בעקבות העימותים האלימים שהתקיימו היום (שישי) במהלך "מחאת הצמיגים" בגבול עזה, בחמישה מוקדים ברצועה, אמר דובר צה"ל רונן מנליס כי "הכוחות עמדו במשימה". לדבריו, במהלך המהומות בוצעו מספר ניסיונות לחתוך את הגדר, שלא נפרצה בשום שלב, ולזרוק בקבוקי תבערה. מלבד זאת, ציין מנליס כי לקראת ההיערכות השבוע צומצמו הכוחות, מה שלא פגע ביעילות המבצעית. מפקד פיקוד דרום, אלוף אייל זמיר, טען כי "חמאס עשה מניפולציות גדולות שלא נעלמו מעינינו".



במהלך האירועים לקחו חלק 20 אלף מתפרעים בחמישה מוקדים. מצד אחד, מדובר בפחות משתתפים מאשר בשבוע שעבר, אך גם הפעם אירעו, לדבריו, לא מעט אירועי אלימות.

סיכום יום העימותים בעזה. צילום: דובר צה"ל


מנליס התייחס גם להבערת הצמיגים  והניסיון להקשות על צה"ל באמצעות יצירת מסך עשן ברצועה. "מדובר בקוריוז שלא יצר אפקט מבצעי משמעותי", אמר מנליס שציין לטובה את מערך כיבוי האש שנרתם למשימה והפעיל את יכולותיו איפה שהיה צריך.



לטענת דובר צה"ל, לפעילות צה"ל בשבוע שעבר הייתה השפעה בהיבט ההרתעתי, מה שבא לידי ביטוי בניסיונות של חמאס לנסות למנוע את הגעת ההמונים לגדר על מנת שלא לאבד שליטה על ההפגנות.



עם זאת, הסביר מנליס, פעילים ניסו להגיע לגדר, אם כי לאורך רוב ההפגנה רובם נשארו במרחק של כ-300 מטר ממנה, ומדי פעם בודדים ניסו לרוץ לעברה, אך הורחקו.



"ראינו שאין מדובר בהפגנה תמימה, אלא בהפרת סדר אלימה מאוד", המשיך דו"צ. "אנחנו נחושים להמשיך לעמוד במשימה. מי שגרם לאירועים האלה זה סינוואר והנהגת חמאס".



לדבריו, פיקוד דרום והכוחות בשטח עשו הפקת לקחים רצינית מאוד משבוע שעבר והדברים באו לידי ביטוי השבוע, תוך שילוב בין למידה והרתעה, שהם למעשה אלה שמייצרים את התוצאות של האירוע הזה.



עם זאת, הוא הסביר כי "האירועים לא הסתיימו ואנו נערכים לניסיונת נוספים לחצות את הגדר בימים הקרובים. ההערכה שלנו שהניסיונות לבצע פיגועים יימשכו ויעשו ניסיונות לבצע אירועים מהסוג הזה, גם במהלך השבוע וגם בימי שישי".



אלוף זמיר הוסיף: "האוגדה וכוחות הפיקוד עמדו במשימה שלהם בצורה טובה ומרשימה. מה שהיה מולנו ומה שיש מולנו גם כיום זה הפרת סדר אלימה שמטרתה להניע פיגועי טרור ופח"ע. חמאס עושה פה מניפולציות גדולות שלא נעלמות מעינינו".