מטוס מסוג סוחוי השייך לצבא סוריה הופל היום (שלישי) על ידי טילי פטריוט של ישראל, לאחר שחדר כשני קילומטרים לתוך שטחה האווירי והפעיל את האזעקות בצפון. לפי מקורות סורים, אחד מהטייסים נהרג, בעוד נמשכים מאמצי החיפוש אחרי הטייס השני. לטענתם, המטוס כלל לא חדר לצד הישראלי של רמת הגולן אלא ביצע משימה במסגרת המבצע הצבאי כנגד כיסי ההתנגדות של דאעש באזור. ראש אגף המודיעין לשעבר, אלוף במיל' עמוס ידלין, התראיין לרשת ב' והתייחס לאירוע.



איך מקבלים החלטה להפיל מטוס?
"למדינת ישראל יש מדיניות ברורה, לפיה אף מטוס סורי לא ייכנס למרחב האווירי שלנו. טווח ההתרעה מרגע שהוא חדר עד שהוא מגיע למטרה רגישה בישראל, צבאית או אזרחית, נמדד בשניות. כל מי שמתקרב לגבול, בוודאי חוצה אותו, בוודאי שהוא מופל".



"ישראל מבהירה פה קו", המשיך. "אני לא רואה דרמה באירוע הזה. עושים דרמה גדולה, אבל זאת לא דרמה. כל מטוס, מזעיר ועד קרב, הופל. מטוסים ללא טייסים יותר קלים להפלה. היום חזית רמת הגולן היא רגישה, כי יש שם גם את הרוסים, וישראל ממש לא רוצה להפיל מטוס רוסי. אני מעריך שזיהו קודם שהוא סורי, ואז נורו הפטריוטים".



באשר לעובדה כי הסוחוי נפל בשטח סוריה, אמר ידלין כי "המטוס יכול לשנות כיוון, מכיוון מערב לכיוון דרום, ואז הוא לא בהכרח נופל בישראל". עוד הוסיף, כי "יש מובלעת של דאעש באזור רמת הגולן. האיראנים, חיזבאללה וסוריה השתלטו על רוב שטחה של רמת הגולן, היכן שהיה המעוז של האופוזיציה. עכשיו נשאר להתמודד עם דאעש במשולש הגבולות. אני מעריך שהפעילות האווירית, ושיגור הטילים מאתמול, היה בכיוון הזה".



יש אפשרות לנהל דיאלוג עם הטייס, להודיע לו שהוא מתקרב, או טעה בדרך?
"אין במקרה של מטוס קרב רצון ואינטרס לעשות את זה. הם צריכים לדעת שאם הם חוצים, אז הם נופלים. כשאנו מזהים מטוס שהוא לא טורף, אלא עמית, אפשר גם להזניק ולאותת לו לנחיתה, ואפשר לגרום לו לפנות לאחור. זה לא המקרה של היום"



"אני לא חושב שיהיה מתח", אמר. "יש מחשבה מה צריך לעשות עם העניין האיראני. הרוסים מטפלים במימד הגאוגרפי, ויש דברים שמדאיגים את ישראל, כמו טילים שמוצבים בסוריה ובלבנון עם טווח של 250 ק"מ ויכולים לפגוע בישראל. היה דיון עם הרוסים אתמול, אבל לא בטוח שהגענו להסכמות. סה"כ רוסיה היא לא אויב. יש פה דיאלוג".