מאז יום חמישי האחרון, נצרו ישראל וחמאס את האש מבחינת טילים, רקטות והפצצות, אך גם ברצועת עזה וגם בדרום הארץ יודעים שזה עניין של זמן עד שזה יקרה שוב. נצירת האש גררה תגובות קשות בעיקר בקרב הימין, ובקרב פרשנים ערביים נדמה כי ישראל מתחמקת מעימות, מה שעלול לעלות באפקט ההרתעה שלה. מי שסיפר על שקורה בצד העזתי וניסה לנתח את הצעדים הבאים הוא פרשן ערוץ 10, צבי יחזקאלי, שהתראיין לאראל סג"ל ב-103FM. השניים הסכימו כי מדובר באקט שחוזר על עצמו, וכי ישראל היא הנפגעת העיקרית מהעניין.



"זה נראה אותו דבר, כי ישראל התקפלה פה", אמר יחזקאלי והוסיף: "הרצון של ישראל שלא להיכנס לעימות הוא כל כך גדול, והניסיון להתחמק בכל דרך ורק שמישהו יצייץ הפסקת אש היה באוויר. בזמן שדובר צה"ל התראיין אצלנו, ודיבר על כך שצה"ל מוריד כוחות, אז ידעתי שבחדרי חדרים סוגרים את הפסקת האש. ישראל לא רצתה עימות, חמאס רוצה עימות כחלק מעמדת המיקוח שלו". 

אתה בטוח שחמאס רצה עימות? או בגלל שהוא ראה את התנהלות ישראל הוא הגביר את האיומים?

"בוודאי שזאת האופציה השניה. הוא לא יכול לרצות באמת כי בסוף בסוף, בעימות כולל, ישראל יכולה למוטט אותו. ישראל לא רוצה, אבל הוא רצה. אם אתה אריה ויש לך כוח, ואתה מעצמה שיכולה להשמיד רבע עולם, ואתה יכול למחוק את רצועת עזה בקלות, אז אתה חזק, אבל חמאס יודע שאתה רוצה הסדרה, אז הוא אומר אני ארגיז אותך קצת, אני אוליך אותך כמעט עד עימות".
אם נחליט שזה מה שצריך, חמאס יושמד
"אבל הוא יודע שישראל לא תעשה את זה. זה כן ולא, הוא לא רוצה באמת עימות, אבל כרגע הוא מראה שכן, בגלל שזה סוג של החלפת מסרים בדרך לקרב תודעתי או להודנה שמתקרבת. בקרב התודעתי הוא אומר אני לא סופר אותך, ואם אני ארצה, אני אירה גם לבאר שבע. אנחנו מתייחסים אליו כמו ילד. ניתן לו להגיד את המילה אחרונה. אתה מדרדר פה את ההרתעה שלך. אם המשוואה היא שאתה יורה בשני צלפים בטעות, ואתה חוטף חזק, עוד 10 שנים אתה תהיה עוד יותר מורתע".
חמאס חטף ואיבד הרבה נכסים אסטרטגיים. במבצע צבאי, צה"ל דורס אותו. אין פה באמת כוחות
"תסתכל, היום אנחנו ב-2018, ב-2008 התחילו המבצעים, שנה לפני כן חמאס עלה לשלטון. אחרי 11 שנה חמאס בשלטון, ושלושה מבצעים, אתה רואה אפקט הרתעתי. אתה רואה חמאס ממוטט, עם קריסה הנהגתית, כל הבטון והכסף שהיה לו, הכל קורס. יכולת ייצור החשמל שלהם ירדה. בגלל זה הם מוכנים להיכנס למו"מ עם הרשות בתנאים נמוכים. ישנה חוסר היכולת שלנו לקרוא את המצב".

"אם אתה שואל אותי, עכשיו אני אתחיל מבצע אמיתי. דווקא עכשיו להגיד לחמאס, בואו, ותראו כמה מהר אתם תקרסו. אתה תגיע לקו החוף בקלות והם יברחו. ראו את זה מעופרת יצוקה ועד עכשיו. הניהול שלנו הוא בעייתי. במזרח התיכון, אחד כזה, שהוא על הקרשים, כמו איראן, הוא יעשה שרירים בהנחה שאתה תעשה תיכנע לכך. עובדה שלא הלכת לעימות".
בוא נתייחס רגע לדונלד טראמפ וארדואן. הלירה הטורקית קורסת. כולם קונים דולרים
"לי יש תיאוריה שהכלכלה תנצח בסוף את הכל. כמו שקרה ביהודה ושומרון. באיראן וברצועת עזה, זה אותו דיון תמיד. יותר מזה, על פוליטיקה אתה יכול לגייס המונים, על כסף אתה לא יכול למכור שטויות, והטורקים רעבים. ארדואן גם ככה לא ירד להם טוב בגרון, כי הוא מ'האחים המוסלמים'. הכרטיס היה כלכלה אחרת, ועכשיו הוא שיריין את עצמו וניקה את האליטות, אבל הכלכלה לא תתן לו. אם טורקיה תהיה רעבה, הוא יהיה בבעיה. זאת אומה שיש לה חופש ב-DNA. אם הוא יהיה עקבי, אז זה יהיה מרתק. יהיה פה מפץ. בניגוד לארדואן, אני חושב שאנחנו עדיין בנקודת החזור, עדיין לא בנקודת האל חזור".