חומר רדיואקטיבי שאותר בכבשים אוסטרליות מהווה הוכחה לכך שישראל ביצעה ניסוי גרעיני באוקיינוס השקט בשנת 1979, כך לדברי חוקרים שצוטטו אמש בתקשורת המקומית. במסגרת המחקר, נותחו תוצאות של בדיקות קרינה שבוצעו במעבדה אמריקאית ולא פורסמו בעבר, של בלוטות התריס של כבשים בדרום מזרח אוסטרליה.



השר האוסטרלי לבקרת נשק, וינסטון פיטרס, ביקש מהפקידים שלו להודיע לו על ממצאי המחקר, זאת לאחר שחוקר הבריאות, פרופסור ניק ווילסון, הצביע על הקשר האפשרי.



בספטמבר 1979 זוהה הבזק כפול באזור האיים על שמו של "מאריון והנסיך אדאורד". במהלך השנים התנהל ויכוח בנושא סביב חוקרים ומומחים ביחס לשאלה האם מדובר בפיצוץ גרעיני, כאשר מספר השערות טענו שמדובר בניסוי גרעיני שביצעה ישראל.



מאמר חדש, שפורסם בכתב העת "Science & Global Security", מאת כריסטופר רייט, שופך אור נוסף על תקרית. "מדובר בניסוי בלתי חוקי שביצעה ישראל בנשק גרעיני. סביר מאוד שהוא התבצע בסיוע משטר האפרטהייד בדרום אפריקה", אמר פרופ' ווילסון.



כמו כן, הוא אף קרא לממשלת אוסטרליה לדרוש מישראל תגובה לממצאים, וביקש מהאו"ם לחקור את הנושא. מלבד זאת, לדבריו, יש לבחון את מעורבות דרום אפריקה בסוגיה, ולבקש מארה"ב לשחרר מסמכים מסווגים העוסקים בפיצוץ.