ירגיע את הרוחות? הסרטון שפורסם אמש, בו נראה צלף ישראלי יורה בפלסטיני לא חמוש ולאחר מכן נשמעות צהלות שמחה של חיילים בעמדו במקום עורר סערה גדולה בציבוריות הישראלית. היום (שלישי) פרסם צה"ל את מסקנות התחקיר הראשוני של האירוע, ממנו עולה כי התקרית אירעה  יום  שישי, ה-22 בדצמבר 2017, במהלך הפרות סדר אלימות במרחב כיסופים.



תיעוד ירי של צלף לעבר לעבר פלסטיני

עוד עולה מהתחקיר, כי הסרטון מתעד חלק קצר מההתמודדות עם הפרת סדר אלימה, שכללה זריקות אבנים וניסיונות חבלה בגדר, ונמשכה כשעתיים. במהלך הפרת הסדר ננקטו צעדים רבים לפיזורה, לרבות כריזה וקריאה לעצירה, הפעלת אמצעים לפיזור הפגנות וירי לאוויר. משכל אלה לא הועילו בוצע ירי של כדור בודד לעבר אחד החשודים בארגון והובלת האירוע כשהוא נמצא מטרים ספורים מהגדר. כתוצאה מהירי הוא נפגע ברגלו ונפצע. 



מדובר צה"ל נמסר עוד, כי הסרטון לא צולם מהעמדה ממנה בוצע הירי, והוא צולם על ידי חייל שאינו שייך באופן אורגני לכוח שירה. לאחר השלמת התחקיר המבצעי המלא ע"י שדרת הפיקוד הרלוונטית יועברו ממצאיו, כמקובל, לבחינת הפרקליטות הצבאית.

באשר לצילום בלתי מורשה של אירוע מבצעי, הפצת החומר המצולם וההתבטאויות הנשמעות בו, יצוין כי אלו אינן הולמות את הרוח ומידת האיפוק המצופה מחיילי צה"ל ויטופלו במישור הפיקודי בהתאם.

מוקדם יותר התייחס שר הביטחון אביגדור ליברמן לסרטון ואמר כי לצלף מגיע צל"ש: "צה"ל זה הצבא הכי מוסרי בעולם, אבל כשאתה בחזית ונמצא במתח ויש אמוציות אפשר להבין את  ההתנהגות של החיילים. בסופו של דבר, החיילים הם מיטב עם ישראל".