שבוע שלישי של הפגנות: הפרות הסדר האלימות המשיכו היום (שישי) בחמישה מוקדים לאורך רצועת עזה, ובהן משתתפים כעשרת אלפים פלסטינים. מדובר צה"ל נמסר כי "אירעו מספר ניסיונות לפגיעה במכשול הביטחוני ולחצייתו ובהם הנחת מטען באזור קרני שהתפוצץ ושילוח עפיפון ועליו בקבוק תבערה. אירועים אלה נוספים לניסיונות פיגוע מהשעות האחרונות, ובהם זריקות מטענים, בקבוקי תבערה וחבלה במכשול בטחוני".

מטען חבלה שהונח על הגדר התפוצץ בצד הפלסטיני

ההפגנות מתקיימות הפעם תחת הכותרת "הנפת דגל פלסטין - הצתת דגל הכיבוש". על פי דיווחים פלסטיניים צה"ל ביצע ירי אל עבר חשוד בניסיון לפריצת הגדר. עוד דווח על ירי עשרות רימוני גז מדמיע אל עבר מפגינים ממזרח לחאן יונס. ממשרד הבריאות הפלסטיני נמסר כי באירועים נהרג אדם כבן 28 ונפצעו 968 אנשים, בהם 17 מצוותי רפואה או עיתונאים.

ניסיונות לפגוע בגדר ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל


מדובר צה"ל נמסר כי "אירעו מספר ניסיונות לפגיעה במכשול הביטחוני ולחצייתו. כמו כן בוצעו מספר ניסיונות פיגוע בהם זריקת מטען, בקבוקי תבערה וחבלה במכשול בטחוני. כוחות צה"ל משתמשים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי בהתאם להוראות הפתיחה באש. צה"ל לא יאפשר פגיעה בתשתיות הביטחון והגדר המגנות על אזרחי ישראל ויפעל מול מתפרעים אלימים ומחבלים המעורבים בכך". 

דובר צה"ל בערבית, אביחי אדרעי, הזהיר מוקדם יותר ברשתות החברתיות את אנשי רצועת עזה מלשתף פעולה עם המהלכים של חמאס. "בהכרה רשמית מצד ארגון הטרור חמאס, יתקיימו הפגנות טרור אלימות בהן נעשה שימוש בבקבוקי מולוטוב תחת הכותרת 'שישי מולוטוב'", כתב, "האם אינכם יודעים כי לטמא את יום שישי המבורך בטרור הוא כפירה?! אל מול כוונות אלימות אלו מצד חמאס אנו חוזרים ומזהירים מפני התוצאות של התקרבות לגדר הביטחון או פגיעה בה. אל תתנו לחמאס לנצל אתכם לביצוע המתקפות שעליהן אתם תשלמו את המחיר". אדרעי הוסיף את ההשטאג #לא שיבה אלא אנרכיה.

דורכים על דגל ישראל ברצועת עזה. צילום: רויטרס


"במהלך התהלוכות תהיה נוכחות מסיבית של כלי תקשורת מקומיים ובינלאומיים, שהציבו את התהלוכות בדרכי שלום של רצועת עזה בראש סדר העדיפויות", אמר אחמד אבו רתימה, חבר ועד ההסברה ב"תהלוכות השיבה הגדולה" וקרא לציבור, גם באמצעות כלי תקשורת המזוהים עם חמאס, לשמור על תהלוכות לא אלימות, ולא להסיט אותן מהמסלול שנקבע להן. "מי שקורא לתהלוכות בקבוקי התבערה, מסיט את התהלוכה של יום שישי מהמסלול", אמר אבו רתימה לביטאון חמאס, "א-ריסאלה". "התהלוכות הללו יימשכו עד להשגת המטרה – זכות השיבה לפי החלטה 194 ושבירת המצור הישראלי מעל רצועת עזה".
 
נראה כי מארגני התהלוכות נהנים מההצלחה הכבירה בזירה הבינלאומית, והם מדגישים כי למרות שהשיא שלהן יהיה ב-15 במאי – אף אחד לא קבע שבכך הן מסתיימות. "התהלוכות השיגו מטרות רבות והפכו להיות כאב ראש רציני בקרב הנהגת ישראל", הוסיף אבו רתימה. "מנהיגי הכיבוש חיים בהיסטריה לאחר שנחשפו הפשעים של הצלפים שלהם נגד מפגינים פלסטינים, והרג הפלסטינים בירי חי או בגז רעיל".