בעוד המתח בגבול הרצועה עולה ככל שמתקרב יום שישי ועמו צעדת השיבה מעזה, הולך וגדל מספרם של הפלסטינים שחוצים את הגבול לשטח ישראל וממחישים את הסכנה. אתמול נתפס פלסטיני בחוף זיקים, לאחר שחצה את גדר המערכת. בחיפוש על גופו לא נתפס נשק והוא הועבר לחקירת כוחות הביטחון.



האירוע התרחש שעות ספורות לאחר ששני פלסטינים מהרצועה הציתו משטח הגבהה סמוך למעבר קרני הישן, בצפון רצועת עזה מול קיבוץ נחל עוז. השניים לא חדרו לשטח ישראל. צה"ל לא המתין הרבה ותקף שתי עמדות תצפית של החמאס בירי טנקים. לא היו נפגעים בצד הפלסטיני.



חדירת הפלסטיני אתמול מצטרפת למספר תקריות נוספות בימים האחרונים. שלשום חדרו שלושה מחבלים חמושים ברימוני רסס וסכינים לעומק של כ־20 ק"מ


בשטח ישראל. הם הסתובבו חופשי במשך שעות בשטח ישראל ואף תועדו כשהם חולפים סמוך לשער היישוב צאלים, לפני שנעצרו ונחקרו. אחת השאלות העיקריות היא מדוע לא השתמשו ברימונים שהביאו.



גם בשבת היה אירוע חמור: ארבעה פלסטינים חצו את הגדר וניסו להצית כלי הנדסי שעסק בהקמת המכשול בגבול. הרמטכ"ל, כמו יתר צמרת הפיקוד, אינו מקל ראש באיום. בטקס חילופי ראשי אמ"ן אמר גדי איזנקוט: "הישגים רבים עומדים לצדנו, אך לאור אירועי השבוע האחרון עלינו להביט פנימה ולהפיק לקחים מתקלות מתוך גישה מקצועית וצניעות על מנת להבטיח רמת דרישות ונורמות גבוהות שעמן אנחנו יוצאים להבטחת ביטחון המדינה ותושביה".



האירוע בצאלים. לא היה האחרון ברשימה. צילום: שמואל הס/TPS
האירוע בצאלים. לא היה האחרון ברשימה. צילום: שמואל הס/TPS



לקראת יום שישי יתגברו את הכוחות מספר גדודים, בעיקר מחטיבת הנח"ל וגבעתי, יחד עם כוחות מיוחדים שיגיעו לאוגדת עזה כדי לשמש ככוח עתודה לגדודים שכבר נמצאים בגזרה במשימות ביטחון השוטף ונמצאים גם הם בכוננות מוגברת, שבאה לידי ביטוי בירידה משמעותית במספר החיילים שיזכו לעשות את ליל הסדר בבית.



מדובר בהגדלה משמעותית של מספר הלוחמים שיהיו פנויים לטיפול בהפרות סדר. דגש מיוחד הושם על תגבור צלפים מיחידות שונות, שיפוזרו בנקודות החיכוך הצפויות לאורך הגדר. הפעלת הכוחות תיעשה בהדרגה. אם יתפתחו תרחישים קיצוניים, פיקוד הדרום יוכל להפעיל יחידות נוספות שנמצאות בכוננות.



מן העבר השני של הגדר הוקמו מחנות של אוהלים, וחמאס קרא לאלפים מתושבי עזה להגיע ולאכלס אותם. מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, העביר מסר אזהרה לראשי חמאס, כמו גם למנהלי חברות האוטובוסים שמתוכננים להסיע את המפגינים אל הגבול, כי כל מי שמתקרב אל הגדר מסכן את חייו וכי בעלי חברות האוטובוסים עשויים לסבול בעתיד מיחס נוקשה יותר אם יטלו חלק במחאה. הוא הבהיר כי אם המפגינים יפגעו בגדר או יחדרו לשטח ישראל, תגובת צה"ל עלולה להיות קשה.



צה"ל גם פנה אל תושבי עזה באמצעות הרשת והזהיר אותם לבל ישמשו ככלים במשחק המסוכן של חמאס. מוקד העניינים אומנם נמצא ברצועת עזה, אבל גם ביהודה ושמרון תישמר כוננות גבוהה במהלך החג. בחצות הלילה שבין חמישי לשישי יוטל סגר כללי על אזור יהודה ושומרון וייסגרו המעברים ברצועת עזה. פתיחת המעברים והסרת הסגר צפויות להתבצע רק בסוף החג, ב־7 באפריל. במקביל נעצרו אתמול באזור הגלבוע 34 שוהים בלתי חוקיים שהגיעו מיהודה ושומרון.