טעות אנוש או תקלה טכנית? בדובר צה"ל התייחסו היום (ראשון) לניסיון היירוט הכושל של מערכת קלע דוד, המוכרת יותר בכינויה "שרביט הקסמים", בתאריך ה-23 ביולי, לאחר ששתי רקטות שוגרו משטח סוריה לעבר ישראל. "זוהו שתי רקטות מסוג SS21 שעל פי מערכת ההגנה האווירית איימו לפגוע בריבונות ישראל ובאזרחיה", נמסר בהודעת הדובר. "בעקבות הזיהוי, שוגרו שני מיירטים מסוג קלע דוד. בימים האחרונים בוצע תחקיר מבצעי מקיף בחיל האוויר, ממנו עולה כי תהליך קבלת ההחלטות, אל מול זיהוי האיום ובהתחשב בלוח הזמנים הקצר, היה נכון".
"היבטים טכניים נוספים של האירוע אינם ניתנים לפרסום, וזאת מטעמי ביטחון מידע", נמסר. "כלל הלקחים שעלו בתחקיר ייושמו בפעילות מערך ההגנה האווירית. המערך מצוי ברמת מוכנות מבצעית וביכולות גבוהות לשמירה על ביטחון אזרחי ישראל ושמי המדינה".

למעשה, בצה"ל מודים לראשונה כי היו תקלות ביירוט הטילים בסוריה, אך מסרבים מנימוקי ביטחון לפרט מה גרם לכישלון המבצעי. ככל הנראה, מדובר בתקלה טכנית במערכת עצמה, או בטעות אנוש של אחד ממפעיליה. כזכור, קיים חשש כי אחד המיירטים נפל בסוריה ולא השמיד את עצמו, כך ששבריו עשויים להגיע לידיי אסד, רוסיה ואיראן. 

המערכת, שפותחה במשותף על ידי רפא"ל וחברת רייטון האמריקאית וזכתה למימון חלקי נוסף של הממשל בוושינגטון, הוכרזה כמבצעית באפריל השנה. ראש התוכנית ברפא"ל, ששמו לא הותר לפרסום, אמר בעבר כי הרעיון מאחורי המערכת הוא "לאפשר יירוט גם במרחק של כמאות ק"מ (לפי פרסומים שונים, עד 250 קילומטרים), הרחק מהאזור המוגן, גם של טילים מדויקים". המערכת פותחה כך שיהיה לה גם יכולת ליירט כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם). בעוד טיל מיירט אחד של כיפת ברזל עולה כשבעים אלף דולר, עלותו המשוערת של טיל מיירט של מערכת הקלע דוד היא כמיליון דולר, כך שמדובר במערכת יקרה וסוגיית המחיר תהיה בעלת משקל רב בזמן קבלת החלטות התפעול.