לאחר פיגוע הדקירה הקשה בישוב אדם אתמול, בו נרצח יותם עובדיה, שוחח הבוקר (שישי) ישראל כץ, שר התחבורה והמודיעין וחבר הקבינט המדיני־ביטחוני, עם ניסים משעל בתוכניתו ב־103FM והטיח ביקורת נוקבת בשר הביטחון אביגדור ליברמן, כשהוא אומר ש"לישראל אין מדיניות נכונה מול רצועת עזה".



השר ישראל כץ שלח תנחומים לבני משפחת ההרוג בפיגוע הדקירה בישוב אדם, ובירך את האזרח שגילה תושייה וחיסל את המחבל, ובכך מנע את נפגעים נוספים. עוד הוסיף השר: "מעניין שמאותו הכפר שיצא רוצח משפחת סלמון בעבר יצא המחבל הזה, זה מעיד על ההשראה והאווירה. די לראות את אבו מאזן שטוען שגם את השקל האחרון שיהיה לו הוא ישלם כתמריץ למשפחות המחבלים בכדי להבין את התמונה באזור. זה הזמן ליישם את החוק שקובע הפסקת מימון והעברת תקציב בדיוק באותו הקף בו אבו מאזן ממן את משפחות המחבלים".



לפני תקופה ארוכה יזם ישראל כץ הצעת חוק הקוראת לגירוש משפחות מחבלים לעזה, לתפיסתו מדובר באמצעי הרתעה כנגד טרור היחידים, "אני כבר לא מדבר על ענישה, מדובר באמצעי הרתעה מעבר להריסת הבית שתפקידו להציל חיים. פניתי לראש הממשלה לאפשר את קידום החוק, כי החמאס מעודד טרור מסוג זה ומקבל תמיכה ותמריצים מאבו מאזן".


הטרור בדרום

הטרור בדרום נמשך, הפסקת האש קרסה, ואני רוצה לשאול אותך ישירות, אמר ניסים משעל, האם לדעתך מדיניות שר הביטחון ליברמן מול החמאס כשלה?
"אין לישראל מדיניות נכונה מול עזה. יש שתי אפשרויות להתמודדות מול המצב בעזה: ביצוע היפרדות אזרחית מוחלטת, או יצירת תוכנית להכרעת החמאס. הקו בו תומך ליברמן, להחזיק את ראשו של החמאס מעל המים היא מדיניות שכשלה, מדובר במדיניות בלתי אפשרית ולא נכונה".

עוד הוסיף השר ישראל כץ: "בהכרעת חמאס יש אלמנטים צבאיים שאני לא אכנס אליהם, אני מציע כל הזמן להיפרד מעזה, אבל מונעים ממני להכריע סופית בהצעה הזו. אני מציע כבר שנים להיפרד מעזה, ולייצר קו גבול, כמו עם לבנון וסוריה. כך הכללים יהיו ברורים. המצב בו אנו נמצאים הוא אבסורדי - איך יכול להיות שמול נסראללה שעומד בראש צבא של 150 אלף טילים בלבנון הצלחנו לייצר כוח הרתעה, ואילו מול עזה, בפערי כוח אדירים מנהיגי החמאס מאפשרים לפגוע בחיילי צה"ל. משהו משובש במדיניות של ישראל, ולא מאפשר להביא לידי ביטוי את מלוא העוצמה שלה".







לטענתו של השר ישראל כץ אין היום לישראל מדיניות ברורה כלפי עזה, "אם שר הביטחון עדיין חושב שיש להכריע את החמאס שיביא הצעה. לפי תפיסתי אם לא יוחזר השקט אנחנו קרובים מאוד למערכה נוספת בעזה. חשוב להבין שאני לא דוחף למלחמה - הצעתי מהלך מ'צוק איתן' לבצע הפרדה אזרחית מעזה, ולייצר גבול. אני לא רוצה לספק לעזה דלק, חשמל, בטון, מלט או מים, כמו שהיום עושה מערכת הביטחון. מבחינתי זהו לא מצב נורמלי, ואי אפשר להשאיר את תושבי מדינת ישראל במצב בו הם נמצאים".

אתה מבקר את שר הביטחון בצורה נוקבת, אמר ניסים משעל, ואילו השר כץ ענה שאין כאן שום דבר אישי והוא מבקר רק את המדיניות שהוא מוביל, "אני לא בא למתוח ביקורת על האיש, ולא מחפש בתפקידו. מאז שההתנתקות נכשלה אני מצע להחליף את ההתנתקות הרעה בהתנתקות טובה ולהתנתק מעזה".

עוד הוסיף השר כץ: "המצב בצפון נפיץ ומאתגר, ומנגד אפשר לראות שיש מדיניות מאוד ברורה: הרמטכ"ל עושה עבודה יוצאת מהכלל, ראש הממשלה מתמודד עם האתגר מול איראן, ואנחנו מקבלים גיבוי מדיני מארה"ב. יש פעילות נועזת, מדויקת, ובלתי רגילה ובזכותה ישראל מצליחה למנוע מאיראן להמשיך ולהתבוסס בסוריה".

"יש הבדל בין ארדואן ששונא את ישראל לבין טורקיה שמקיימת עם ישראל קשרים בתחום המסחר"

ניסים משעל התייחס להתבטאותו של השר נגד ארדואן, ושאל אם הוא לא הגזים בהתבטאויותיו, השר כץ טען כי ארדואן הוא איש האחים המוסלמים, שונא את מדינת ישראל, ומנהיג קיצוני, "ועדיין יש הבדל בין ארדואן ששונא את המדינה לבין טורקיה שמקיימת איתנו קשרים בתחום המסחר. אנחנו צריכים להכיל את זה שהוא אויב, אבל טורקיה היא ידידה. אין כאן שום סתירה, ואני לא מציע לנתק את היחסים הדיפלומטיים איתה".

לסיום נשאל השר ישראל כץ אם הוא עדיין רוצה להיות ראש הממשלה ואמר: "בהחלט. יש לי קבלות, את כל מה שמנהיגים אחרים מהאופוזיציה אחרים מבטיחים לעשות אני כבר עשיתי, אני בעל כישורים ביטחוניים, ובונה את ישראל מחדש. אני מכיר את התמונה מהצד המדיני, וגם מהצד הביטחוני לאחר ששרתי 40 שנה במערכת הביטחון. הציבור רואה את מה שאני עושה, ומעריך".

ערכה: עדן בן ארי