קצין צה״ל בדרגת סרן שפרסם ברשתות החברתית את עמדתו בנושא חוק הלאום הושעה מתפקידו למשך 14 ימים. מדובר צה"ל נמסר היום (שלישי) כי מפקדיו של הקצין שוחחו עמו בנושא, והבהירו לו כי מצופה היה ממנו להימנע מפרסום הפוסט תוך הזדהות כקצין בצה״ל וכי בצה״ל אין מקום לשיח פוליטי מכל סוג. 



בתוך כך, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט שוחח היום עם השיח' מואפק טריף, מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית בישראל. לאחר הפגישה, השיח' טריף ביקש להבהיר: "אני מסכים לחלוטין עם דבריו של הרמטכ"ל ומבקש להותיר את כל הנושאים הפוליטיים והציבוריים השנויים במחלוקת, וביניהם חוק הלאום, מחוץ לכותלי הצבא. אני פונה אל הקצינים והחיילים הדרוזים בשירות הסדיר: 'תסמכו עלינו, אנו ניאבק בעבורכם. אין לנו שום ויכוח עם הצבא - אתם חיילים ומפקדים נאמנים, ואני סומך עליכם שתשאירו את עצמכם ואת צה"ל מחוץ למעגל הוויכוח הציבורי'".



איזנקוט הוציא היום הודעה מיוחדת, בה הוא "קורא לכלל מפקדי צה״ל וחייליו להותיר את הנושאים הפוליטיים השנויים במחלוקת - מחוץ לכותלי הצבא". מוקדם יותר התברר כי קצין דרוזי נוסף המשרת בקבע בצה"ל הצטרף למחאה נגד החקיקה שגרמה לסערה הציבורית ובצה"ל חוששים בעקבות כך מעזיבה גדולה של קצינים דרוזים וצ'רקסים, שיפרשו משירות הקבע שלהם או שתתחזק המגמה בקרב צעירים בעדות שלא להתגייס.



עוד הוסיף איזנקוט: "כצבא עם ממלכתי שייעודו שמירה על ביטחון תושבי ישראל וניצחון במלחמה, אנו מחויבים לשמירה על כבוד האדם, ללא קשר למוצא, דת ומגדר. כך היה וכך יהיה תמיד. התחייבנו כי האחריות המשותפת ורעות הלוחמים, עם אחינו הדרוזים, הבדואים ויתר בני המיעוטים המשרתים בצה״ל, ימשיכו להוביל את דרכנו".



הפוסט של אמיר ג'אמל. צילום מסך פייסבוק
הפוסט של אמיר ג'אמל. צילום מסך פייסבוק



סגן שאדי זידאן מחיפה, סגן מפקד פלוגת מפקדה בפיקוד העורף, כתב היום בפייסבוק כי "החלטתי להפסיק לשרת את המדינה הזאת. תודה לך מדינת ישראל". בהודעתו הוא כותב עוד: "אני לא בן אדם של פוליטיקה אבל אני אזרח כמו כולם ונותן את כל כולי למדינה וגם מעבר, ובסוף אני אזרח סוג ב'?" אתמול סרן אמיר ג'מאל, מפקד פלוגה ביחידה לוגיסטית בזרוע היבשה, פרסם גם הוא פוסט בפייסבוק, שבו הודיע כי יפרוש מצה"ל במחאה על חוק הלאום וקרא לבני עדתו הדרוזים לעשות כמוהו ולא לשרת בצבא. דובר צה"ל מסר כי הקצין זומן לשיחה.



"שותפים מלאים לערכים אותם הביע הרמטכ"ל"



במטה המאבק בחוק הלאום אמרו בתגובה לדברי הרמטכ"ל  כי "דבריו חשובים למען שמירה על ערכי השוויון, הרעות ושותפות הדרך. אנו שותפים מלאים לערכים אותם הביע הרמטכ"ל וקוראים לממשלת ישראל לחזור בה מהחקיקה המסוכנת, המפלגת והלא שוויונית".
 

בית הקברות הצבאי בית ג'ן. צילום: עלי סעד
בית הקברות הצבאי בית ג'ן. צילום: עלי סעד



ראשי העדה הדרוזית פרסמו הודעה בה נאמר כי "בני העדה הדרוזית משרתים וימשיכו לשרת בצה"ל בראש מורם, במסירות ומתוך תחושת מחויבות למולדת. יש להשאיר את המחלוקות בנוגע לחוק הלאום במסגרות המקובלות ומחוץ לצבא ולשירות הצבאי, וכן להיזהר מטשטוש של הגבולות בין השניים. נמשיך להיאבק לתיקון החוק כך שיעניק שוויון זכויות ואזרחות". ההודעה יצאה בשם נבחרי ציבור, ראשי רשויות, ההנהגה הרוחנית וקצינים במיל'.



בתוך כך, יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נועד הבוקר בתל אביב עם יו"ר פורום הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות וראש מועצת חורפש, מופיד מרעי. לפיד אמר אחרי הפגישה: "נפגשנו היום עם ראשי העדה הדרוזית כדי לדון בכך שאת חוק הלאום הזה צריך לתקן. חוק הלאום כפי שהוא היום הוא עלבון ומדינת ישראל לא תעליב אזרחים שמשרתים בצבא ומגנים עלינו יום יום. את החוק הזה צריך לתקן והממשלה חייבת לתקן אותו". 

 
לפיד הוסיף כי הוא ומפלגת יש עתיד יגיעו במוצאי שבת לכיכר רבין להפגנת התמיכה בעדה הדרוזית ונגד חוק הלאום ואמר: "אנחנו ניפגש כולנו בהפגנה במוצאי שבת, אבל את החוק הזה צריך לתקן בהליך מהיר. אף אחד כאן הוא לא נגד הרעיון שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. אנחנו נגד זה שהממשלה הזאת מעבירה חוקים שמעליבים את אזרחי ישראל".