בצל המתיחות בצפון, על רקע ההתבססות האיראנית בסוריה, פתח הבוקר (ראשון) צה"ל בתרגיל צבאי רחב היקף באזור רמת הגולן, אשר יימשך מספר ימים ובמסגרתו תורגש תנועה ערה של כלי רכב ויישמעו פיצוצים. כמו כן, במסגרת התרגיל הופעל חייגן לגיוס אנשי מילואים. דובר צה"ל הדגיש כי התרגיל תוכנן מראש כחלק מגרף האימונים לשנת 2018 ונועד לשמירה על כשירות וכוננות הכוחות.



סיום תרגיל חיל האוויר במתווה תרגול נרחב בדרום

לפני כשלושה ימים בלבד הסתיים תרגיל של חיל האוויר שדימה לחימה בזירה הצפונית והדרומית, בהשתתפות מאות כלי טיס מטייסות הקרב, בהם מסוקים ומטוסי תובלה, שביצעו בטיסות יום ולילה. בנוסף, תורגל שיפור של הכוננות והמוכנות של חיל האוויר להתמודדות עם תרחישי לחימה במספר זירות במקביל. 



במסגרת התרגיל במתווה הדרומי תורגלו עשרות מטוסי קרב תקיפת מאות מטרות ברצועת עזה בפרק זמן קצר. הצוותים עסקו בהעלאת הכשירות והכוננות של הכוחות לתרחיש לחימה עצים, תקיפות משמעותיות ורבות בפרקי זמן קצרים, וכן סיוע לתמרון קרקעי. אנשי המערך הטכני הכינו וחימשו את המטוסים והמסוקים לקראת הטיסות ושולבו מאות אנשי מילואים מכלל המערכים.



בתוך כך, ברקע המתיחות מול איראן דווח אמש בעיתון הכווייתי "אל ג'רידה" כי המנהיג האיראני עלי חמינאי פיטר את מפקד מערך ההגנה האווירי, גנרל פרזאד איסמעילי, לאחר שהאחרון הסתיר ממנו כי מטוסי קרב ישראלים מדגם F-35 חגו מעל איראן.



לפי הדיווח, הגיחות נחשפו לראשונה במרץ האחרון בעיתון. מקורות בכירים בצבא איראן מסרו לעיתון, כי רק לאחר הדיווח החלו מנגנוני המודיעין של משמרות המהפכה ומשרד המודיעין באיראן לחקור את המקרה, בהוראה ישירה של חמינאי.



על פי התחקיר, מטוסי "אדיר" חדרו למרחב האווירי של איראן, חגו בגובה רב מעל טהרן, קראג' אראק, אספהאן, שיראז ובנדר עבאס – וצילמו את מערך ההגנה האווירי של איראן. אחד המקורות דיווח כי מערך ההגנה האווירי של איראן, בין היתר המכ"מ הרוסי המתקדם, לא גילו את כניסת ויציאת מטוסי הקרב, וכי איסמעילי הסתיר מידע זה מהמנהיג העליון כדי לכסות על הכישלון של הצוות שלו.



אולם, המודיעין האיראני גילה לפני שלושה שבועות כי מטוסי הקרב הישראלים ביצעו גיחה זו כדי לבדוק את האפשרות למתקפה צבאית על מוצבים ובסיסים איראנים, במהלכה צילמו בסיסים רגישים, ואף חמקו מהמכ"מ של S-300 רוסי.



עוד עולה, כי המודיעין האיראני קיבל מידע סודי ביותר, שמטוסי הקרב הצליחו לצלם בסיסים תת-קרקעיים. חמינאי שקיבל עדכון זה, התחיל לחשוד כי קיים שיתוף פעולה בין רוסיה לישראל, עד כדי כך שהקוד הסודי של המכ"מ הרוסי באיראן הועבר לישראלים. יש לציין, כי חמינאי הורה להדיח את מפקד מערך ההגנה האווירי ב-29 במאי, כאשר במקומו מינה את סגנו, גנרל עלי ריזא סבחאי-פרד. איסמעילי כיהן בתפקיד מאז 2010.