שני פרטים מעניינים חשפה פרשת ההתנקשות בד"ר פאדי אל־בטש בבירת מלזיה, קואלה לומפור. הראשון הוא שמלבד חוג המשפחה שלו והמרצים שלימדו איתו באוניברסיטה המלזית, איש לא הכיר קודם לכן את מהנדס חמאס. השני הוא שהפרסום בתקשורת הפלסטינית, הערבית והמלזית על כך שאל־בטש קידם את פרויקט המטוסים ללא טייס (מל"טים) והטילים המדויקים חיזק את טענות המשפחה שהמוסד לכאורה עומד מאחורי ההתנקשות.



כזכור, אל־בטש נורה למוות בסוף השבוע האחרון בידי שני רוכבי אופנוע אלמונים עם קסדות, בעת שהיה בדרכו למסגד סמוך לביתו. "ברור שהיד של המוסד מעורבת בהתנקשות", אמר מוחמד שדאד בן ה־17, שמתגורר סמוך לביתו של אל־בטש והוצג כקרוב משפחה. "פאדי היה חכם מאוד, וכל אדם חכם מהווה איום על ישראל". המשטרה המלזית הייתה קצת פחות מפורשת כשקבעה: "הוא כנראה הטריד גורם מודיעין זר".



אל־בטש היה אמור להיקבר בבית העלמין המוסלמי הסמוך לבית החולים סילאיאנג בבירה המלזית, לשם הגיעו חבריו, סגל האוניברסיטה שבה הרצה ובני משפחתו, אולם הרשויות עיכבו את טקס הקבורה בעקבות בקשת הוריו. בכיר חמאס במלזיה, ד"ר מחמוד שקפה, סיפר לאתר העיתון המלזי "ניו סטאריט טיימס", כי "אביו של אל־בטש פנה אלינו והביע רצון לקבור אותו בעיר הולדתו, ג'בליה. בני משפחתו - האב, האם ואחיותיו - לא נפגשו איתו בשבע השנים האחרונות".



אל־בטש הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים – שתי ילדות, בנות שש וארבע, ופעוט בן שנה ושלושה חודשים. "הפעם האחרונה ששמענו ממנו הייתה כאשר שלח לנו סרטון ובו רואים את בנו הקטן רודף עם מסרק אחרי אחותו הקטנה", סיפרה אמו של אל־בטש. "הוא קרא לזה 'תוקפנות עוינת', והתבדחנו על זה”.



בלי להתייחס לטענות על מעורבותה של ישראל בחיסול, שר הביטחון אביגדור ליברמן הצהיר כי הוא מתנגד להבאת גופתו של אל־בטש לקבורה בעיר הולדתו ג'בליה ברצועת עזה. גם שר החינוך נפתלי בנט קרא למנוע את קבורתו של אל־בטש ברצועה עד להשבת גופות החיילים אורון שאול והדר גולדין, שנהרגו במבצע צוק איתן.



בחמאס פועלים כעת למציאת מסלול עוקף להבאתו לקבורה של אל־בטש ברצועה, דרך מצרים. בכיר בארגון ההומניטרי המלזי MyCARE, ד"ר מוהד קאנדאר, פנה לרשויות בקהיר ואמר: "ממשלת מצרים חייבת לשתף פעולה ולאפשר את הכנסת גופת המנוח דרך מעבר רפיח. אל תתכחשו לזכות בני המשפחה לראות את פאדי בפעם האחרונה".



ד"ר שקפה, שהגיע אתמול לבית החולים סילאיאנג שבו נמצאת גופתו של אל־בטש, טען כי "על פי בקשתם של בני המשפחה, שגרירויות פלסטין ומצרים במלזיה מתאמות ומארגנות את התהליך, שעשוי להימשך יומיים עד שלושה ימים". על פי הנהלים, הגופה אמורה להיות מוטסת לקהיר, ומשם תועבר לרצועה דרך מעבר הגבול ברפיח. שר הביטחון ליברמן פנה לרשויות מצרים כדי למנוע את כניסת הגופה בדרך זו, וכעת כל העולם הערבי מביט לעבר הרשויות בקהיר כדי לראות אם ייענו לדרישתו של ליברמן.



בתוך כך נמשכות הקריאות לנקמה. "מדען תחת מדען", איים מוסטפא א־סוואף, ממייסדי עיתון "פלסטין" המזוהה עם חמאס ברצועת עזה. "עין תחת עין", הוא הוסיף וקרא לנקמה במדענים ישראלים. מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, שהגיע לסוכת האבלים של המשפחה, טען כי ישראל פוגעת במדענים הפלסטינים מתוך חשש. "היא העבירה את המערכה לחו"ל", טען, "בגלל שאין לה אמצעים להתמודד עם מצעדי השיבה".



משלחת מטעם חמאס שהגיעה לבירת מלזיה תשתתף בחקירת ההתנקשות. "למשלחת הפלסטינית תהיה גישה לכל המידע שנאסף על ידי משטרת מלזיה בסוגיה", דיווחו מקורות עיתונאיים במדינה המזרח אסייתית.



מודעת אבל שנתלתה עם תמונתו. צילום: רויטרס



סקירת עיתונות // הרשות הפלסטינית
אצבע מאשימה



ההתנקשות בד”ר פאדי אל־בטש הופיעה, כצפוי, בכותרות הראשיות של העיתונים הפלסטיניים היוצאים במזרח ירושלים ובגדה המערבית.



עיתון “אל־קודס” היה זהיר ולא ציין בכותרת הראשית את הטענה למעורבות המוסד. “מדען פלסטיני נפל כשאהיד בעקבות ירי אלמונים בקואלה לומפור. משפחת אל־בטש דורשת משלטונות מלזיה להבטיח את הבאת הגופה לעזה ולדאוג לבני משפחתו”.


“התנקשות בחיי מדען אנרגיה פלסטיני במלזיה, משפחתו מפנה אצבע מאשימה כלפי המוסד”, הייתה הכותרת הראשית של עיתון “אל־איאם” ("הימים").



העיתון “אל־חיאת אל־ג’דידה” ("החיים החדשים") של הרשות הפלסטינית הציב את הידיעה על ההתנקשות בסוף העמוד הראשון: “מלזיה מעריכה מעורבות של ‘מודיעין זר’ בהתנקשות בחיי האקדמאי פאדי אל־בטש, וישראל שותקת”, כך לשון הכותרת. הכותרת הראשית עסקה בהצהרתו של יו,ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן: “הכל מוכן אצלנו להקמת מדינתנו העצמאית, הבעיה שלנו היא רק עם הכיבוש”.



עניין מרכזי נוסף בעיתונות הפלסטינית היה הדאגה מהמהלכים האחרונים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ. “ארצות הברית הסירה את הכינוי ‘האדמות הכבושות’ ממזרח ירושלים, הגדה, הרצועה ורמת הגולן”, נכתב בכותרת של “אל־קודס”. “משרד החוץ האמריקאי נמנע מלהשתמש במונח ‘אדמות כבושות’ בדו”ח האחרון”, נכתב בכותרת של “אל־איאם”. העיתון ציטט את מזכ”ל הוועד הפועל של אש”ף, סאיב עריקאת, שאמר: “וושינגטון החלה ליישם את עסקת המאה באמצעות הכרה בירושלים כבירת ישראל”.



אירועי ההפגנות על הגדר בסוף השבוע, בהם מותו של הנער מוחמד איוב מירי חיילי צה”ל, ודרישת האיחוד האירופי לפתוח בחקירת הירי - תפסו אף הם מקום מרכזי. “אל־איאם” הציב כותרת גדולה מתחת לתמונת אמו של הנער איוב: “המשפחה דורשת להעמיד לדין את נתניהו; הילד לא היה חמוש כאשר נורה על ידי צלף”.



גם “אל־חיאת אל־ג’דידה” העניק כמה כותרות בעמודו הראשי לסוגיה זו: “ג'ייסון גרינבלט (שליחו של טראמפ למזרח התיכון - י"ע) וליברמן מתואמים בעניין נסיבות נפילתו של הילד מוחמד איוב”. כמו כן, העיתון הביא ציטוט של עריקאת ממסיבת עיתונאים שכינס ברמאללה: “הנשיא הורה לנציג באו”ם לדרוש הגנה בינלאומית לעם שלנו”.



העיתון “אל־קודס” התייחס לאמירה של ח”כ איימן עודה, שלפיה ”אינתיפאדה שלישית היא עניין של זמן בלבד”, וד”ר מוסטפא ברגותי הדגיש במאמר פרי עטו כי “הצעדות בדרכי שלום הן הדרך שלנו לחירות”.