יממה לאחר התקריות הקשות בגבול הרצועה, הודיע היום (שלישי) צה"ל כי בין ההרוגים בעימותים שהתרחשו סמוך לגדר - לפחות 24 מחבלים שעסקו בעבר בטרור. עוד ציינו בצה"ל כי רוב ההרוגים משויכים לחמאס, וחלקם לג'יהאד האסלאמי. בעזה ובאזור יהודה ושומרון מציינים הפלסטינים את יום הנכבה, שהחל עם הפרות סדר בשעות אחר הצהריים לאורך גדר המערכת ברצועת עזה, בהם לוקחים חלק מאות מפרי סדר בשישה מוקדים. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על הרוג בעימותים בשם נוסיראת נאסר אחמד גראב (51), שנורה ממזרח לאל-בוריג'".



כמו כן, מתקיימות הפרות סדר אלימות ב-18 מוקדים באיו"ש, בהם משתתפים כ-1,300 מפרי סדר אלימים, המיידים אבנים, משליכים בקבוקי תבערה ומבעירים צמיגים לעבר כוחות הביטחון. בצה"ל הסביר כי "הכוחות מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות וערוכים לתרחישים שונים".



מוקדם יותר, דובר צה"ל בערבית, רס"ן אביחי אדרעי, הטיל ספק באמינות הדיווח של הפלסטינים על מות תינוקת בעימותים מגז מדמיע. "יש לנו עדויות שמערערות את אמינות ההצהרה הזאת", כתב אדרעי בטוויטר.



בשעות הצהריים החלט הלוויות ההרוגים בעימותים אמש, על רקע התפילות במסגדים. חמאס, על פי ההערכות, מנסה לשמר את המצב, על מנת להעלות שוב את הנושא הפלסטיני לסדר היום העולמי, כשברחבי העולם סופגת ישראל גינויים נרחבים, שכללו גם את החזרת השגרירים של טורקיה ודרום אפריקה מישראל להתייעצויות, קריאה לשיחת הבהרה של שגריר ישראל באירלנד וגם דיון באו"ם שצפוי להתקיים, ועל החלטותיו תטיל ארצות הברית וטו.


בשעות הצהריים המוקדמות החלו להיווצר התקהלויות קטנות של פלסטינים בצפון הרצועה במתחם האוהלים. בצה"ל מעריכים שיהיו פחות אנשים מאמש היום בהפגנות, אבל מידת החיכוך לא צפויה להיות פחותה. 

אמש לא הצליחו לבצע פיגוע או לחצות את הגדר, והיום ישאפו בחמאס להצליח ולעשות זאת. כ-14 משאיות שנשאו מזון וטיטולים הגיעו למעבר כרם שלום , אך הצד הפלסטיני טען שהוא לא ערוך לפרוק את הסחורות אלא רק משאיות שנושאות ציוד רפואי ולכן המשאיות עם הסחורות לא נכנסו.

יש לציין כי התקשורת העולמית נמצאת כולה על הגבול, עם כוחות מתוגברים, על מנת להעביר את השידורים, כפי שהיה גם אמש. בינתיים ממשיכים הפלסטינים לשלוח בקבוקי תבערה על עפיפונים אל השדות, כשאמש דווח על 65 שריפות ברחבי האזור. כמו כן, החלו הבערות צמיגים, אך עדיין בכמויות קטנות יחסית. ברחבי הגדה גם כן נרשמים מספר עימותים והפרות סדר, אך בינתיים בסדר גודל קטן מאוד.

אחת מתושבות האזור התראיינה לכלי התקשורת ואמרה: "כל כך חבל לראות שדות חיטה שרופים. כרגע גם הילדים לא מסתובבים בחוץ, וזה כואב כי הם צריכים את החופש שלהם. כואב הלב שכל הכספים של עזה, במקום לשפר את המקום ולפתח אותו ולהפוך אותו לפנינה, הולך על נשקים כדי להרוס אותנו. זה פשוט חבל. שייתנו לנו את ההזדמנות ללכת איתם לחוף הים".

"זכותה של ישראל להגן על עצמה, אך הירי לא מוצדק"

בינתיים, התגובות בעולם ממשיכות להיות חריפות, ומכוונות בדרך כלל כלפי ישראל. רוסיה הפצירה במדינות העולם, בעיקר אלו החברות ברביעייה הבינלאומית להימנע מפעולות שעלולות להסלים את המצב. דובר הקרמלין, דימיטרי פסקוב, אמר לעיתונאים כי "מוסקבה מאוד מודאגת ממותם של הפלסטינים ואמר כי הקרמלין עוקב מקרוב אחר המצב".

טורקיה, המתנגדת העיקרית לישראל, קוראת למדינות המוסלמיות לבחון מחדש את יחסיהן עם ישראל בעקבות הרג הפלסטינים ברצועת עזה, כך אמר ראש הממשלה, בינאלי יילדרים. אתמול אמרה טורקיה כי יש לכנס את ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי בעקבות האירועים בדרום ופתיחת שגרירות ארה"ב בירושלים. נציבות זכויות האדם של האו"ם גינתה את "האלימות הקטלנית המזעזעת" של כוחות הביטחון הישראלים, ואמרה כי היא מודאגת מאוד ממה שעלול לקרות היום, תוך שהיא קוראת לחקירה עצמאית של האירועים. 

דובר הנציבות, רופרט קולוויל, אמר כי "לישראל יש זכות להגן על גבולותיה על פי החוק הבינלאומי, אבל יש לעשות שימוש בנשק קטלני רק כמוצא אחרון, ואינו מוצדק על ידי התקרבות תושבי עזה לגדר".