על רקע המשבר המדיני בנוגע לאירועים בדרום ולהעברת שגרירות ארה”ב לירושלים, חמאס ממשיך בהפגנות שהוא עורך מדי יום שישי מאז סוף אפריל. ארגון הטרור קרא לציבור הפלסטיני להגיע גם היום (שישי) להפגנות בגבול הרצועה ובגדה, במסגרת מה שהוא מכנה “יום הנאמנות לשהידים״. בצה”ל ממשיכים להיערך בכוננות גדולה להפרות הסדר האלימות על הגדר. אולם, על פי הערכות, ההפגנה שמגיעה ביום השני של חודש הרמדאן - לא תצא מכלל שליטה. בתוך כך, הלילה החליט נשיא מצרים, עבד אל פתאח א-סיסי,‬⁩ לפתוח את מעבר רפיח‬⁩ על מנת להקל על הפלסטינים ברצועה, במהלך כל חודש ⁧‫הרמאדן.



בינתיים, המשיכו פלסטינים להגיע גם אתמול – היום הראשון של חודש הרמדאן – אל מחנות השיבה. על פי דיווחים מקומיים, צה”ל ירה כמה פעמים לעבר מפגינים לאורך הגבול המזרחי של הרצועה.



נוסף על כך ירה צה”ל לעבר קבוצת צעירים פלסטינים במחנה השיבה שממזרח לחאן יונס בדרום הרצועה, וכן לעבר קבוצת צעירים שהתקרבה למחנה שממזרח לעזה ולעבר מגדל פיקוח של חמאס במרכז הרצועה. בשלושת המקרים לא היו נפגעים.



במקביל חודשה אתמול אספקת הגז והסולר לרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום, וזאת לאחר שישה ימים שבהם הושבת המעבר בשל הפגיעה החמורה בצינורות הגז והדלק בצד הפלסטיני של המעבר והשחתתם.



אלפים יפגינו באנקרה. צילום: רויטרס
אלפים יפגינו באנקרה. צילום: רויטרס



גם בצפון נמשכת הכוננות. אתמול נשמעה בצפון הגולן אזעקת שווא ומערכת כיפת ברזל הופעלה - ככל הנראה כתוצאה מזיהוי מוטעה. בכל מקרה, אומרים בצה”ל, לא זוהתה נפילה בשטח ישראל והאירוע מתוחקר על מנת להבין את מקור התקלה.



המשבר בין ישראל וטורקיה מחריף



בעצרת ענק נגד ישראל שתיערך היום בכיכר הטקסים באיסטנבול צפויים להשתתף מאות אלפי בני אדם, בהם גם הנשיא רג’פ טאיפ ארדואן הצפוי לנאום. בהודעת ממשלת טורקיה נמסר כי ההפגנה היא נגד “הטבח שביצעה ישראל ברצועת עזה”. במקביל, דובר משרד החוץ של מצרים הודיע כי שר החוץ סאמח שוכרי יגיע היום לאיסטנבול כדי להשתתף בפסגה של ארגון שיתוף הפעולה האסלאמי, שהוחלט עליה בהזמנת טורקיה, בעקבות האירועים בעזה.



ארדואן שוחח אתמול עם מלך סעודיה סלמאן והדגיש כי "הפסגה האסלאמית תעביר מסר ברור לעולם כי לא נסכים להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים". שני המנהיגים דנו בהתפתחויות האחרונות ברצועת עזה.



לקראת הכינוס פנה מנהיג חמאס איסמעיל הנייה אל מנהיגי המדינות הערביות והאסלאמיות וקרא להם “לנקוט עמדה נחושה וחזקה שתביא קץ לעמידתה הברורה של ארה”ב לצד ישראל, וכן להקים חזית ערבית־אסלאמית שתגן על הפלסטינים”. ואילו שר החוץ הטורקי מבלוט צ’בושלו אמר כי יש להעמיד לדין את ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג, בגין “הפשיעה נגד האנושות”.



מזכ”ל הליגה הערבית אחמד אבו אל־רייט אמר אתמול כי החלטת ארה”ב להעביר את שגרירותה לירושלים בטלה וכי אין לה תוקף – משפטי או בינלאומי. אבו אל־רייט אמר בנאום בפני שרי החוץ של הליגה הערבית בקהיר, שהתכנסו לבקשת סעודיה, כי “יש לפתוח בחקירה בינלאומית על פשעי הכיבוש”.


הוא הדגיש כי הליגה הערבית תבחן את יחסיה עם כל מדינה שתעביר את השגרירות לירושלים וקרא לקהילה הבינלאומית ולמועצת הביטחון להגן על הפלסטינים.



שר החוץ הפלסטיני, ד”ר ריאד אל־מאלכי, קרא למדינות ערב להחזיר את שגריריהן מוושינגטון, בדומה לטורקיה, ולנתק את היחסים עם כל מדינה שתעביר את השגרירות שלה לירושלים.



במקביל, שר ישראלי העריך אמש כי השגרירים יוחזרו כשבועיים לאחר הבחירות בטורקיה והדגיש: "לנו אין אינטרס להעניק לארדואן עוד קולות בהתנגחות איתו".