ארבעה פלסטינים חדרו היום (שבת) משטח רצועת עזה לשטח ישראל וזאת במטרה לפגוע בעבודות נגד הקמת מכשול המנהרות, וחזרו לשטח הרצועה, כך הותר לפרסום. בין השאר ניסו הפלסטינים להצית מנוף שעסק בעבודות הגדר, אך האש כובתה על ידי כוחות צה"ל, שמצאו בנקודה נזין, סכין גדולה, דבק מגע קאטר וכאפייה.



על פי ההערכות, הפלסטינים ברחו חזרה לרצועה ככל הנראה לאחר שיזוהו שכוח צה"ל מתקרב למקום. בצה"ל טוענים כי הפלסטינים שהו זמן קצר בשטח ישראל וכי הכוח הגיע אליהם בתוך זמן קצר מרגע החדירה. גם אם נתון זה נכון, העובדה שארבעה פלסטינים הצליחו לחדור לשטח ישראל ולבצע פעולה חבלנית, צריכה להטריד את המפקדים בשטח, כי במקרים אחרים היה גם יכול להיות שמדובר במחבלים חמושים, שמטרתם לא רק לפגוע בעבודות המכשול כי גם לבצע פיגוע חבלני, זאת מתוך הנחת מוצא שאם ארבעה פלסטינים עם ציוד הצליחו לחדור לשטח ישראל, באותה המידה היה יכול להיות מדובר במחבלים חמושים.



האירוע אתמול נחשב חריג יחסית, כאשר זאת הפעם הראשונה נרשם ניסיון לפגוע בעבודות המכשול שמתבצעות על הגדר, למרות שהפעולה הזו נעשתה יותר בהיבט סמלי מאשר פעולה מאורגנת משמעותית שהייתה יכולה לפגוע במכשול או בכלים באופן ממשית, נראה שהאירוע הזה מתקשר בצורה ישירה לרוח המתיחות ברצועת עזה ולקראת אירועי צעדות השיבה שצפויים להתרחש החל מסוף השבוע הבא. שבה צפויים אלפי פלסטינים וייתכן שאף עשרות אלפים מהרצועה לצעוד לעבר גדר המערכת ואולי אף לחצות אותה לכיוון שטח ישראל. במערכת הביטחון חוששים שאירוע כזה יסתיים בעשרות נפגעים ויהפוך לאסון תדמיתי ישראלי, ועל כן עמלים על אמצעי אל-הרג כדי למנוע חצייה של הגדר מחד, ופגיעה בנפש מאידך.



למרות התקרית, סוף השבוע האחרון - מהשקטים בחודשים האחרונים



בנוסף לצעדה, בשבועות האחרונים התגלו מספר מקרים של הנחות מטענים על גדר הרצועה, כאשר במקרה החמור ביותר, המטען התפוצץ ופגע בארבעה חיילים שניסו לנטרלו. שניים מהחיילים נפצעו באורח קשה כתוצאה מפיצוץ המטען ושניים נוספים נפצעו באורח בינוני וקל.  על פי התחקיר הצה"לי, האירוע נראה כ"פיגוע משיכה" - הכוח הגיע למקום כדי להסיר מהגדר דגל שהונח במקום, ככל הנראה במהלך ההפגנות שהתקיימו אמש. עם הגעתם למקום, המטען שהוטמן מתחת לגדר הופעל. מדובר באירוע החמור ביותר מאז צוק איתן, ועל פי ההערכות, המטען הונח על ידי ארגונים סוררים. 



כאמור, הפיצוץ מגיע אחרי מספר חודשים מתוחים, שבמהלכם בין היתר אותרו שלוש מנהרות טרור בגבול עם רצועת עזה ונחשפו מטענים שהונחו בציר המשמש את כוחות צה"ל הנעים מצפון לטול כרם. מדובר בעליית מדרגה, שכן מזה זמן רב לא קרה אירעו כזה בגבול. 



חשוב לציין בהקשר זה שבמערכת הביטחון נערכים לתרחישים קיצוניים גם ביהודה ושומרון וגם ברצועת עזה, אבל אין מידע או הערכה שכבר בשישי הקרוב נראה התממשות של תרחישים בהם אלפים רבים של פלסטינים לוקחים חלק בתהלוכות או הפרות סדר המוניות ביהודה ושומרון או ברצועת עזה. יום האדמה שמצוין השנה בערב הפסח אצלנו הוא רק תחילתו של תקופה מתוחה שצפויה להמשך בחודשים הקרובים מסבירים במערכת הביטחון, שמצפים לעליה מסויימת בהיקפי האירועים כבר בשישי הקרוב, אבל עדיין לא בהיקפים גדולים מאוד, כפי שעלול להתפתח בהמשך. דווקא סוף השבוע האחרון היה מהשקטים ביותר בחודשים האחרונים, ביהודה ושומרון יצאו להפגין רק כמה מאות בודדות של פלסטינים וגם ברצועת עזה השתתפו בהפרות הסדר רק כ- 500 פלסטינים בכמה מוקדים לאורך הגדר.