כחלק מלקחי "צוק איתן", החל היום (ראשון) אגף הנדסה ובינוי במנהלת גבולות בתפר בהקמת מכשול ימי חדש ובלתי חדיר בחוף זיקים שבעוטף עזה. ההחלטה על הקמת המכשול המשודרג התקבלה במשרד הביטחון בין היתר כלקח מחדירת חוליית מחבלים לשטח ישראל דרך הים. היא חלק מהקמת המכשול הקרקעי שמוקם סביב רצועת עזה, ואמור להשלים אותו. המענה החדש לאיום הביטחוני תוכנן כך שיהיה עמיד לתנאי הים וישמש את מערכת הביטחון למשך שנים ארוכות.



ההבנה בצה"ל, שבעקבות הקושי של חמאס לבצע ירי טילים אפקטיבי ויכולתו של צה"ל לפגוע במנהרות, כי חמאס ימשיך לחפש צירים עוקפים על מנת לבצע פיגועים גדולים ומתוחכמים בישראל. אחת הכוונות העיקריות שמזהים בקהילת המודיעין הישראלית היא ניסיונות פיגועים דרך הים. החלק החשוף של המכשול צפוי להיראות כמו שובר גלים ויגיע לעומק הים.

שר הביטחון אביגדור ליברמן בירך על הקמת המכשול ואמר כי "מדובר במכשול יחיד מסוגו בעולם, שיחסום למעשה את האפשרות לחדור מעזה לישראל דרך הים. זהו סיכול נוסף לחמאס שיאבד עוד יכולת אסטרטגית, שבפיתוחה השקיע סכומי עתק. נמשיך להגן על אזרחי ישראל בעוצמה ובתחכום".



עבודות המכשול הימי בגבול הרצועה, צילום: דוברות משרד הביטחון
עבודות המכשול הימי בגבול הרצועה, צילום: דוברות משרד הביטחון



עבודות המכשול הימי בגבול הרצועה, צילום: דוברות משרד הביטחון
עבודות המכשול הימי בגבול הרצועה, צילום: דוברות משרד הביטחון



במקביל לכך, הוועדה המארגנת את "תהלוכות השיבה" ברצועת עזה הודיעה כי היא מתכוונת להוציא לפועל את המשט הימי הראשון מעזה כחלק מפעולותיה לשבירת המצור שכופה ישראל על הרצועה. "החלטנו ליטול את היוזמה לשבירת המצור ולהבטחת זכויות בני עמנו", נאמר במסיבת עיתונאים שקיימה היום "הועדה הלאומית העליונה לתהלוכות השיבה". האירוע מתכונן להיערך ביום שלישי הקרוב בשעה 11:00, והוועדה קראה היום לציבור הרחב בעזה להגיע ולהתקבץ בנמל על מנת לתמוך בפעולה, שתשמש גם לציון זכר משט אונית המרמרה הטורקית לכיוון חופי-עזה ב-2010.



עוד נאמר במסיבת העיתונאים כי עזה סובלת ממשבר המוניטרי חריף: "עזה נהפכה לכלא גדול המבודד מן העולם, שמתושביו נשללות הזכויות הבסיסיות ביותר כתוצאה מהמצור הישראלי האכזרי". הועדה קראה לממשלת הרשות הפלסטינית בגדה להסיר את הסנקציות הכלכליות שהיא מטילה על הרצועה שמביאות להחרפת המצוקה הכלכלית של תושביה, ולתמוך ב"עמידה האיתנה של עמנו".