שלושה פלסטינים לא חמושים נעצרו הערב (ראשון) על ידי כוח צה"ל לאחר שחצו את גדר הגבול מרצועת עזה לשטח ישראל, זאת על רקע המתיחות סביב אירועי שישי, בהם נהרגו כ-15 פלסטינים, ביניהם 10 פעילי חמאס בהפגנות על גדר הרצועה. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון



בתוך כך, צה"ל ממשיך לסרוק את אזור הגדר ובשלב זה לא נמצאו עדיין מטענים שהונחו בצמוד ובסמוך לה. בצה"ל נערכים לקראת יום שישי הקרוב ומעריכים שמספר המשתתפים בהפרות הסדר יהיה נמוך מזה שהיה ביום שישי האחרון.



במערכת הביטחון ממשיכים לשמור על דריכות מרבית והחשש הוא שהאירועים יחריפו בשבועות הקרובים. מקורות פלסטיניים ומצריים דיווחו כי קהיר פועלת בזירה המקומית והבינלאומית למניעת הסלמה ומנהלת לשם כך מגעים עם ארה"ב, ישראל, הרשות הפלסטינית והפלגים הפלסטיניים, בהם חמאס והג'יהאד האסלאמי.

במקביל נשמעו בעזה קולות מלחמה חריפים. ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה הזהיר: "צעדת השיבה הייתה פעולה לא אלימה שהשתתפו בה נשים ונערים, פעוטות וקשישים. על העולם החופשי לשאת באחריות להוביל את הנהגת הכיבוש אל בתי הדין הבינלאומיים. העם שלנו לא יכול לשאת בהימשכות המצור על עזה וביום שישי האחרון עצרנו על הגבול, בפעם הבאה איננו יודעים איפה הגבול יהיה".

איסמעיל הנייה בהפגנה בגבול רצועת עזה. קרדיט: צילום מסך מפייסבוק

 
מנהיג חמאס, יחיא סנוואר, אמר: "אנחנו אומרים מכאן: אם מובטלי עזה ירעבו, הם יאכלו את הכבד שלכם. הם ימצאו לעצמם עבודה בהתגנבות לגבולותיכם ושריפת הציוד שלכם ובצליפה בכם ממרחק אפס". לפי נתוני צה"ל, בשיא האירועים לקחו חלק כ-600 פלסטינים בחמישה מוקדים לאורך הגדר. בשבעה מקרים ירו צלפים של צה"ל לעבר פלג גופם התחתון שפלסטינים שהמשיכו להתקדם אל הגדר בניסיון לפגוע בה. 
 
היום המשיכו פלסטינים מרצועת עזה להגיע אל הגדר ולפי דיווחים, כמה מהם נפגעו מירי ומגז מדמיע, אחד מהם באורח קשה. דובר משרד הבריאות ברצועה, ד"ר אשרף אל-קדרה, אמר: "אזרח פלסטיני נפצע באורח קשה לאחר שנורה על ידי צה"ל ממזרח לחאן יונס". דווח כי מדובר בנער חירש-אילם. בנוסף נפצעו שני צעירים מירי ברגליהם בעימותים באזור אבו ספיה שממזרח לעיירה ג'בליה שבצפון הרצועה. השניים פונו לבית החולים בית לאהיא הסמוך כשמצבם בינוני. פלסטיני נוסף נפצע מירי ממזרח לשכונת זייתון שמדרום-מזרח לעיר עזה, לאחר שהתקרב לגדר. בתמונה שהופצה ברשתות החברתיות נראה אב משפחה עם ילדיו כשהוא נורה על ידי צלף צה"ל, למרות שהניף דגל לבן.
 
הגיבור התורן בעזה היום הוא הילד מוחמד עיאש, שתמונתו עוטה מסיכה עם בצל נגד גז מדמיע התפרסמה ברחבי העולם. הוא זכה לכבוד והוזמן עם אביו ללשכתו של הנייה. מנהיג חמאס לשעבר, חאלד משעל, השוהה באיסטנבול, הודה לנשיא טוקיה ארדואן על תמיכתו בפלסטינים ואמר: "האויב הישראלי גילה בצעדת השיבה כי הפלסטינים הם עם שקשה לשבור אותו. תמצאו עם אמיץ על אדמת פלסטין.
 
"נתניהו ראה את המשברים העוברים על האומה וחולשתה ומצא בבית הלבן אדם קיצוני בדמותו של טראמפ, וחשב שמדובר בהזדמנות פז לחסל את הסוגיה הפלסטינית. הם התחילו לבשל את מה שמכונה 'עסקת המאה' בחדרים חשוכים, והרגישו שחלק מהאומה שלנו הולכת איתם. אולם נתניהו לא ידע שירושלים זו הנשמה שלנו, ההיסטוריה, העתיד ופסוק מהקוראן שלנו. הכיבוש הבין שמזימותיו לא יעברו ולכן התחיל מהלך חדש בו הוא יחסל את זכות השיבה, לחזק את אחיזתו בירושלים ולייבש את התמיכה בחמאס. הם מנעו נשק מהעם שלנו בגדה ובירושלים ומצאו את הדריסות והדקירות מאחר והעם שלנו יצירתי בהגנה על עצמו. הכיבוש התרגל לטילים מעזה והופתע מהדרך החדשה שהציגו – כי בעזה תימצא הרבה יצירתיות".