בית הדין הצבאי של פיקוד מרכז  אישר היום (רביעי) את הסדר הטיעון שנחתם בין הפרקליטות הצבאית לבין נ', החייל שירה למוות בלוחם דובדבן שחר סטרוג ז"ל לפני כשלושה וחצי חודשים, בעת משחק בנשק והרשיע אותו בהריגה. העונש שהוטל על החייל הוא 18 חודשי מאסר, ובנוסף הוא הורד לדרגת טוראי ונגזרה עליו תקופת מאסר על תנאי. 



מדובר צה"ל נמסר כי "בגיבוש הסדר הטיעון שאושר על-ידי בית הדין הצבאי היום הובאו בחשבון מכלול נסיבות המקרה, בהן התוצאה הטראגית וחומרת העבירה, לצד נסיבות האירוע ונסיבותיו האישיות של נ'. הסדר הטיעון גובש לאחר הליך של גישור, ולאחר שנשמעה עמדת משפחתו של סמל-ראשון שחר  סטרוג ז"ל וניתן לה משקל משמעותי".



עו"ד אבי חימי, שייצג את החייל, אמר במסיבת עיתונאים ביציאה מהדיון כי"בית המשפט קיבל את הסדר הטיעון שהושג אחרי הליך גישור יסודי. ההליך המשפטי אמנם תם ונשלם, אבל הכאב והיגון ילוו אותם לעולם. אנחנו שבים ומודים למשפחת המנוח ועמדתם האצילית. מדובר במלח הארץ, משפחה שאיבדה את היקר מכל. אנחנו תמיד נהיה אסירי תודה להם".

רב סרן מירב הרשקוביץ יצחקי מהסנגוריה הצבאית סיכמה: "הנאשם חווה קשיים רגשיים קשים מאוד, ומתמודד עם פוסט טראומה משמעותית. גזר הדין הזה הוא הקלה קטנה לעומת הכאב שהם ימשיכו איתו לעוד שנים רבות".

ביום שני נערך דיון בטיעונים לעונש ואז אמר נ' כי הוא מקווה שמשפחתו של שחר תוכל לסלוח לו: "אני ושחר היינו החברים הכי טובים בצוות. כל מה שאעשה לא יכול לרפא הכאב של משפחת סטרוג, מקווה שיסלחו לי בעתיד". 
 
כזכור, ב-20 למרץ השנה, במהלך אימון לא מותר בנשק בחדר בו שני הלוחמים התאמנו בשליפות, שבהם ירה סמל נ' בשוגג והרג את סמל ראשון סטרוג ז"ל. במקביל לכתב האישום, ועדת הבדיקה המיוחדת בראשות אל"מ הגישה את המלצותיה בימים האחרונים לרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, שקיבל את ההמלצות במלואן והחליט על שורה של צעדים פיקודיים חריפים.
ועדת החקירה שבדקה את האירוע מאז שהתרחש, מצאה ליקויים חמורים ביחידה וכן בתרבות של משחקים בנשק, בעיקר באקדחים, שהתפשטה ביחידה והפכה לתרבות שלא נעצרה ולא נבלמה על ידי המפקדים. הוועדה מצאה לא פחות מארבעה מקרים של פליטות כדור, שבחלקן גם היו משחקים בנשק, ולמרות שהאירועים תוחקרו ביחידה הדבר לא שינה את האווירה, ובפועל לוחמים ביחידה המשיכו במשחקים בנשק ואי הקפדה על הוראות הבטיחות הנדרשות.
גם בכל הקשור לאכיפת החזקת הנשק נמצאו ליקויים. הועדה מצאה כי באירוע שהתרחש בחדר של הלוחמים, שהו שני הלוחמים, סמ"ר שחר סטרוג ז"ל שנהרג וסמל נ' שנאשם בהריגה והמתינו לאימון שהתעכב. בזמן הזה הם תירגלו אחד מול השני שליפות בנשק.
נמצא בבדיקה כי לסמל נ' לא היה התקן בטיחות בתוך הנשק כאשר שלף ותירגל לכאורה ירי, הוא ירה והרג את סמ"ר סטרוג ז"ל. הוועדה קובעת כי הגורם הישיר הוא משחק בנשק וכי ביחידת דובדבן מתקיימת נורמה של משחק בנשק, כאשר המפקדים ביחידה לא אוכפים כראוי ומונעים את תרבות המשחק בנשק. הוועדה קבעה שורת המלצות להחזקת נשק, וכיבוד נהלי הבטיחות, ועוד נקבע כי אגף המבצעים יקבע כל שנה מחדש באילו יחידות מותר להחזיק נשק ובאילו תנאים.