מינוים מרכזיים בצה"ל: הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט החליט היום (שני) על מינוי מפקדי אוגדות ותפקידי תת אלוף בולטים נוספים בצה"ל. בסבב המינויים בולטת המגמה של מינוי קצינים מיחידות מיוחדות, והעובדה שגם בסיבוב הזה תת אלוף עופר וינטר, מח"ט גבעתי בעבר וראש מטה פיקוד המרכז, נשאר מחוץ לסבב המינויים. 



ההחלטה של הרמטכ"ל כי תא"ל  וינטר לא ימונה לתפקיד מפקד אוגדה עשויה ליצר תהודה תקשורתית כפי שהיה גם בעבר. אבל בצה"ל אומרים כי ההחלטות מתקבלות על בסיס כישורי הקצינים, התפקידים שביצעו ומידת ההערכה כלפיהם. בצה"ל אומרים כי אלה השיקולים היחידים והם אינם מושפעים מלחצים מבחוץ אומרים גורם בצה"ל. 



גורמים בצה"ל אומרים כי הניסיון להציג את החלטות הרמטכ"ל שלא לקדם את וינטר בשל שיקולים לא ענייניים הוא שטות גמורה. "קצינים נוספים טובים ומוערכים לא פחות לא קודמו בסבב הזה וגם הם היו מפקדי חטיבות".



בסבב הנוכחי לאמונה מזכיר צבאי לראש הממשלה. ובצה"ל אומרים כי זה עדיין לא הגיע הזמן לדון בכך. כעת, בעקבות אי מינויו של וינטר, ייתכן שהוא יהיה מועמד לתפקיד, אליו מועדים עד כה שני קצינים: תת אלוף יהודה פוקס ותת אלוף טל קלמן (מחיל אוויר). בצה"ל אומרים כי במידה וראש הממשלה יבקש להוסיף את וינטר לאשכול המועמדים לא תהיה התנגדות בצבא. 



מסיירת למטכ"ל לעוצבת הגליל


בסבב המינויים הזה הוחלט על קידום של ארבעה קצינים לתפקידי מפקדי אוגדות. תת אלוף סער צור, קצין שצמח בשריון והיה מפקד חטיבה 401, כבר כיהן כמפקד אוגדת מילואים - עוצבת סיני והיום הוא מפקד מל"י, אבל המינוי למפקד אוגדת עוצבת הפלדה נחשב תפקיד מרכזי מאוד בצה"ל, כצעד נוסף לתפקיד אלוף בעתיד וחבר המטה הכללי.



קידום משמעותי הוא של מפקד סירת מטכ"ל וחטיבת גולני לשעבר, אלוף משנה שלומי בינדר שמונה לפקד על עוצבת הגליל בגבול הלבנון, תפקיד שנחשב יוקרתי ומרכזי מאוד בצה"ל, ובמיוחד נכון גם לתקופה זו של מתיחות לאורך הגבול הצפוני.



אל"מ שלומי בינדר. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
אל"מ שלומי בינדר. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



מפקדי השייטת מקודמים


קצין נוסף שקודם משמעותית והרקע שלו מהסיירות המיוחדות של צה"ל הוא אלוף משנה גור שרייבמן, מפקד השייטת לשעבר ומפקד בה"ד 1 היום. שרייבמן ימונה למפקד עוצבת אדום השייכת לפיקוד הדרום ואחראית על הגבול שבין ישראל ומצרים וגם על חלק ניכר מהגבול המשותף עם ירדן.



הגבול עם מצרים שקט יחסית בשנים האחרונות, אבל לאור האיום מצד ארגון המדינה האסלאמית, הגבול נחשב מאוים ומקבל היום משאבים רבים יותר מצה"ל על מנת לשמור על הגבול. לאור זאת, בשנים האחרונות תפקיד מפקד עוצבת אדום נחשב ליוקרתי יותר, אבל בדרך כלל קצינים שמונו לתפקיד, פיקדו על אוגדה נוספת.



תת אלוף רפי מילוא, גם הוא מפקד השייטת לשעבר, וכיום מפקד עוצבת הגליל מונה למפקד פו"ם- המכללה הבין זרועית לפיקוד ומטה. במקרה זה מדובר בתפקיד תת אלוף נוסף, שנדרש על מנת להתקדם בעתיד למטה הכללי. סיכויו של מילוא להתמנות בעתיד למטה הכללי גבוהים.



למפקד עוצבת המפץ, שהיא אוגדת מילואים, ימונה אלוף משנה גל שוחמי, קצין שריון שהיה בין השאר מפקד חטיבה 188. שוחמי מחליף את תת אלוף נדב לוטן שמונה למפקד המרכז לאימוני יבשה. 



מינויים נוספים: אלוף משנה אהוד נג'מה ימונה לקצין השריון הראשי הבא של צה"ל ויועלה לדרת תת אלוף ותת אלוף עודד בסיוק ימונה לראש חטיבת התכנון באגף התכנון.