האם מערכת הביטחון התעלמה מההתרעות של חברי כנסת על קיומו של כור גרעיני סורי שנים לפני הפצצתו ב-2007? על פי פרסום הערב (שלישי) של עמית סגל במהדורת "החדשות", דוח סודי של ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון, בראשות היו"ר ד"ר יובל שטייניץ, שהופץ בתשעה עותקים בלבד ומעולם לא פורסם, חושף מאבק דרמטי בין נבחרי הציבור לאנשי קהיליית המודיעין והביטחון בשנת 2004. מאבק שהסתיים בתובנה שישנה סבירות רבה שהסורים יוציאו או מוציאים אל הפועל תוכנית התחמשות בנשק גרעיני. 

סרטון תקיפת הכור הסורי
בתחילת העשור הקודם התחילו להצטבר כל מיני פרטים מדאיגים כמו ביקורים של צפון קוריאנים בסוריה, אבל לא נתגבשה תמונה מלאה על העניין, כיוון שהייתה, כך על פי הפרסום, קונספציה שמדינת ישראל פרוסה מודיעינית כל כך טוב, כך שישראל אמורה להיות חשופה לכל מידע בנוגע לתכנית גרעין סורית. אבל אז הגיע מחדל לוב ובכנסת התחילו בחקירה. 
 
שטייניץ סיפר כי "לוב היא מקרה מזעזע לדעתי עד היום. אחד, שהיה פרויקט גרעין במדינה ערבית עוינת ולא ידענו. הזעזוע היותר גדול הוא שלא הזדעזנו. במקום שבכל הממסד הביטחוני יהיה זעזוע וחשיבה מחדש אז הם אמרו 'אוקי שמענו'. החלטתי שהוועדה לא תהיה יותר בית לורדים. הוועדה הייתה שבויה בכבוד שנתנו לה, ששיתפו בחומרים סודיים, במערכות נשק ומבצעים סודיים. היא הייתה שבויה במידה מסוימת של צה"ל ומערכת הביטחון והחלטתי לשים לזה סוף". 

יובל שטייניץ. צילום: יח"צ

 
בעקבות זאת הורה הרמטכ"ל דאז יעלון לצה"ל להחרים את דיוני הוועדה ומשגר מכתבים לח"כים נגד היו"ר. "מערכת הביטחון לא אוהבת מי שלא מוחא לה כפיים", אומר שטייניץ, "בוודאי אם יש לו דרגות של סמל". בשלב זה נשיא סוריה בשאר אסד מתבטא ואומר כי "צריך להגיע לאיזון אסטרטגי עם ישראל". "מה משמעות הביטויים של אסד?", שאל חיים רמון, חבר הוועדה באותה תקופה, "איזה איזון אסטרטגי עם ישראל יכולה סוריה להגיע אליו, אם לא נשק גרעיני". "מערכת הביטחון אמרה שהכוונה לטילים בליסטיים ונשק כימי ואני אמרתי - הם כנראה מתכוונים לגרעין", אמר שטייניץ.
  
בדוח הסודי של הוועדה נכתב כי "האם ייתכן שהכיסוי המודיעני את סוריה הינו טוב בנוגע לתחום הצבאי הקונבנציונלי, אך תחום הגרעין הוא עולם שהולך ומוקם באורח נפרד לחלוטין ממקורות המידע של שירותי המודיעין של ישראל". "הייתה קונספציה שגויה לחלוטין שאם אתה יושב מודיעינית טוב על סוריה, שהכיסוי המודיעיני היה באמת לעילא ולעילא, אז ייחשף גם גרעין סורי", ממשיך ומספר שטייניץ.
 
בין היתר נכתב בשעתו בדוח עוד כי "האפשרות שסוריה עוסקת בפרויקט גרעין צבאי והמודיעין הישראלי לא איתר זאת טורפת את כל הקלפים. הייתכן שמדינת אויב מספר אחת הגובלת בישראל, ששירותי המודיעין יושבים עליה אישית לוחצת ומכסים אותה היטב מצליחה להסוות את תכניתה הגרעינית? תדהמה אחזה בנו נוכח העיוורון המודיעיני איסופי בנושא קיומו או אי קיומו של פרויקט גרעין צבאי בסוריה".
 
הוועדה משגרת מכתב בהול וסודי ביותר לראש הממשלה אריאל שרון ובו היא מצהירה שלסורים יש כור גרעיני. "המאמץ האיסופי העיקרי הממוקד בסוריה מזה שנים לא הניב את הפירות המבוקשים בתחום הקריטי ביותר למאזן האסטרטגי סוריה-ישראל", נכתב בדוח, "מניתוח כלל המידע המודיעיני עולה כי מתקיים, בסבירות גבוהה, פרויקט גרעין צבאי בסוריה. מאחר והנושא הוא בעל חשיבות אסטרטגית קיומית מהמעלה הראשונה נבקש מראש הממשלה לקיים בדחיפות דיון כולל בנושא". 
 
עימות מול ראש אמ"ן
 
שטייניץ ממשיך ומספר כי "קבעתי שבכל ארבעה עד שישה חודשים יהיה דיון ממוקד. מה עשיתם, מה המידע החדש הרלוונטי ובעיקר מה אתם מתכננים לעשות. לא נתנו לראש אמ"ן והמוסד לשים את הדוח בצד".
 
חיים רמון סיפר כי בדיון בוועדה ראש אמ"ן דאז, אהרון זאבי פרקש, פנה ליו"ר הוועדה שטייניץ, המחזיק בתואר דוקטור בפילוסופיה, ואמר "אדוני הפילוסוף, אני מודיע לך כאיש מקצוע שלמה שאתה אומר אין שום היתכנות". שטייניץ עצמו סיפר כי בהמשך דבריו אמר ראש אמ"ן ש"אתה עכשיו מצפה שנשקיע משאבים מודיעיניים במה שאתה משוכנע שהוא נכון ואנחנו אומרים שזה בזבוז, כי אין לו היתכנות בכלל".
 
שטייניץ עונה לפרקש ואומר "אדוני ראש אמ"ן, אתה מקצוען במודיעין ואני רק סמל ראשון בגולני לשעבר, אבל צריך להיות מקצוען בפילוסופיה כדי לדעת איך להטיל ספק ואני מטיל ספק בביטחון העצמי שלך, במיוחד כלפי סוריה". 
 
כעבור זמן מה הרמטכ"ל אשכנזי הופיע לסקירה כללית בפני הוועדה. שטייניץ מספר כי "כשהוא דיבר על סוריה הרגשתי שיש שינוי בטון שלו. לקחתי אותו לחדר הסמוך ושאלתי 'יש חדש לגבי סוריה?'. הוא החוויר ואמר לי 'מאיפה אתה יודע?'. אני שמח שלוועדת המשנה של וועדת חוץ וביטחון היה תפקיד או תרומה מסוימת שהסתכלו בכיוון ושזה התגלה לפני שנהיה מאוחר מדי".
 
ראש אמ"ן לשעבר, אהרון זאבי פרקש, אמר בתגובה לדברים כי "במרחק השנים לא זכורים לי חילופי הדברים כפי שתוארו בכתבה. נזכור את הרקע של התקופה: האינתיפאדה השנייה, תכנית הגרעין האיראנית, התעצמות חיזבאללה והחשד לקיומן של תכניות גרעין במקומות נוספים במזרח התיכון. גם ביחס לתכנית הגרעין הלובית המצב רחוק מלהיות כישלון מודיעיני כפי שנוצר הרושם במרוצת השנים. על רקע זאת ובהינתן המשאבים המוגבלים, היה צורך בתעדוף לדברים אחרים". הרמטכ"ל לשעבר יעלון ביקש שלא להגיב.