אלוף במילואים אייל אייזנברג, לשעבר מפקד פיקוד העורף ומפקד אוגדת עזה, התייחס היום (חמישי) בשיחה עם 103FM לנתונים לפיהם מדינת ישראל אינה ערוכה טוב מבחינת מיגון. "מדובר בנתונים מדאיגים, והגיע הזמן שנתמודד עם העובדות האלה", סיפר, "שניים וחצי מיליון ישראלים נמצאים כיום ללא מיגון". הוא הדגיש כי "לאורך ההיסטוריה של המדינה, היו שנים בהן היא נבנתה בלי מיגון". לדבריו, מדינת ישראל לא מציגה את תפיסת ההתגוננות האזרחית שלה כשהמקלט והמרחב המוגן הם חזות הכל.



"קיימת תפיסה של מעטפת רב שכבתית האמורה לדאוג בכל עניין ההתגוננות והתמגנות היא רק שכבה אחת", אמר אייזנברג, "לפי דעתי, התהליך תקוע בעקבות היעדר רצף טיפולי בנושא. אין גורם אחד מאחד שמרכז את הנושא בעקביות ולאורך זמן בכל שקשור לתוכניות הבנייה של מדינת ישראל". הוא ציין בשיחה עם התכנית "הקבינט הבטחוני" כי "תוכנית התמ"א 38 עברה טלטלות רבות ולא מאפשרת לכוחות השוק לפעול באופן עקבי".



מה להערכתך יש למגן בעדיפות העליונה?


לדעתי, אנחנו צריכים להתמקד ברציפות התפקודית, ההחלטה על מיגון עוטף עזה נבעה מפערים בשכבות המיגון.





האלוף במילואים הוסיף: "אם היינו נוקטים בעקביות בתוכניות השונות של מדינת ישראל, היינו היום במקום אחר. השינויים החקיקתיים והרגולטורים שתוכנית תמ"א 38 עברה פגעו בהתעצמות לאורך זמן". לדבריו, המפתח הוא באיזונים. "אני מציע לקרוא את הדוחות של מבקר המדינה שהזכיר לכולנו שגם העורף הוא באחריותו של משרד הביטחון", אמר.



רוני דניאל התייחס לדבריו: "ההתגוננות מורכבת משני גורמים. גם מהדברים עליהם דיבר אייל אייזנברג וגם מהתקפה אלימה וחזקה על מקורות הירי. יכול להיות האיזון בין השניים הופר לצורכי התקפה וצריך לחזק את אמצעי ההגנה".



מפקד אוגדת עזה לשעבר התייחס למתיחות ברצועה בימים אלו: "אף אחד מאיתנו לא גאה לראות את התוצאות הקשות ברצועה. מאידך אין לנו שום כוונה לאפשר את הפרת הריבונות במדינת ישראל". לדבריו, אם צריך לבחור בין דם לדם אני חושב שבטחון אזרחנו חשוב יותר". האלוף (במיל') השיב לכל אלו שטענו שהיה ניתן לפעול אחרת וקרא: "לא חסרים לנו יועצים, יש אותם בשפע. אני מכיר את הד.נ.א של צה"ל ויכול לומר בביטחון שצה"ל עשה ככל שביכולתו לצמצם את הנזקים ואתמול התבשרנו שמרבית הרוגים היו פעילי טרור".



הוא סיכם ואמר כי "למרות שהתוצאה המבצעית קשה - היא מאוד מדודה. צה"ל אינו ארגון פשע, הוא מקבל הוראות ופועל לפיהן. הנשק הטוב ביותר שלנו, מאז קום המדינה, הוא הנחישות".



עריכה: איתמר זיגלמן