בצה”ל ממשיכים בכוננות הגבוהה לקראת יום הנכבה הפלסטיני המצוין היום (שלישי) והצפי במערכת הביטחון הוא לאירועים בהיקף כמו אתמול לכל הפחות.
חמאס רמז אמש כי יחדש את ירי הטילים בתגובה לאירועים הקשים אתמול. במסיבת עיתונאים אמש אמר חבר הלשכה המדינית של חמאס חליל אל־חייא כי “סבלנותם של הפלגים לא תהיה ארוכה. אני מציע לישראל לא לנסות יותר את הסבלנות של הפלגים וגדודי אל־קסאם”. ואילו יו”ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הכריז על שלושה ימי אבל ושביתה כללית לרגל יום הנכבה.

בתוך כך, בעקבות האירועים בעזה, ועדת המעקב של ערביי ישראל החליטה בישיבת חירום אתמול בערב על שביתה כללית שתתקיים ביום רביעי בכל היישובים הערבים בארץ. השביתה תכלול את מערכת החינוך. יתקיימו הפגנות בגליל, במשולש ובנגב. ההפגנה המרכזית של המגזר הערבי תתקיים היום בוואדי ערה.
 
על פי דיווחים, ארה"ב סיכלה בקשה לחקירה עצמאית במועצת הביטחון של האו"ם של האירועים אתמול בגבול רצועת עזה. כמו כן, כוויית קראה אמש לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו”ם על רקע האירועים האלימים בגבול עזה. השגריר הכווייתי במועצת הביטחון מנצור אל־עוטייבי מסר כי הוא מקיים דיונים עם המשלחת הפלסטינית ועם חברי הגוש הערבי באו”ם על מנת לכנס את מועצת הביטחון לדיון חירום. “אנחנו מגנים את מה שמתרחש ויש תגובה פעילה מצדנו. נראה מה מועצת הביטחון תעשה היום או מחר”, אמר.
 
הצתת מעבר כרם שלום ותקיפה אווירית של יעד חמאס. צילום: דובר צה"ל
כאמור, המתיחות בדרום הגיעה לשיא חדש: בעימותים קשים לאורך גבול רצועת עזה, במסגרת מחאות הפלסטינים על פתיחת שגרירות ארה”ב בירושלים, נהרגו אתמול כ־58 פלסטינים ויותר מ-2700 נפצעו. חיל האוויר תקף במהלך העימותים חמש עמדות חמאס בעומק הרצועה. בתגובה להתפרעויות הודיעה טורקיה כי תחזיר את השגרירים שלה מארצות הברית וישראל להתייעצויות.

עימותים אתמול בגבול עזה. צילום: AFP

 המהומות החלו בבוקר, כאשר כ־40 אלף פלסטינים התפרסו ב־13 מוקדים לאורך הגבול והחלו להבעיר צמיגים ולנסות לפרוץ את הגדר. במהלך האירועים האלימים סיכל כוח צה”ל הנחת מטען באזור רפיח, שבוצעה על ידי שלושה מחבלים. מדובר במספר ההרוגים הגבוה ביותר מאז תחילת אירועי תהלוכת השיבה ב־30 במרץ ובמספר ההרוגים הגבוה ביותר ביום אחד מאז מבצע צוק איתן ב־2014. דובר צה”ל רונן מנליס אמר בכאן ב’ בעקבות ההתרחשויות כי “הפרות הסדר בגבול רצועה עזה הן בסדר גודל שלא ראינו עד היום. יש לנו מידע מודיעיני כי חמאס רוצה לחטוף חיילים בחסות ההפגנות ואנו ערוכים לתרחישים האלו”.
 

במקביל, עימותים החלו בין כוחות צה”ל למפגינים ברמאללה, יריחו, קלקיליה, בית לחם ובמחסום בית אל בצפון אל־בירה. לפי התקשורת הרשמית של הממשלה בעזה, כ־600 עיתונאים זרים הגיעו לסקר את האירועים.

מהומות במחסום קלנדיה. צילום: רשתות ערביות
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס להתרחשויות בעזה בשיחה עם כתבים בעת שהשתתף בכינוס בז’נבה. “אני מודאג במיוחד מהחדשות שמגיעות מעזה לגבי מספר ההרוגים הגבוה”, אמר. מנגד, השר האחראי על סוגיות המזרח התיכון במשרד החוץ הבריטי אליסטר ברט הטיל על “גורמים קיצוניים” את האחריות להפגנות האלימות ליד הגדר. “עצוב במיוחד לנוכח אובדן חיים בעזה היום”, אמר. “אני מודאג שהפגנות שלוות מנוצלות על ידי גורמים קיצוניים וקורא לאיפוק בשימוש באש חיה. אלימות היא דבר הרסני עבור תהליך השלום. בריטניה מחויבת לפתרון שתי המדינות עם ירושלים כעיר בירה משותפת”.
 בצרפת הפצירו בישראל לגלות איפוק. “צרפת קוראת לכל השחקנים להפגין אחריות ולמנוע הסלמה חדשה”, אמר שר החוץ ז’אן־איב לה דריאן. “צרפת שוב קוראת לרשויות הישראליות להפגין יכולת שיפוט ואיפוק בשימוש בכוח, שחייב להיות יחסי באופן הדוק”. בהתייחסו להעברת השגרירות האמריקאית, אמר הבכיר הצרפתי כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות מועצת הביטחון.
 
מסרבים לשלם על השיפוץ

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אישר אתמול את המלצת צה״ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים לפתיחתו מחדש של מעבר כרם שלום החל מהבוקר. ישראל הביעה מוכנות לכך שהמעבר בצד הפלסטיני, שהוצת בידי המון פלסטיני, ישופץ – אך לא במימון ישראלי. ההערכה היא שמדובר בנזק של כ־30 מיליון שקל, ובישראל טוענים שהרשות הפלסטינית מסרבת להעביר את הכסף לטובת השיפוץ. המשמעות היא שהמעבר ומרבית התשתיות בו, כולל צינור הגז לרצועה, יהיו מושבתים בתקופה הקרובה. יצוין שאתמול, בפעם השלישית, הושחת המעבר על ידי מתפרעים מרצועת עזה.