משרד הביטחון פרסם היום (רביעי), מכרז ענק להקמת קרית המודיעין, שתוקם בסמוך לצומת שוקת בנגב, על שטח של כ-2,500 דונם. ראש מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל במיל' איציק כהן, ציין כי מדובר במכרז הגדול והמורכב ביותר שמנהלת מערכת הביטחון במסגרת הפרויקט הלאומי של מעבר צה"ל דרומה. עלות הקמת קרית המודיעין שתיבנה מוערכת במיליארדי שקלים.



המכרז להקמת קרית המודיעין מתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PFI) - הכולל מימון, תכנון, הקמה ותפעול של הבסיס לתקופת זכיינות של 26 שנים. כעת, חמש קבוצות העפילו לשלב המכרזי: 'אלקטרה ומינרב', 'שיכון ובינוי', 'אפריקה-ישראל', 'שפיר', ו'אשטרום'. קבוצות אלו יתמודדו בהמשך ההליך של המכרז, שצפוי להסתיים במהלך שנת 2020 בבחירת הזכיין. על פי הצפי, העבודות צפויות להימשך כארבע שנים, והקריה החדשה תפעל החל משנת 2024.

 
במשרד הביטחון מעריכים שהקמת קרית המודיעין בנגב תוביל לפיתוח כלכלי באזור, יותר מ-800 עובדים יועסקו באופן ישיר בקרית המודיעין, ואלפי מקומות עבודה נוספים שייווצרו בעקבות הפעילות שקרית המודיעין תייצר. "המהלך יביא לנגב את מיטב המוחות הטכנולוגיים של צה"ל אשר ישולבו באקדמיה, בפרויקטים משותפים עם תעשיית ההיי-טק, וכן יהווה בסיס לשיתופי פעולה של חברה-צבא-אקדמיה. אלו יחזקו את מטרופולין באר שבע כמרכז טכנולוגי חדש בישראל, עם דגש מובהק לתחום הסייבר", אמר כהן.

עוד ציין התא"ל במיל' כי הקריה בצומת שוקת תיבנה כ"בסיס חכם", והיא תאופיין בחדשנות תכנונית, תשתיות מתקדמות ויעילות אנרגטית. לבסיס יעברו יחידות אגף המודיעין, אשר יפנו שטחים צבאיים באזורי ביקוש בגוש דן, זאת כחלק מתכנית רב-שנתית של הממשלה לטובת קידום פתרון בעיית הדיור ושדרוג התשתיות בנגב. עם זאת, הבהיר כהן, כי שני תנאים בסיסיים דרושים לתפעול הקריה החדשה- סלילת קו רכבת לצומת שוקת, על מנת לתת מענה תחברותי, וכן בניית מעטפת תומכת ובניית מגורים של אלפי יחידות דיור. במערכת הביטחון נקבע כי סוגיות אלו יסוכמו לצד התקדמות הפרויקט ויהוו תנאי לאכלוס קרית המודיעין. משרד התחבורה הודיע לאחרונה כי בכוונתו לקדם הקמת קו רכבת חדש לצומת שוקת. 
 
להערכתו של כהן הקריה החדשה תביא לפינוי קרקעות בהיקף של כ-900 דונם באזורי הביקוש במרכז, שניתן יהיה לבנות עליהן בעתיד. שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי ‏"החלטנו לפרסם את המכרז בעת הזאת מתוך אחריות לאומית, זאת למרות שטרם סוכם פתרון תחבורתי של רכבת ישירה ומעטפת לשימור משרתי הקבע שיעברו לדרום. העברת רוב משרתי אמ"ן מאזור המרכז דרומה, ואחריהם עשרות חברות הייטק וסייבר ישנו את פני הנגב. אני מקווה שעד להשלמת המכרז יימצא הפתרון שיבטיח את הצלחת המהלך".