אזעקת צבע אדום נשמעה הבוקר (רביעי) ביישובים שדרות, ים, איבים, גבים, ניר עם ומכללת ספיר. לאחר שמיעת האזעקה, תושבי האזור החלו לדווח על שמיעת פיצוצים, אך לאחר בדיקה עולה כי מדובר באזעקת שווא. האזעקה אירעה יממה לאחר ששני מחבלי חמאס נהרגו מירי טנק על גבול הרצועה, לאחר שירו לעבר כוח צה"לי, כשעל פי ארגון הטרור הירי בוצע במהלך תרגיל ולא לעבר הכוח עצמו.



על פי אחד הדיווחים במוצב שהותקף היו בכירים בלשכה המדינית של חמאס - סגן מנהיג חמאס סאלח עארורי, מחמוד א-זהאר ואחמד באחר - שהגיעו כדי להיות נוכחים בזמן סיום הקורס. פלגים פלסטינים ברצועה קראו לנקמה ואמרו כי ״אסור לאפשר לכיבוש לשנות את המשוואה; ירי תמורת ירי ודם תמורת דם״. שני ההרוגים הם מגדודי עז א-דין אל-קסאם. עבד אל-חאפז מחמד סילאווי ואחמד עבדאללה מורג׳אן, שניהם בני 23 ממחנה הפליטים ג'בליה. לטענת חמאס, כאמור, לא מדובר בירי מכוון אלא בזליגה במהלך אימונים. מקורות פלסטינים מסרו, כי ״במוצב שהותקף הייתה פעילות לקראת סיום קורס לוחמה של הגדוד״.



בישראל מעריכים: גם הסדר עם חמאס לא ימנע הסלמה



האירועים האחרונים מתרחשים למרות דיווחים על הסדר מתגבש בין ישראל לחמאס בנוגע להפסקת אש בין הצדדים. עם זאת, על פי הערכות בקרב גורמים בישראל, גם אם יושג הסדר נקודתי ברצועת עזה הוא לא צפוי להחזיק זמן רב ולא ימנע הסלמה ביטחונית בטווח הרחוק. הערכת המצב בישראל היא שגם בחמאס מעוניינים בהסדרה, אבל כל הצדדים המעורבים, כולל הרשות הפלסטינית, מחזיקים בעמדות פתיחה קשיחות למשא ומתן ואין כל התקדמות משמעותית.



על פי תפיסה זו, חמאס נאבק במשך ארבעה חודשים להגיע להישג משמעותי, שישפר באופן מהותי את המצב ברצועת עזה. אלא שישראל מציעה למעשה חזרה, פחות או יותר, למצב שהיה לפני שהחלו תהלוכות השיבה (מרץ 2018), כאשר כל התקדמות נוספת מותנית בהתקדמות בנושא הנעדרים הישראלים ברצועת עזה והפסקה מוחלטת של הטרור, כולל עפיפוני ובלוני התבערה והתעצמות חמאס.