ראש הממשלה בנימין נתניהו נחת היום (רביעי) במוסקבה לקראת פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. הבוקר השתתפו שני האישים במצעד הניצחון על גרמניה הנאצית. במהלך האירוע נוגן ההמנון הלאומי "התקווה". בתום מצעד הניצחון השנתי בכיכר האדומה התקיים טקס הנחת זרים ליד גלעד אש התמיד בכיכר האדומה. פוטין ונתניהו הניחו זרים ולאחר מכן התזמורת נגנה את המנון רוסיה ואת "התקווה", כשפוטין וביבי עומדים דום. אחר כך חלפו על פניהם יחידות הדגלנים של הצבא הרוסי. בהמשך לחץ פוטין את ידי חברי המשלחות והאח"מים שנכחו במצעד הניצחון, ולחץ, בין היתר, את ידי השר זאב אלקין.


אחר הצהריים ייפגשו שני האישים בקרמלין וידונו במצב בסוריה ובתיאום הביטחוני בין שתי המדינות, כמו גם בהסכם הגרעין האיראני ובמידע המודיעיני על תוכנית הגרעין האיראנית שחשף המוסד והוצג ע"י ראש הממשלה בשבוע שעבר. לפני שהמריא לפגישה אמר נתניהו כי הוא "יוצא עכשיו לפנות בוקר לפגישה חשובה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הפגישות בינינו הן תמיד חשובות וזו חשובה במיוחד. לאור מה שקורה בסוריה ברגעים אלה, יש צורך להבטיח את המשך התיאום הביטחוני בין הצבא הרוסי לצבא הגנה לישראל".
"התקווה" בכיכר האדומה

נתניהו לקראת הטיסה לרוסיה

נתניהו, פוטין והשר אלקין בארוחה משותפת בקרמלין
נתניהו, פוטין והשר אלקין בארוחה משותפת בקרמלין


הביקור הקצר של נתניהו במוסקבה מתרחש על רקע הדיווחים על פעילות מטוסי צה”ל בסוריה אמש והודעת צה"ל על פעילות איראנית חריגה מעבר לגבול. בצה”ל החליטו לא לקחת סיכונים, והנחו את הרשויות ברמת הגולן לפתוח מקלטים ולחדד לתושבים את הנחיות ההתגוננות, בדגש על ירי רקטות לעבר האזור. הודעתו החריגה של דובר צה”ל, שיצאה אמש באופן פומבי, באה בעקבות מידע מודיעיני וזיהוי של הכנות לפעולת נקמה מצד איראן. עם זאת, אין הנחיה לשהות במקלטים, והלימודים הבוקר מתקיימים כרגיל.

אתרים המקורבים למשטר הסורי דיווחו אתמול בלילה על פיצוצים בבסיס צבאי באל-כיסווה בפרברי דמשק שבסוריה. לפי ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם, נהרגו תשעה בני אדם בהפצצה. בטלוויזיה הסורית צוטט מקור צבאי שטען כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו והשמידו בעזרת טילי נ"מ, טילים ישראלים. לפי דיווח לא רשמי, הגנרל האיראני היית׳ם עבד א-רסול נאיף, מקורבו של מפקד כח אל-קודס קאסם סולימאני, נהרג במתקפה. 

ההערכה: לאיראנים אין כוונה להיגרר למלחמה

כזכור, לאחר שמוקדם יותר השבוע חשף צה”ל את תוכנית הנקמה האיראנית, בימים האחרונים זיהו בצה”ל כי המסרים התקיפים שעברו אינם עוצרים את האיראנים, ואלה ממשיכים במימוש התוכניות שלהם. בצה”ל סבורים שהאיראנים ממשיכים להתקדם בנוהל הקרב ובהכנות אחרונות לקראת ביצוע פעולה. בשלב זה ההערכות בצה”ל הן שהאיראנים מתכננים ירי מוגבל של רקטות לעבר מטרות צבאיות ברמת הגולן, וכי לאיראנים אין כוונה להיגרר למלחמה. נוכח כך, עלתה הכוננות בימים האחרונים באופן ניכר, ובפרט בפיקוד הצפון ובמוצבים ברמת הגולן. בצה”ל זיהו כבר לפני כמה שבועות את הכנות האיראנים לקראת הפעולה, וחשיפת התוכניות נועדה בין השאר לעצור את הפעולה האיראנית.

נוכח המתיחות הגבוהה נפרסו בשבועות האחרונים מערכות כיפת ברזל ומערכות הגנה אוויריות. התרחיש הסביר מתייחס לירי רקטות קצרות טווח לעבר רמת הגולן, אך גם אפשרויות שונות כמו ירי רקטות, ניסיון לשלוח מל”טים לעבר ישראל או ניסיון לפיגוע גדר משמעותי נלקחות בחשבון. במקביל לפעולות ההגנתיות, צה”ל נערך בתוכניות התקפיות לפעולת התגובה אם האיראנים יממשו את התוכניות שלהם.