מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף במיל' עידו נחושתן, אמר היום (רביעי) כי "אין ספק" שאיראן תפעל כנגד ישראל אם היא מייחסת לה את התקיפה שבה נהרגו קצינים איראנים בסוריה בשבוע שעבר, וכי צה"ל צריך להיות ערוך לכך. בראיון לכאן ב' אמר נחושתן כי הנוכחות האיראנית בסוריה מהווה "שינוי אסטרטגיה" בזירה הצפונית אחרי עשרות שנים של שקט.

האלוף במיל' התייחס לדיווח של העיתונאי האמריקאי תומס פרידמן לפיו גורם ישראלי אישר שישראל ביצעה את התקיפה כנגד יעדים איראניים בסוריה. הדיווח הוכחש מאוחר יותר על ידי דובר צה"ל. "ההקשר האיראני פוגש אותנו בעצם בשלושה מימדים. בהקשר הגרעין, אגב, הפיק חוזר אלינו עוד זמן מה, ב-12 במאי, עם ההחלטה של האמריקאים אם להמשיך את ההסכם או לצאת - מה שיכול להיות מפנה חשוב בזירה", אמר נחושתן. "ההקשר של הפצת הנשק גם הוא כבר ותיק. הם מפיצים נשק מתקדם לכל הכיוונים: חיזבאללה, חמאס, בכל מקום אחר, גם נשק, גם ידע, אידאולוגיה וכל דבר אחר. בהקשר הנוכחי שבו אנחנו עוסקים הוא הנוכחות הזירתית הפעילה שלהם שבעצם היא מתהווה בזירה הצפונית".

נחושתן הוסיף: "אני חושב, בלי להתייחס כרגע מה מיוחס לחיל האוויר, מה לא מיוחס לחיל האוויר, ואם בכיר כזה או אחר אמר משהו לתומס פרידמן, האיראנים מבינים את התמונה. אני חושב שהמדיניות הישראלית גם היא נאמרה בצורה מאוד ברורה, אני חושב שראש הממשלה טרח להגיד את זה מצוין. אנחנו לא יכולים לקבל התבססות איראנית פעילה בזירה הצפונית ואני חושב שאם האיראנים מייחסים לישראל את הפעולה הם ירצו לפעול אין לי בזה ספק ואנחנו צריכים להיות ערוכים לזה".

עידו נחושתן. צילום: פלאש 90
עידו נחושתן. צילום: פלאש 90

 

מפקד חיל האוויר לשעבר הסביר כי פעולה צבאית איראנית יכולה לבוא באמצעות כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"מים) או באמצעות טילים בליסטיים. "ההערכות המקצועיות לא עושים ברדיו ולא עושים אנחנו, עושים בעלי המקצוע. אני חושב שהן מקיפות את כל האפשרויות וכל הזוויות האפשריות. בוודאי שלאיראן יש אפשרויות רבות לבחור: גם ישיר וגם עקיף, גם גלוי וגם סמוי", אמר נחושתן. "בהערכות מצב  שעושים בזמן האחרון באופן תכוף מנסים לכסות את כל האפשרויות ולעקוב אחריהן ולהיות מוכן אליהן. אחת האפשרויות שדובר בה דורשת מחיל האוויר את מתיחת השרירים שלו, היא דרך השמיים ראינו את הכטב"מ שטס לכאן ויש גם טילים כולם נמצאים באחריות של חיל האוויר להגן מפניהם ואני חושב ההגנה הזאת היום מתוחה היטב, צריך לסמוך על חיל האוויר, אני סומך עליו תמיד".
"ההגנה שלהם היא הגנה נגד כלי טיס והיא נבחנה לפני חודשיים עם אותו כטב"מ זו משימה ותיקה בחיל האוויר -אבל הוא כן הצליח לחדור לשטח ישראל
אבל הוא הופל, ודאי שאפשר לחדור אבל בסופו של דבר הוא הופל. הסיכויים לבצע תקיפות באמצעות כלי טיס כמו הכטב"מ הזה, יש גם רחפנים", אמר נחושתן. "ההגנה על שמי המדינה היא המשימה העיקרית והראשונה של חיל האוויר והוא יודע לבצע אותה מצוין. הגנה מפני טילים אנחנו חווים את זה כמדינה אנחנו לאט לאט בונים אותה שכבות על פני שכבות: מהחץ, דרך כיפת ברזל, ועכשיו שרביט קסמים. המערכות האלה טובות מאוד, אנחנו מקווים לא להעמיד אותן במבחן".       


"מערכה ארוכת שנים"
 
הקצין הבכיר לשעבר הסביר כי המערכה מול איראן היא מערכה ארוכת שנים וכי ההתבססות של טהרן בסוריה מהווה שינוי אסטרטגי. "איראן היא מדינה עם יכולות עם נחישות, עם תחכום ועם אידאולוגיה מאוד ברורה וגלויה כלפי ישראל לצערנו. והתמודדות ישירה איתם היא לא דבר פשוט, זה דורש מאיתנו לא מעט וזה דורש חופש פעולה בזירה הצפונית, זה אתגר בפני עצמו, צריך לעבוד עליו צריך לשמר אותו", אמר נחושתן. "אנחנו נחושים במדיניות שלנו והאיראנים נחושים בקו הפעולה הזה שלהם שהוא נוכחות פרואקטיבית בזירה ובניית הכוח לאט לאט ואנחנו נמצאים למעשה במערכה כזאת, אנחנו לא יכולים לדעת איך זה יתפתח. זאת מערכה, זה לא קרב או מלחמה, זאת מערכה. והיא מערכה ארוכת שנים במקרה הזה הנוכחות הזירתית הפעילה היא יחסית חדשה אבל זה שינוי אסטרטגיה בזירה הצפונית אחרי עשרות שנים של זירה שקטה לצערי זה גם בוקע ממלחמת האזרחים שמתנהלת שם בשנים האחרונות ועכשיו לאט לאט האיראנים מתפנים לבסס את עצמם כמו שהם רצו ומשמרות המהפכה הוא גורם עוין ופעיל בהחלט".
נחושתן הוסיף כי סוריה צריכה אחריות לפעילות האיראנית מתוכה: "הדבר המרכזי הוא מאיפה מפגעים אני חושב אני לא רוצה לעשות את הערכת המצב אבל אם איראן פועלת מתוך סוריה אז בוודאי שיש גם לסוריה אחריות לזה אנחנו כבר עשרות שנים מתמודדים עם מציאות של גופי טרור או צבאות טרור שפועלים מתוך מדינות כן בידיעתן ולא בידיעתן ואנחנו במציאות כזו צריכים לדעת לפעול. האם האיראנים יבחרו לפעול אנחנו לא יודעים, אנחנו צריכים להיות ערוכים".
מפקד חיל האוויר לשעבר התייחס להחלטה האמריקאית הקרבה לגבי הסכם הגרעין עם איראן, ואמר כי ישראל יכולה לנצל את המצב. "בוודאי שהיינו רוצים שארצות הברית תהיה נוכחת פעילה וחשובה בזירה הצפונית אני חושב שהתקיפה האחרונה סימה לנו גם באמירות וגם במעשה את גבולות הגזרה שהם רואים  לעצמם", אמר נחושתן. "הם סימנו את זה פחות או יותר סביב התקיפה הכימית שהייתה ולא נגד נוכחות איראנית אבל זאת בוודאי פן מדיני של אותה מערכה שאנחנו צריכים לנהל אנחנו צריכים בפירוש שארה"ב תהיה נוכחת בזירה הצפונית ותבין את הסכנות שטמונות לעולם כולו גם מאיראן גרעינית גם ממזרח תיכון שבו איראן נוכחת כמו שהיא נוכחת בסוריה".