פרופסור יעקב נגל, ממלא מקום המועצה לביטחון לאומי לשעבר, התראיין הבוקר (שלישי) לכאן ב' והתייחס למגעים בין ישראל לרוסיה, שנערכו אתמול בביקור שר החוץ סרגיי לברוב בארץ. כזכור, על פי גורם ישראלי, הציעה מוסקבה לדחוק את האיראנים למרחק של כ-100 ק"מ מהגבול עם ישראל, אך ישראל עודנה דורשת הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה. "אין לנו ברירה אחרת, אנחנו לא יכולים לקבל התבססות איראנית בסוריה, גם לא במרחק של 100 קילומטרים", פתח נגל את דבריו.



" למרחק אין משמעות במלחמות של טילים", הוסיף נגל ופירט את הדרישות הישראליות להסדר בסוריה. "מעבר לדרישה להוצאת כוחות האיראניים, אנו דורשים גם את הוצאת הנשק הכבד מהמדינה וסגירת מעברי הגבול שמהם מוברחים כלי נשק. אלה דברים שאי אפשר להתפשר אליהם". "הרוסים מבינים אותנו", המשיך הבכיר הביטחוני, "אנחנו רואים את המשלחות והפגישות ההדדיות בינינו לבין הרוסים, ואנחנו יודעים שהדרך היחידה לשכנע להוציא את איראן מסוריה, זה להסביר להם שכשאיראן שם לא יהיה להם שקט".



נתניהו ולברוב . צילום: חיים צח, לע"מ
נתניהו ולברוב . צילום: חיים צח, לע"מ



"ממליץ לסמוך על מערך ההגנה הישראלי"



בנוגע לאפשרות של השארת הכוחות האיראניים בתמורה לערבויות ביטחוניות לישראל, ענה נגל: "יש לנו ניסיון רב בערבויות, אני לא מכיר בהן, אני גם מזכיר שפוטין ואסד אמרו בקולם, שלא תהיה סיבה שהאיראנים יישארו בסוריה אחרי שדאעש יובס. אין שום סיבה שהם יישארו שם אחרי זה. חשוב גם לראות שישראל שומרת את חופש הפעולה שלה, וזה מקובל על רוסיה ועל ארצות הברית".



בנוסף לכך, התייחס נגל לתקרית אתמול, בה שוגרו טילים של מערכת "קלע דוד" לעבר טילים סורים ששוגרו במסגרת מלחמת האזרחים במדיה, והבהיר כי הטילים לא היוו סכנה. "הטילים ששוגרו לא שוגרו לישראל, אלא היו במסלול שהיה יכול לסכן את ישראל, לא הגיע אף טיל לגבולותינו שזה מה שחשוב, אנחנו המדינה היחידה בעולם שיש לה מערכת הגנה רב שלבית, ואני ממליץ לסמוך על חיל האוויר, על התעשייה הצבאית. מערך ההגנה שישראל פיתחה הוא ייחודי בעולם, מעבר לכך יש דברים נוספים שאפשר לעשות, דוקטרינת הביטחון של ישראל עומדת על ארבע רגלים, הרתעה, התרעה, הגנה והתקפה, ישראל עומדת כל הזמן על ארבע הרגלים".