למרות החששות, היקף האירועים בעימותים לאורך גדר רצועת עזה שלשום היה קטן בהרבה ממה שציפו, ולא דמה למה שהתרחש ביום הנכבה. בצה”ל מעריכים שתהלוכות השיבה דועכות, אך מזהירים מעלייה במספר הפיגועים בגזרה. כ־10,000 בני אדם השתתפו שלשום במהומות, והפלסטינים דיווחו על 4 הרוגים ו־618 פצועים. הכוחות בשטח, בדגש על הצלפים, היו בעמדות גם ביום הנכבה, שהסתיים עם הרבה יותר נפגעים.



אולם הניסיון המצטבר של הצלפים והמפקדים בגזרה סייע כנראה בהורדת מספר הנפגעים וההרוגים הפלסטינים שלשום, במקביל לירידה בכמות המשתתפים. כל ירי שמבוצע על ידי הצלפים בגזרה לעבר מסית מרכזי מאושר באופן אישי בקשר על ידי גורמים רלוונטיים. הנוהל הזה התקיים אמנם גם ביום הנכבה, אבל בצה”ל הפיקו לקחים נוספים, מתוך הבנה כי יש להוריד את מספר הנפגעים בצד הפלסטיני.



לאחר סוף השבוע הזה, בצה”ל מביעים אופטימיות זהירה, שלפיה השיא של אירועי הגדר בתצורה של תהלוכות השיבה ההמוניות נמצא כבר הרחק מאחורינו. ההערכה היא שגם בשבועות הקרובים ההיקפים של הפרות הסדר ילכו ויקטנו. עם זאת, במערכת הביטחון מעריכים כי בתקופה הקרובה הארגונים השונים יגבירו את הטרור שיופעל כנגד כוחות צה”ל על הגדר. מתחילת האירועים חמאס אינו נמצא בעמדות הסמוכות לגדר ולמעשה אינו מפקח על אזור הגבול. ארגוני הטרור השונים ברצועה רואים בזה אור ירוק לביצוע פיגועים, ובכלל זה הנחת מטעני חבלה וירי מנשק קל. בצה”ל נערכים לכך שהמגמה הזו תלך ותגבר בתקופה הקרובה, מה שיכול להוביל שוב לחילופי אש בין ישראל וחמאס כבר בתקופה הקרובה.



בימים האחרונים הגבירו הפלסטינים את השימוש בעפיפונים ובבלוני נפץ. במהלך הפרות הסדר היו לפחות שלושה אירועים שבהם פוצצו מחבלים את המטענים המעופפים מעל כוחות צה”ל. בכל המקרים לא היו נפגעים.



אתמול תקף צה”ל לראשונה מהאוויר פלסטינים בשעה שהכינו בלון נפץ, טרם שהפריחו אותו. לעומת עפיפוני התבערה, בצה”ל מתייחסים באופן שונה לבלוני הנפץ. אולם התקיפה אתמול בוצעה רק לצורך אזהרה, ולא היה ניסיון לפגוע במחבלים. אם פעולות האזהרה לא יעזרו, בצה”ל ישקלו להחריף את התגובה כלפי החוליות.



עימותים שלשום לאורך הגדר. מתקפת עפיפוני התבערה נמשכת. צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90



גם אתמול פרצו שריפות בעשרה מוקדים בעוטף עזה, כתוצאה מעפיפוני תבערה, מרביתן באזור בארי וכיסופים. שתי דליקות נוספות פרצו באזור קיבוץ ניר עם. השר לביטחון פנים גלעד ארדן (הליכוד) כתב בחשבון הטוויטר שלו: “עד שלא יתבצע ירי שנועד לסכל את חוליות המשגרים - התופעה רק תלך ותתפשט”.



בינתיים מגבירים הפלסטינים את מאבקם בזירה המדינית ויוזמים דיון חירום בעצרת הכללית של האו”ם. במסגרת הדיון תאמץ המועצה החלטה “לערוך חקירה בנוגע לאירועי הגדר בעזה” ותפעל למצוא “דרכים להבטיח את ביטחונם של האזרחים הפלסטינים”. ריאד מנסור, הנציג הפלסטיני באו”ם, אמר אמש “זה הדבר הנכון לעשות, וזה מה שהפלסטינים צריכים”. הצעד הזה מגיע לאחר שבמועצת הביטחון הטילה ארה”ב וטו על הצעה דומה שהוגשה על ידי כוויית, שבה הוצע כי יוקם מנגנון בינלאומי שיגן על הפלסטינים.



בשונה מהמצב במועצת הביטחון, בעצרת האו”ם הפלסטינים צפויים לזכות ברוב גדול, הכולל את מדינות ערב, אירופה וחלק גדול ממדינות אפריקה. עם זאת, העצרת הכללית של האו”ם איננה בעלת סמכויות מעשיות, כך שמעבר למכה הדיפלומטית, ההחלטה לא צפויה להביא לשינוי בשטח. שגריר ישראל באו”ם דני דנון התייחס להחלטה לקיים ישיבת חירום של העצרת הכללית בנושא עזה ואמר: “לצערנו, במקום לגנות את הטרוריסטים של החמאס, יש מדינות שמבקשות לספק את צורכיהן הפוליטיים הפנימיים על ידי פגיעה במדינת ישראל באו”ם. אנו גאים להגן על זכותנו ולהגן על אזרחי ישראל בכל פורום שבו יריבינו דורשים להשמיץ אותנו״.



בתוך כך, הבוקר צפוי הקבינט המדיני־ביטחוני לקיים דיון באשר לעתידה של עזה. בשונה מהדיונים הנוגעים להיבט הצבאי, הדיון היום יתמקד בדרכים המדיניות לסייע במשבר ההומניטרי ברצועה.



בהכנת הידיעה השתתף אלון חכמון