האיום הבא? ההענקה של תעודת הערכה ממפקד חיל הים לפלגה 916 שאחראית על הגזרה הימית, גם מול רצועת עזה, ולשייטת 13, קשורה לפעולות מבצעיות משותפות שלהן. הפלגה והיחידה המובחרת שיתפו פעולה בשנה האחרונה לא אחת במבצעים נגד יעדי טרור ברצועת עזה, ולא רק בזמנים של הסלמה ביטחונית.
תיעוד נטרול המנהרה. צילום: דובר צה"ל

קצין בכיר בחיל הים אמר היום (חמישי) כי כ-50 אחוז מהמטרות שהותקפו מהאוויר על ידי צה"ל בסבב ההסלמה לפני כשבועיים, היו מטרות של הכוח הימי של חמאס, ובהן מוצבים ימיים וכלי שיט. "התקיפות מחלישות את כוחו ורצונו של חמאס לקראת המלחמה הבאה, מרחיקות אותה ואין מדובר בתקיפות של דיונות אלא במטרות חשובות", אמר הקצין.
 

מטוסי חיל האוויר הפציצו לפני כשבוע וחצי לראשונה מנהרה תת-ימית שחמאס חפר בצפון רצועת עזה, ברצועת החוף, במטרה לבצע פיגועים בישראל דרך הים, תוך ניצול המנהרה להגעה חשאית לים ומשם בצלילה לישראל. בחיל הים משקיעים מאמצים רבים בזיהוי הכוחות הימיים של חמאס ובהכנת מטרות לתקיפה, והיחס הגבוה של כ-30 מטרות ימיות שהותקפו בסבב ההסלמה האחרון, מעיד על החשיבות שרואים בצה"ל בפגיעה ביכולת הימית הצבאית של חמאס.



מסלול מנהרת הטרור הימית. צילום: דובר  צה"ל
מסלול מנהרת הטרור הימית. צילום: דובר צה"ל



התעצמות הכוח הימי של ארגון הטרור כללה אימוני קומנדו שבועיים, הצטיידות באמצעי צלילה חשאיים, ויצירת כוח איכותי ומובחר המונה כעשרות לוחמי 'נוכבה' ימיים ברמת כשירות גבוהה מאוד, על מנת לבצע פשיטות וחדירות מהים לעבר מטרות בחוף הישראלי.



בחיל הים מעריכים כי הגרעין האיכותי של לוחמי הקומנדו של חמאס מונה קצת פחות ממאה לוחמים, אבל מעריכים כי יש עוד כמה מאות לוחמי חמאס נוספים השייכים לכוח הימי, ומסוגלים לבצע פעולות ימיות פשוטות יותר הקשורות ללחימה בים וצלילה. לאור ההתעצמות הזו של חמאס בצה"ל ובחיל הים משקיעים משאבים ובפעולות צבאיות בתקופה האחרונה על מנת לפגוע ביכולות אלה של ארגון הטרור.