שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר הבוקר (ראשון) כי משטר האייתוללות באיראן "חי על זמן שאול" בעקבות הסנקציות האמריקאיות, והוסיף כי ארגון חמאס "מותח את החבל עד הסוף" וכי הוא "עלול להיקרע". בראיון לגלי צה"ל אמר השר כי הטענה כי שיפור המצב הכלכלי ברצועת עזה תביא לסיום הטרור היא "אשליה".



תחילה, האשים ליברמן את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואת חמאס באחריות למצב ההומניטרי ברצועה. "יש שלוש סיבות למצב ההומניטרי הקשה ברצועת עזה. הראשונה היא אבו מאזן, שיום אחד החליט שהוא מפסיק להעביר תקציבים לרצועת עזה. רק בשבוע שעבר הוא העביר חצי משכורת של אפריל", אמר השר. "הסיבה השנייה היא חמאס, שמשקיע מיליוני דולרים על מנהור, ולא מוכן להסב שקל אחד לטובת מערכת החינוך או הבריאות ברצועה. הסיבה העיקרית, שבלעדיה לא יהיה שום פתרון, היא שחמאס לא מוכן להחזיר שבויים. הוא יכול לקבל חבילה הומניטרית נדיבה אם יחזיר את הנעדרים".

שר הביטחון אמר כי ארגון הטרור לא מוכן להכיר בזכות הקיום של ישראל, ולכן ימשיך בטרור ללא קשר למצב האזרחי בעזה. "ראינו ביום שישי האחרון שלמרות כל ההבטחות, למרות כל הלחצים, העזתים מהשורה לא הגיעו להתעמת על הגדר. היו כ-10 אלף איש שקשורים באופן ישיר או עקיף לחמאס, ולא משאירים להם שום ברירה", אמר. "מי שחושב ששיפור המצב הכלכלי והאזרחי בעזה יביא להפסקת עפיפוני הטרור והאלימות, פשוט טועה. מטרת חמאס היא לא שיפור המצב האזרחי, הוא רוצה קודם כל את הסרת המצור - זו המטרה שהוא הגדיר והוא לא מוכן להכיר בזכותנו להתקיים". 


אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא
אנשי חמאס ברצועת עזה. צילום: קול אל אקצא

 
ליברמן הוסיף: "זה המצב, ומספיק עם כל מיני הזיות ואשליות ששיפור המצב הכלכלי יביא לסיום הטרור. בעבר החזרנו שטחים וקיבלנו קסאמים ולא שלום. גם שיפור המצב הכלכלי לא יביא לשינוי בעמדות החמאס, אלא להפך - הם יבינו שבאמצעות כוח ואלימות אפשר להשיג מטרות פוליטיות. כדי לשפר את המציאות ברצועת עזה צריך להפיל את שלטון חמאס". 
השר אמר כי ישראל לא מחפשת הסלמה אך חמאס מנסה לגרור אותה לעימות. "חמאס מותח את החבל עד הסוף והוא עלול להיקרע. אנחנו לא מחפשים הסלמה, אין לנו עניין בעימות", אמר. "חמאס מנסה לגרור אותנו לעימות ומוכן לשלם מחירים כבדים. בעימותים האחרונים נהרגו 170 איש, רובם פעילי טרור, ו-7,000 פצועים. בנוסף, השמדנו 10 מנהרות וכ-17 תשתיות ייצור של חמאס והג'יהאד האסלאמי. אנחנו צריכים להבין שלמורל של עם ישראל יש תפקיד מכריע - יש עפיפונים ושריפות, וזה לא נעים, אבל בסופו של דבר אנשים ממשיכים בשגרה. שני שלישים מהעפיפונים הצלחנו ליירט, אבל אסור שאף עפיפון יעבור ויגרום לשריפה".

מנהיג איראן, עלי חמינאי. צילום: רויטרס
מנהיג איראן, עלי חמינאי. צילום: רויטרס

 
יו"ר ישראל ביתנו התייחס גם לנוכחות האיראנית בסוריה, ואמר כי המשטר בטהרן נמצא בסכנת התמוטטות. "אין עשרות פעילי חיזבאללה ליד הגדר. אנחנו נחושים למנוע נוכחות איראנית בסוריה ונעשה הכל כדי שזה לא יקרה", אמר ליברמן. "אני עוקב אחרי המהומות באיראן, ומאז מהפכת חומייני לא היו כאלה מהומות. אם אתה שואל אותי, שלטון האייתוללות חי על זמן שאול. אם סנקציות כלכליות כואבות יימשכו - השלטון הזה יחיה על זמן שאול".