רמת הכוננות בצה”ל לקראת יום האדמה היום (שישי) היא מהגבוהות בשנים האחרונות. גם ביהודה ושומרון נערך צה”ל לאפשרות של עימותים אלימים. על האירועים יפקד הרמטכ”ל רא”ל גדי איזנקוט. לאורך רצועת עזה נפרסו אלפי לוחמים מהחטיבות הסדירות ומיחידות מובחרות שישמשו ככוחות עתודה ויתגברו את הגזרה, בנוסף לכוחות הבט”ש שפועלים באזור ולאמצעים מיוחדים שהובאו לגזרה לטובת פיזור הפגנות. צה”ל תגבר באופן דרמטי את מספר הצלפים שיוצבו בגזרה למקרה שבו יהיה צורך להשתמש באש חיה על מנת להרחיק מתפרעים מהגדר. 

בשעות הבוקר המוקדמות אישר צה"ל דיווחים פלסטינים כי נפתחה אש לעבר חשודים סמוך לגדר המערכת בשני מקרים שונים, כאשר באחד מהם החשודים זוהו כאשר הם מנסים לפגוע בגדר, ובמקרה נוסף נפתחה אש טנקים לעבר שני חשודים שהתקרבו אליה. הפלסטינים דיווחו כי כתוצאה מהירי נהרג פלסטיני אחד, ואחר נפצע באורח קשה.
 
בימים האחרונים העביר צה”ל מסרים לחמאס, כי אם יתפתחו אירועים חריגים באזור הגדר, צה”ל יתקוף בתגובה מטרות של חמאס. למרות זאת, מעריכים גורמים בצבא כי הסבירות לכך שאלפי אנשים ינסו לחצות את הגדר נמוך ביותר. ההערכה הסבירה היא שמספר הפלסטינים שינסו להתעמת עם כוחות צה”ל אומנם יגדל בצורה משמעותית, אבל לא בהיקפים גדולים. 
 
״עזה מוכנה לצעדה הגדולה״, הודיע אתמול ארגון חמאס השולט ברצועה. לדבריו, הצעדה תצא בבוקר לכיוון ישראל “עד נקודת הגבול הקרובה ביותר”. המארגנים הדגישו כי אוהל המחאה יהיה במרחק 700 מטר מגדר המערכת. בחמאס עובדים מסביב לשעון כדי להצליח "להעביר את המסר לכיבוש הישראלי ולקהילה הבינלאומית שלא נוותר על זכות השיבה”. במקביל הודיעו בכירי חמאס כי לא תהיה התפרצות לכיוון הגדר והדגישו כי מדובר בצעדה בדרכי שלום. משרד הבריאות, משרד הפנים ועיריית עזה הודיעו על כוננות גבוהה, עם צפי לפצועים במהלך הצעדה.
 

המארגנים ביקשו מהמפגינים לא להגיע לגדר “כדי לא לתת תירוץ לכוחות צה״ל לפגוע בתהלוכה”, אך אתמול דווח כי צעיר פלסטיני נפצע מירי ליד “אוהל השיבה” מול חוזאעה, בדרום־מזרח רצועת עזה. אתמול עצר צה"ל שני חשודים שחצו את גדר המערכת מדרום רצועת עזה לשטח ישראל, כשבידיהם שני קאטרים וסכין. האירוע החמור מצטרף לשורת תקריות באזור הגבול בשבוע האחרון. שלשום נתפס פלסטיני בחוף זיקים, שעות ספורות לאחר ששני פלסטינים מהרצועה הציתו משטח הגבהה סמוך למעבר קרני הישן, בצפון רצועת עזה מול קיבוץ נחל עוז. בתגובה תקף צה”ל שתי עמדות תצפית של חמאס בירי טנקים. לא היו נפגעים בצד הפלסטיני.

גבול רצועת עזה. צילום: AFP
גבול רצועת עזה. צילום: AFP

 
יום לפני כן חדרו שלושה מחבלים חמושים ברימוני רסס וסכינים לעומק של כ־20 ק”מ בשטח ישראל ואף תועדו כשהם חולפים סמוך לשער היישוב צאלים, לפני שנעצרו ונחקרו. גם בשבת היה אירוע חמור: ארבעה פלסטינים חצו את הגדר וניסו להצית כלי הנדסי שעסק בהקמת המכשול בגבול. אתמול קיימו הפלסטינים מעברו השני של הגבול מסע אופנועים והפרחת עפיפונים שעליהם צוירו דגלי פלסטין. “באנו עם העפיפונים שלנו כדי להפגין את אהבתנו והגעגוע שלנו לאדמתנו. אנחנו ממתינים לזכות הזו זה 70 שנה”, אמרה פאטמה אלעבדאללה. חבר הוועד המארגן מוחמד אבו ת׳ריא הוסיף: ״יש לנו מולדת שנגזלה, ואנו נשוב אליה”.
 
בעוד עיני מערכת הביטחון נשואות להתפתחויות בגבול הדרום, במשטרה נערכים לאירועי יום האדמה שיתקיימו היום ומחר במגזר הערבי. האירוע המרכזי יהיה תהלוכה רבת משתתפים שתתקיים היום ביישוב עראבה. קודם לכן תתקיים עצרת לרגל יום האדמה בכפר ראס ג’ראבא בנגב. מחר תצא תהלוכה נגד הפקעת אדמות אל־רוחה ליד אום אל־פחם. 
 
ח״כ יוסף ג׳בארין (הרשימה המשותפת): “השנה אנו מציינים את יום האדמה בסימן המשך המאבק במדיניות הפקעת הקרקעות של האזרחים הערבים בישראל ונישולם הנמשך. יום האדמה הוא אירוע מכונן עבור האוכלוסייה הערבית־הפלסטינית, שהפך לסמל להתעוררות, לקריאה לצדק ושוויון, ולהיאחזות במולדת. ביום האדמה החזיר הציבור הערבי לעצמו את האמונה ביכולתו הקולקטיבית להיאבק במדיניות האפליה של ממשלות ישראל באמצעות מאבק ומחאה עממית וציבורית״.
 

בתוך כך, בהלה נרשמה אתמול בבאר שבע לאחר שהוכרזה כוננות מוגברת בעיר מחשש לפעולת טרור. בסופה עצרה המשטרה שני חשודים, המרכזי בהם בדואי ישראלי. מחקירת השב"כ מסתמן כי האירוע הוא פלילי ולא על רקע לאומני כפי שחשבו בתחילה.