לאחר תקופה ארוכה של בלוני תבערה והעימות בין צה"ל לחמאס בשבוע שעבר, מתחילת השבוע שורר שקט בגבול הרצועה, למרות אירועים קלים מדי פעם. בעקבות השקט שהושג, וכנראה לקראת הסדרה שבדרך, ערך היום (שלישי) שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל, נציג השב"כ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירים נוספים. 



לאחר דיון ארוך, שהחל בשעות הצהריים ולאחר סקירה שעברו, הוחלט כי אם השקט השורר בגבול עזה מתחילת השבוע, ישמר עד מחר בבוקר, מעבר כרם שלום יפתח מחר בשעה תשע. עוד החליט ליברמן, בהמלצת גופי הביטחון, כי מרחב הדיג יורחב בחזרה עד למרחק של תשעה מייל מהחוף. ליברמן הבהיר בסיכום הדיון כי פתיחת מעבר כרם שלום, לאחר שלושה ימים של שקט, נועדה לאותת לאוכלוסיה בעזה כי שמירת השקט היא בראש ובראשונה אינטרס של תושבי עזה.



קודם לכן, אמר קב"ט המועצה האזורית שער הנגב, אייל חג'בי, כי לאחר יומיים בהם הייתה רגיעה כמעט מוחלטת עם השריפות, טרור הבלונים לא הסתיים: "ארבעה בלונים נחתו עם חומרי בעירה בסמוך לקיבוץ ארז, זה לא גרם לשריפה. זאת מציאות הזויה. גם כשאנחנו פותחים את המעברים לפלסטינים ושיהיה להם טוב, הם עדיין משגרים. טרור הבלונים, ניאלץ להתרגל אליו, כמו הרקטות. זה השגרה שלנו".



השריפות האחרונות שפרצו בעקבות עפיפוני ובלוני תבערה ששוגרו לעבר ישראל התרחשו שלשום, אחת מהן ביער דורות והשנייה ביער כרמים. אולם, לאחר חודשים ארוכים של כ-1400 שריפות בדרום, שכילו 30 אלף דונם של שדות חקלאיים, שטחים פתוחים, יערות ושמורות טבע, ניתן לומר שבשבועות האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בהצתות ממספר דו ספרתי למקרים בודדים בלבד. טרור בלוני התבערה, שהחל במסגרת מה שנקרא על ידי הפלסטינים "צעדות השיבה", הפך לנשק "האזרחי" המועדף על פעילי הטרור ברצועה בעקבות הצלחתו בהבכתה של ישראל ובחילוקי הדעות שגרם בצמרת המדינה. 

ליברמן במעבר כרם שלום. בדרך לרגיעה? צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

 
בעקבות הרגיעה היחסית ששוררת בימים האחרונים, וכפי שפורסם ב"מעריב" כבר בתחילת השבוע, מסתמן שינוי מסוים במדיניות הישראלית, כאשר מערכת הביטחון אישרה הכנסת 35 משאיות של חומרי בניין וסולר לטובת תפעול מערכות הביוב והשפכים, והשלמת פרויקטים בינלאומיים בתחום זה בחאן יונס ואל בורג’. ההסבר למהלך המקדים היה מניעת זליגת הביוב של עזה לחופי אשקלון, אך לא מן הנמנע שמדובר היה בבחינת סימן ראשון למוכנות ישראלית להקלות הסגר על עזה, שעשויות לשרת את האינטרס הישראלי לשמירה על היציבות הביטחונית בדרום.
בחדשות עשר דווח אמש, כי ראש הממשלה נתניהו שוחח עם הנשיא המצרי בחשאי, למציאת פתרון לסוגיית האזרחים הישראלים וגופות החיילים שבידי החמאס. גם תוכנית השלום האמריקאית עלתה במפגש. לפי הדיווח, ראש הממשלה יצא בחשאי למצרים ב־22 במאי ונועד עם הנשיא עבד אל־פתאח א־סיסי בניסיון להניע את תהליך ההסדרה ברצועת עזה. לפי הדיווחים, נתניהו והנשיא המסרי דנו בחזרה אפשרית של הרשות הפלסטינית לרצועה, הפסקת אש כוללת והקלה משמעותית של המצור תוך קידום צעדים לשיקום התשתיות ברצועה ופתרון לסוגיית גופות החיילים והאזרחים הישראלים שבידי החמאס. 
א־סיסי הדגיש בפני נתניהו כי פתרון למצב ברצועת עזה חייב להגיע דרך חזרה של הרשות הפלסטינית לרצועה ולקיחת אחריות על ניהול הרצועה במקום חמאס, גם אם הדבר יתרחש בהדרגה, ללא פירוז הרצועה מנשק כבד כתנאי מקדים. המסר של הנשיא המצרי היה, כי ישראל, מדינות ערב והקהילה הבינלאומית צריכות ללחוץ על אבו מאזן לקחת אחריות על ניהול עזה, חרף אי רצונו לעשות כן. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לפרסום.