לאחר סבב לחימה קצר ברצועת עזה הושגה הפסקת אש. מאז אתמול לפנות בוקר שרר שקט מתוח בגזרה. כעת, כצפוי, אחרי שנדמו האזעקות וההפצצות לאורך גבול עזה, החל הקרב על התודעה – כאשר שני הצדדים מתהדרים בהישגים. צה"ל מפרסם הבוקר (חמישי) תצלומי אוויר המפרטים חלק מיעדי הטרור שהותקפו ע״י חיל האוויר ביממה החולפת, ביניהם אתרי ייצור אמל״ח המשמשים את חמאס לייצור עצמי. בצה"ל ציינו כי "התקיפה פגעה במלאי הנשק המיידי הנגיש לארגון הטרור וגם פגעה בהשקעה הכלכלית הנדרשת לפיתוח האמל״ח. תקיפת אתרים אלו פגעה משמעותית בהתעצמות חמאס. בתקיפות הותקף גם מחסן הכולל מצבור רחפנים שחמאס הכין לצורך שימוש לפיגועי טרור".

עוד הוסיפו: "כמו כן הכוח הימי של חמאס נפגע באופן משמעותי והושמדו חלק נרחב ממוצביו וממערכי ייצור האמצעים המיוחדים שלו. נוסף על כך הושמד הרוב המוחלט של מוצבי הכוח הימי של גא״פ. מוצבים אלה משמשים לאימונים באמל״ח מתקדם של הכוח הימי של חמאס וגא״פ, ממנו הכוחות יכולים לבצע פיגועים בשטח מדינת ישראל. התקיפה פגעה בכושר התפקוד של הכוח הימי ברצועה באופן משמעותי ומקשה על הארגונים לפעול במרחב הימי".

המטרות שהופצצו ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
צילום: דו"צ



צילום: דו"צ


"זו המכה הקשה ביותר שחמאס קיבל זה שנים. איני מפרט את תוכניותנו משום שאיני רוצה שהאויב יידע מה צפוי לו. אבל דבר אחד ברור לו: כשהם מנסים אותנו הם משלמים מיד. אם ימשיכו לנסות אותנו, הם ישלמו עוד הרבה יותר", סיכם אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס האזכרה לחללי אלטלנה, את סבב הלחימה הקצר.

ישראל אומנם תקפה יותר מ־40 מטרות ברצועה, אך היא שמרה על איפוק בהשוואה למבצעים קודמים. על פי הדיווח שקיבלו שרי הקבינט אמש, מדובר במטרות איכות ובתקיפה הרחבה ביותר שביצע צה"ל מאז מבצע צוק איתן. בין היתר פגע צה"ל בבסיסי תחמושת של חמאס ובמפקדות. אלא שמבחינת חמאס והג'יהאד האסלמי מדובר בהצלחה, ולו מכיוון שאיש מאנשי הארגונים לא נהרג או נפגע.



העדכון אמש לשרי הקבינט הגיע לאחר כמעט 36 שעות, שבהן הם היו מודרים ממעגל קבלת ההחלטות, מה שהוביל לשורה של התבטאויות סותרות. בעוד חלק מהשרים מאשרים כי הושגה הפסקת אש, אחרים התעקשו שלא היו דברים מעולם. השר ישראל כץ אמר לאחר כינוס הקבינט אמש כי ראש הממשלה ושר הביטחון פעלו כשורה כאשר לא כינסו את השרים וכי פעולותיהם נבעו מהמדיניות שנקבעה בקבינט.



שר החינוך נפתלי בנט, שביקר אתמול ביישובי עוטף עזה, הפנה אצבע מאשימה כלפי טהרן. "כל ההתחממות בצד העזתי היא לא מקרית ולא מקומית", אמר. "המוח הוא מוח איראני והידיים ידיים חמאסניקיות. מדינת ישראל מצויה במערכה ממוקדת ועקבית אל מול ראש התמנון באיראן. אותו תמנון מפעיל את זרועותיו בלבנון, בסוריה ובעזה כדי לפגוע במדינת ישראל. כיוון שאנו מנהלים מערכה כלכלית, מדינית וצבאית מול איראן, היא מנסה להסיח את דעתנו ולייצר פרובוקציות בעזה דרך אחת מזרועות התמנון. ברגע שנטפל בראש התמנון - נראה מצב הרבה יותר טוב מול כל זרועות התמנון".



הסדר הפסקת האש לסיום סבב ההסלמה, שבוצע בתיווך מצרי, נסגר שלשום בלילה וסוכם סופית לאור ההתפתחויות בשטח והפסקת הירי מהרצועה. למעשה מדובר היה בהסכמה נקודתית להפסקה הדדית של ירי הרקטות מהרצועה מצד אחד, והפסקת תקיפות חיל האוויר מצד שני. בעצם, ישראל היתה מוכנה לספק לחמאס כמה שעות נוספות לטובת עצירת הירי, מבלי להגיב בתקיפות נוספות ברצועה.



כבר בחצות חמאס החל בפריסת כוחות ברצועה על מנת למנוע ירי. למרות זאת, הירי נמשך עד 5:15 – ומאז פסק. בכך הסתיים בשלב הזה סבב ההסלמה הקצר אך המשמעותי ביותר מאז מבצע צוק איתן. במקביל, אתמול נפתחו המעברים כרם שלום וארז כרגיל להעברת סחורות ולתנועת אנשים. בהתייחסות לסבב ההסלמה אמר אתמול אלוף פיקוד הדרום אייל זמיר: "תקפנו מטרות מאוד ערכיות, מאוד חשובות, שחיכו הרבה זמן להזדמנות שלהן, ואני חושב שבנקודת הזמן הזו יש פה הישג מאוד גדול שלנו. מצד שני, יש לא מעט מטחים שנורו לכיוון המוצבים שלנו. רוב הרקטות יורטו על ידי כיפת ברזל או נפלו בשטחים פתוחים. יש מורתעות עמוקה של ארגוני הטרור וחמאס וחוסר רצון שלהם להגיע למערכה רחבה".



מניתוח סבב ההסלמה עולה כי חמאס לא היה שותף לירי בתחילת הסבב, כשהג'יהאד האסלמי פתח במטח של 25 פצצות מרגמה. חמאס הצטרף לירי שלשום אחר הצהריים. צה"ל תקף כ־60 מטרות שונות בשטח רצועת עזה, ובצבא טוענים כי מדובר ביעדים חשובים של חמאס וארגוני טרור נוספים. מנגד שוגרו לעבר ישראל יותר ממאה רקטות ופצצות מרגמה. במהלך כל יום הקרב צה"ל לא הצליח לאתר ולפגוע בחוליות ירי או במשגרים שביצעו ירי, לפני או אחרי הירי.