השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, אמר הבוקר (חמישי) בראיון לכאן ב' כי ישראל מתקרבת "בצעדים גדולים" למבצע צבאי רחב נגד חמאס ברצועת עזה בעקבות ההסלמה בדרום. ארדן הוסיף כי המערכה תגבה מחיר לפחות כמו במבצע צוק איתן "אם לא יותר מכך". השר התייחס גם לירי הרקטות לכנרת ואמר כי ישראל לא תסבול זליגות ממלחמת האזרחים בסוריה וכי היא לא תקבל כל נוכחות איראנית במדינה.

"אנחנו נגררים למערכה רחבה יותר עם חמאס. אנחנו מתקרבים בצעדים גדולים בגלל חמאס למצב שצה"ל יצטרך לצאת למבצע רחב", אמר ארדן. "זה ברור שאחרי 4 שנים של שקט מצוק איתן התושבים חוזרים למציאות בלתי נסבלת, יש אזעקות  בלילות וילדים במקלטים. אם חמאס לא מבין מגלי התקיפות צריך לחזור למבצע רחב שיגבה מחיר, לפחות כמו בצוק איתן אם לא יותר מכך".


השר הוסיף: "אין פתרון מושלם בחזית הדרומית, ברגע שיש ארגון טרור אסלאמיסטי קיצוני אין פתרון מושלם לשנות את המציאות. אנחנו חייבים להגיב ולא להשלים עם שום פעילות טרור בין אם זה בלונים או עפיפונים. צה"ל הרג לוחמים של הזרוע הצבאית של חמאס וכל ירי גם אם זה של סוררים חייב לגרור תגובה שתגבה מחיר מחמאס". 

ארדן הודה כי הייתה תקלה ביירוט הרקטות שנורו מסוריה אך הוסיף כי תהיה תגובה על כל אירוע בגבול. "צריך להבין, הרקטות הכבדות שלא יורטו שם - מתבצע תחקור כי אולי הייתה תקלה, אבל מה שקרה אמש בכנרת ודאי חמור מאוד. אבל צריך לזכור, אנחנו מתמודדים עם כאוס בגבולנו הצפוני, מלחמה בין כוחות דאעש למשטר הסורי בשילוב הצבא הרוסי", אמר. 
 
"ראש הממשלה הוביל לכך בהצלחה שצה"ל לא יהיה מעורב אבל כשיש הפרה של הריבונות שלנו אין רתיעה, כפי שהופל המטוס הסורי והיו תקיפות נגד ההתבססות האיראנית. כשהסורים נלחמים אחד נגד השני יכולות להיות זליגות, למרות שרקטות על הכנרת זה לא זליגה. אנחנו צריכים תמיד להגיב, המדיניות שלנו לא לעבור לסדר היום בין אם זה מטוס קרב או רקטה", הוסיף.
 
בתגובה לשאלה האם ישראל מעדיפה את משטר אסד על גבולה הצפוני, אמר: "ישראל הקפידה כל השנים לא להתערב. אסד הוא חלק מציר הרשע והוא אויב של מדינת ישראל ואנחנו לא מעדיפים אותו, אבל אין גורמים ציוניים בצד השני. אנחנו לא ננקוט עמדה, מצד שני לא מתעלמים מהמציאות שנוצרת: אסד הולך להכריע את המערכה, אסד הולך לשלוט בתחום שצמוד לגבולנו. אנחנו מבהירים שהסכמי שביתת הנשק יאכפו בהקפדה על ידנו כמו שראינו בהפלת המטוס הסורי".
 
גלעד ארדן. צילום: פלאש 90
גלעד ארדן. צילום: פלאש 90

יעד חמאס שהותקף. צילום: רשתות ערביות
יעד חמאס שהותקף. צילום: רשתות ערביות


השר לביטחון פנים דחה את ההצעה לפיה הכוחות האיראנים יורחקו מהגבול ואמר כי השרים תמימי דעים כי שום נוכחות בסוריה לא תתקבל. "שום כוח איראני לא לגיטימי על אדמת סוריה, ודאי מרגע שההכרעה הולכת להיות ברורה והמשטר חוזר לשלוט, אין שום סיבה שאיראן תהיה שם", אמר ארדן. "בטח אם היא מנה לקדם את המהפכה האסלאמית הקיצונית שלה. יש תמימות דעים בממשלה לא לאפשר נוכחות איראנית בסוריה, נקודה".

"קשקושים על מסמכים"
 
 
ארדן הגיב גם לחשיפת מעריב על תיק יצחקי, מסמך משטרתי המכיל מידע מודיעיני המייחס לנבחרי ציבור מעשי אלימות קשים, קשרים עם עבריינים, קבלת מעטפות כסף ועסקאות מפוקפקות. לפי דיווח בחברת החדשות במסמך כלול מידע על ביצוע עבירות פליליות, לכאורה, מצד ארדן עצמו. "אני מעריך את קלמן ליבסקינד, וקורא ועוקב אחריו. כשאני רואה את כמויות המלל שנכתבות ברשתות אני תוהה אם אנחנו באותה מציאות", אמר. "אינני יודע איזה מידע יש או אין באגף המודיעין של המשטרה ואסור שפוליטיקאי ידע איזה מידע יש. יש מעליה את היועמ"ש ורק הוא יכול לאשר פתיחת חקירה נגד נבחרי ציבור".

השר הוסיף: "כל הפרסומים האלה מטעים את הציבור. אני פועל כשר לביטחון פנים באופן הכי ענייני שיש. כשיש צורך לחלוק על המפכ"ל אעשה זאת, כשיש צורך להוציא את ניצב ריטמן או את היועץ ליאור חורב אגיד זאת וכל הקשקושים האלה על מסמכים לא ישנו את זה".