאבק על חייו של חייל שנפצע קשה בפיגוע. הוא סובל מפגיעת ראש ומפגיעות בגפיים, ופונה לבית החולים כשהוא מורדם ומונשם. במהלך הלילה שבין שישי לשבת, הוא עבר מספר מספר ניתוחים, ואושפז במחלקת טיפול נמרץ. הפצוע נוסף, שהגיע לבית החולים כשהוא במצב בינוני, הועבר לחדר ניתוח עם הגעתו, ועבר גם הוא מספר ניתוחים במהלך הלילה.

צילום: דו"צ

 
לאחר הפיגוע: צה"ל בוחן להמליץ על שינוי בתוואי הגדר בכפר ברטעה, כפרו של המחבל

הקו הירוק חוצה את הכפר לשניים, כך שחלק מתושביו הם פלסטינים וחלקו השני - ערבים ישראלים עם תעודות זהות כחולה, שכן בזמן הקמת הגדר הוחלט בסופו של דבר שלא לחצות את הכפר. למרות שאין קשר במקרה הזה לפיגוע עצמו, בצה"ל מזהים בעניין נקודת תורפה ביטחונית ולכן הנחה הרמטכ"ל לבצע עבודת מטה, שתגבש המלצות בקרוב.

ההבנה בצה"ל בעקבות הפיגוע היא, כי מתווה ותוואי גדר ההפרדה הביטחונית יצר מרחב תפר בו גרים אלפי פלסטינים מחוץ לגדר, דבר שמהווה תורפה ביטחונית. בעקבות כך יבחנו במטכ"ל בפיקוד המרכז ובמתאם פעולות הממשלה בשטחים עבודת מטה לחלופות לשינוי תוואי הגדר, לצד המשמעויות וההשלכות הביטחוניות, כלכליות ואזרחיות של שינוי כזה. אין עדיין המלצה לעשות כך, ולמעשה הרמטכ"ל בביקורו ובהערכת המצב הנחה לבחון את העניין והשלכותיו, בכל מקרה כל שינוי בתוואי הגדר דורש אישור והחלטת הדרג המדיני.

איזנקוט בהערכת המצב. צילום: דו"צ

מתחקיר הפיגוע עולה כי התנהלות הלוחמים בשטח הייתה בהתאם לנהלים המבצעיים, והם לא היו בקבוצה אחת והיו מחלוקים לשני צמדים. למרות זאת, המחבל שביצע דריסה כפולה, הצליח לפגוע בכולם. מהתחקיר הראשוני עולה, כי הדריסה השנייה התרחשה בחלוף שניות בודדות הראשונה, ולכן הלוחמים לא הצליחו לבצע ירי לעבר המחבל. 

כזכור, אמש נרצחו קצין וחייל, ושני חיילים נוספים נפצעו באורח קשה ובינוני בפיגוע הדריסה הקטלני בכביש 585. הרמטכ"ל גדי איזנקוט קיים בשעות הבוקר הערכת מצב בזירת הפיגוע שהתרחש אתמול סמוך לכפר יעבד, בה נכחו מפקד פיקוד המרכז, אלוף נדב פדן, מתאם הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, מפקד אוגדת איו״ש, תת-אלוף ערן ניב ומפקדים נוספים.



צילום: דו"צ



בנוסף, בפעילות משותפת של צה"ל ושב"כ הגיעו אתמול בלילה כוחות לביתו של המחבל עלאא ראתב קבהא, בן ה-27 בעיירה ברטעה שבאזור ג׳נין וכן עצרו את אחיו. במהלך הפעילות הלילה, כוחות הביטחון ביצעו מיפוי הנדסי של בית המפגע, לצורך הריסתו ונעצר חשוד נוסף במעורבות בפיגוע. בתוך כך, שני הפצועים עברו במהלך הלילה מספר ניתוחים בבית החולים בלינסון בפתח תקווה. החייל שפצוע במצב קשה מאוד עדיין לא יצא מכלל סכנה. מצבו של הפצוע הנוסף נותר בינוני. 



בעקבות פיגוע הדריסה הנחה מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי על הקפאה מידית ורחבה של ההיתרים לכלל חמולת המפגע - 67 היתרי תעסוקה בישראל, 26 היתרי מסחר וארבעה רישיונות תעסוקה בהתיישבות.

השתתפו בהכנת הידיעה: יניר קוזין, אריק בנדר, טל לב רם ומעיין הרוני