קצין בכיר בפיקוד הדרום אמר היום (חמישי) כי למרות המתיחות הביטחונית ומצוקת חמאס ברצועת עזה שמקרבת את ישראל לעימות רחב יותר ישנן גם הזדמנויות להשגת יציבות באמצעים שאינם מלחמתיים, כאשר הוא מתייחס להרחבת המאמץ ההומניטרי לשיפור רמת החיים ברצועת עזה.  "צריך להכניס מייצבים אחרים, אחרת אנחנו נהיה במדרון שמוביל להסלמה", אמר הקצין הבכיר, "אפשר לבצע פעולות קטנות שיספקו שנה של שקט ואפשר להגיע להסדרה ארוכה יותר, כגודל הוויתורים של חמאס כך היקפה של ההסדרה".  הקצין הוסיף כי הסדרה משמעותית תהיה חייבת לקחת בחשבון את החזרת גופות החללים סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול לקבר ישראל.

הקצין התייחס גם לשיח עם הדרג המדיני בנוגע להקלות ברצועת עזה ואמר כי מתקיימים דיונים מעמיקים עם הדרג המדיני, ונבחנים צעדים שונים על מנת לשפר את המצב האזרחי ברצועת עזה ויתכן שתתקבלנה החלטות בתקופה הקרובה. הקצין הבכיר התייחס לסבב ההסלמה האחרון ואמר כי "ההרתעה כלפי חמאס עדיין פועלת וניתן ללמוד זאת מהמסרים שהעביר חמאס לישראל בשיאה של ההסלמה כי הוא מעוניין לעצור את הירי".

יחד עם זאת הוסיף הקצין כי המציאות המשתנה והמצב הקשה ברצועת עזה עלולים להוביל גם להסלמה ביטחונית לאחר ארבע שנים של תקופה שקטה במיוחד. "חמאס נמצא במצב הכי קשה שהיה בו מאז שהוא בשלטון וכך גם המצב ברצועת עזה,  האחריות היא קודם כל של חמאס, אבל גם אנחנו יכולים לעשות פעולות. חמאס מנסה לחשוב איך הוא יציל את עצמו מקריסה ואין לו פתרון אחר מעבר להסדרה או ללכת למערכה צבאית".

המחסן שנפגע בעוטף עזה. צילום: דוברות מועצה אזורית אשכול


הקצין הציג תמונה מהמנהרה האחרונה שהופצצה סמוך לכרם במהלך הסבב האחרון, כאשר בפנים נראים שקי מלט של אונר"א שנועדו לסיוע הומניטרי ובמקום זה חמאס הפקיע אותן לטובת חפירת המנהרה. 

למרות הירי הנרחב שבוצע מרצועת עזה ביום הקרב, צה"ל לא הצליח לפגוע ולו בחוליה אחת של מחבלים שיצאה לבצע ירי. בהתייחסות לשאלה בנושא זה אמר הקצין כי לא היו כל הגבלות על פגיעה והריגת מבחבלים שיצאו לבצע ירי. "ניתנה הנחייה לאתר את החוליות ולתקוף אותן והופעלו תאי תקיפה, אבל האויב השתפר, הפיק לקחים וחלק גדול מהירי בוצע עם טיימרים ומתחת לאדמה". בצה"ל יערכו תחקרי מבצעי בנושא הזה על מנת להפיק לקחים ולשפר את היכולת לפגוע בחוליות המחבלים.

בפיקוד הדרום אומרים כי המטרות שצה"ל פגע בהם היו משמעותיות מאוד ונוצלה הזדמנות לפגוע ביכולות משמעותיות של חמאס עליהן הוא עבד זמן רב. ייקח לו זמן לשקם את היכולות בחלק מהתחומים. מטרת הפעולה אומרים בצה"ל לא הייתה להרוג מחבלים אלא להשיג פגיעה בתשתיות ולא להוביל להסלמה נוספת בראיה אסטרטגית שהזירה החשובה עכשיו למדינת ישראל היא הזירה הצפונית. למרות שפניה של ישראל אינם להסלמה הקצין הבכיר מציין כי פיקוד הדרום היה במוכנות למלחמה ברצועת עזה במידה והייתה נפתחת השבוע וכל התוכניות האופרטיביות של היחידות השונות אושרו בדרגים הבכירים.

מוצב כוח ימי של חמאס שהותקף ע"י צה"ל. קרדיט: דובר צה"ל

הקצין הגיב לביקורת על כך שתגובת צה"ל בסבב ההסלמה האחרון פגעה בהרתעה הישראלית ואמר: "מי שמשתמש במושגים של הרתעה והכרעה בימים אלה עושה זאת בצורה דמגוגית ופשטנית".

הקצין התייחס גם לסטטוס של הקמת המכשול התת קרקעי ואמר שעד עכשיו הושלמו 11 ק"מ מתוך 64 ק"מ וכי למרות המתיחות הביטחונית בחודשיים האחרונים לאורך הגדר, הקמת המכשול נמשכת כמעט ללא הפסקה. העבודות צפויות להסתיים באמצע שנת 2019.