לאחר שנים רבות בהן חיל האוויר ומערך ההגנה האווירית לא התמודדו עם איום מטוסי הקרב בגבולותינו, עם המשכות מלחמת האזרחים בסוריה, וההתבססות האיראנית במדינה הערבית, אירעו מקרים רבים יותר ויותר של הפלות מטוסים וכלי טיס בגבול הצפון. ההפלה היום (שלישי) לא הייתה הפעם הראשונה בה ישראל הפילה מטוס סורי שחדר לשטח ישראל. 



בסוף שנת 2014, הופל מטוס מסוג סוחוי 24 של חיל האוויר הסורי, לאחר שהמטוס חדר לעומק של כקילומטר בשטח ישראל. גם אז שוגרו לעבר המטוס טילי פטריוט, והמטוס התרסק בשטח סוריה לאחר שצוותו נטש אותו. הפעם הקודמת שהופל מטוס קרב סורי על ידי חיל האוויר, הייתה בשנת 1985, אז הפילו מטוסי F-15 של חיל האוויר שני מטוסי מיג 23 סורים סמוך למרחב האווירי הלבנוני. 



שרידי המל"ט האיראני שהופל. צילום: דובר צה"ל
שרידי המל"ט האיראני שהופל. צילום: דובר צה"ל



ישראל הפילה בעבר גם כלי טיס בלתי מאויישים שחדרו לשטח ישראל במהלך מלחמת האזרחים. באפריל ונובמבר 2017 יירטה מערכת הפטריוט כטב"מים שחדרו לשטח האווירי של ישראל באזור רמת הגולן, גם בחודש פברואר השנה הופל מל"ט שחדר לשטח ישראל, במקרה הזה מדובר היה בכלי טיס איראני בעל יכולות חמקניות, שחדר לשטח ישראל ככל הנראה במטרה לתקוף מטרות בישראל, והוא יורט על ידי מסוק אפאצ'י באזור בקעת הירדן.



אך הלחימה האווירית גבתה מחיר גם בישראל. לאחר הפלת הכטב"ם האיראני, ובמהלך תקיפות התגובה לעבר מטרות הרפובליקה האסלאמית בסוריה, הופל מטוס F-16 של חיל האוויר, שנפגע מאש נ"מ סורית. לעבר המטוסים שהשתתפו במבצע האווירי שוגרו יותר מ-100 טילי נ"מ מסוג SA-5, ואחד מהם פגע במטוס ה-F-16 ואילץ את צוותו לנטוש. כתוצאה מהמקרה נפצע טייס המטוס באורח קשה, והנווט נפצע באורח קל. 



שרידי ה-F-16 של חיל האוויר. צילום: רויטרס
שרידי ה-F-16 של חיל האוויר. צילום: רויטרס