ברקע פעולת חיל האוויר הלילה בשמי סוריה, בה הופצצו עשרות מטרות איראניות בתגובה לשיגור רקטות לעבר רמת הגולן, חברי הקבינט המדיני ביטחוני התכנסו היום (חמישי) בקריה בתל אביב על מנת לדון במצב. טרם הדיון ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לשלוח מסר לנשיא סוריה ואמר כי "איראן חצתה קו אדום והתגובה שלנו הייתה בהתאם. צה"ל ביצע תקיפה נרחבת מאוד נגד מטרות איראניות בסוריה. בזכות היערכות נכונה של כוחותינו גם בהתקפה וגם בהגנה, הפעולה האיראנית נכשלה. אף רקטה לא נחתה בשטח ישראל. עם ישראל גאה בצה"ל ועם ישראל סומך על צה"ל". נתניהו הוסיף: "אנחנו נמצאים במערכה ממושכת, והמדיניות שלנו ברורה: לא ניתן לאיראן להתבסס צבאית בסוריה".

"אתמול העברתי מסר ברור למשטר אסד: הפעולה שלנו מכוונת נגד מטרות איראניות בסוריה. אבל אם הצבא הסורי יפעל נגדנו, אנחנו נפעל נגדו. זה בדיוק מה שקרה אתמול, סוללות של הצבא הסורי ירו טילי קרקע-אויר נגדנו, ולכן פגענו בהן. הקהילה הבינלאומית צריכה למנוע את ההתבססות של כוח קודס האיראני בסוריה. אנחנו צריכים להתאחד כדי לכרות את זרועות הרשע המתפשטות שלו שם ובכל מקום. אני חוזר ואומר: מי שיפגע בנו – אנו נפגע בו שבעתיים, ומי שנערך לפגוע בנו - נפעל לפגוע בו קודם לכן. כך עשינו וכך נמשיך לעשות".

"הפעילות התקיפה תגרום לאיראנים להבין שמקומם לא כאן"
אחרי התקיפה: צה"ל פרסם סרטון אילוסטרציה ובו תקיפת משגר המכוון לעבר ישראל

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, אמר בראיון ל"החדשות" כי "המערכה נגד התבססות איראן עלתה מדרגה, הן בירי ראשוני של טילים לכיוון ישראל והן בתגובה ישראלית נרחבת. ציירנו קו אדום חזק. איראן נחושה להתפשט במזרח התיכון ולהניע את המהפכה השיעית והיא משקיעה כסף רב. אבל בנינו נדבך של פעולות צבאיות ומהלכים מדיניים - כמו פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין". 

כ"ץ המשיך ואמר כי הוא מניח ומשוכנע שהפעילות התקיפה הזו תמנע מלחמה ותגרום לאיראנים להבין שמקומם לא כאן. הוא התייחס גם לתיאום עם רוסיה ואמר כי העובדה שהצלחנו לשכנע את מוסקבה מלמנוע מאתנו חופש פעולה בסוריה עוזרת לנו". 

"נתניהו נכנע לרגב"
 
השרה מירי רגב הגיעה גם היא לישיבת הקבינט, זאת לאחר שהוזמנה על ידי ראש הממשלה. גורמים בקואליציה אומרים כי נתניהו רוצה אנשים קרובים אליו והדבר מתבצע ככל הנראה לקראת הכנסתה באופן קבוע. אחד משרי הקבינט אמר "למעריב-אונליין" כי כניסתה של רגב לדיון הערב הוא כניעה של ראש הממשלה בפניה.


"אם לא נפעל עכשיו - המחירים יהיו כבדים"



שר הבינוי יואב גלנט התייחס לעימות הלילה ואמר מוקדם יותר כי "העובדות הן פשוטות - לאיראן יש תהליך התבססות בסוריה ואם לא נפעל עכשיו, בשלב ההתבססות, המחירים יהיו כבדים. כל הכבוד לצה״ל. נחזיר את השד האיראני לבקבוק - אם איראן תחפש הרפתקאות בסוריה היא תמצא מולה נחישות ועוצמה. אנחנו לא בשוויץ ואי אפשר להבטיח שלא יתקיפו אותנו, אבל יש לנו צבא שיודע לפעול, מערכות הגנה, קבינט שמחזיק את המשוכות ואם יורשה לי - יש ראש ממשלה שמנווט את הדברים".


השר נפתלי בנט אמר לדיפלומטים זרים כי ״עכשיו כשאיראן מנסה לבסס את עצמה בסוריה אנחנו לא הולכים לעשות את אותה טעות שעשינו בלבנון. אנחנו מוכנים ליצור עימות בקנה מידה נמוך בהווה כדי למנוע איום משמעותי יותר בעתיד״. 
 
עוד הוסיף השר החבר בקבינט ביחס להחלטת נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, לפרוש מהסכם הגרעין ואמר: ״הנשיא טראמפ מאלץ את איראן לבחור: או שימשיכו בהתעצמות גרעינית או שיוכלו לפתח את כלכלתם ולבנות עתיד טוב יותר לילדיהם".

מוקדם יותר, מסר משרד ההגנה הרוסי כי במהלך התקיפה הישראלית שהתרחשה הלילה, ישראל עשתה שימוש ב-28 מטוסים מסוגי F15 ו-F16. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית של רוסיה, ישראל ירתה 60 טילים והמערכות הסוריות יירטו למעלה ממחצית מהם. בתוך כך, בתקשורת הערבית מצטטים את מרכז המעקב הסורי לזכויות אדם, שטוען כי לפחות 23 נהרגו במהלך התקיפות. 

כחלון מגיע לקריה בת"א. צילום: אבשלום ששוני


"אם אצלנו יהיה גשם - אצלם יהיה מבול"

שר הביטחון אביגדור ליברמן הבהיר היום בכנס הרצליה כי תקיפת צה"ל השיגה את יעדיה: "האיראנים ניסו לתקוף את שטח ישראל אבל אף טיל לא פגע במדינת ישראל. חלק נפלו בסוריה חלק יירטה כיפת ברזל. אנחנו פגענו כמעט בכל התשתיות האיראניות בסוריה". "קודם כל צריך להיות ברור, בניגוד לאיראנים אנחנו לא מנסים להתרחב אנחנו לא מנסים לבנות גבול חדש. מי שמנסה כל הזמן להתפשט וליצור תנאים חדשים זו איראן", הדגיש ליברמן, "לא רק כלפי ישראל, ראינו אותם פועלים מול תימן, לבנון וגם באפריקה". 

לדברי שר הביטחון, "איראן זו המדינה היום שמייצגת גם את הקיצוניות לא רק באידיאולוגיה, אלא גם בפעלתנות. איראן השקיעה 13 מיליארד דולר בסוריה". עם זאת שר הביטחון הדגיש כי פני ישראל לא להסלמה :"כולנו רוצים לתחום את העימות הזה למשבצת הזו של עימות מוגבל בסוריה. אני לא בטוח שגם באיראן כולם מסכימים לאותה פעלתנות ומדיניות מטורפת של הקנאים בסוריה. אני מעריך שרוב הממסד האיראני מתנגד למדיניות הזו".