לקראת פתיחתו של מעבר כרם שלום, פנה הבוקר (רביעי) שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ישירות לתושבי רצועת עזה, באמצעות "אלמונסק" - עמוד הפייסבוק של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון. במסגרת דבריו, אמר ליברמן כי הוא "מבדיל בין הנהגת חמאס לבין תושבי עזה", והוסיף: "הצעות להסדרה ארוכת טווח חייבות לכלול הסדרה בנושא השבויים והנעדרים".



"בשבוע שעבר הנחית צה"ל מכה קשה על יעדי חמאס ברצועת עזה", ציין ליברמן בפתח דבריו. "לצערי, רק אחרי שמחקנו את בניין מטה ביטחון הפנים של חמאס ורק אחרי יום שישי אלים על הגדר, שבו נהרגו שלושה ונפצעו עשרות אנשים, השתרר שקט בגבול עזה. ארבעת הימים האחרונים היו השקטים ביותר מאז 30 במרץ השנה".



לדבריו, "אני מבדיל בין הנהגת חמאס לבין תושבי עזה מן השורה. לכן החלטתי לפתוח את מעבר כרם שלום ולהרחיב בחזרה את מרחב הדייג ל-9 מייל, כמסר ברור לתושבי הרצועה: שקט משתלם ואלימות לא משתלמת. לתושבי עזה יש מה להרוויח כשאזרחי ישראל נהנים משקט וביטחון, ומה להפסיד כאשר השקט מופר.



הוא הוסיף כי "תושבי עזה צריכים להבין שמדינת ישראל היא לא הבעיה אלא הפתרון. הבעיה היא הנהגת חמאס שמשתמשת באזרחים כתחמושת חיה וכמגן אנושי".



"אני רוצה להזכיר לכם שלפני תהליך אוסלו, כ-90 אלף עזתים עבדו במדינת ישראל וכ-80 מפעלים פעלו באזורי התעשייה ארז וקרני", הוסיף ליברמן. "אנו מקווים בשבילכם, תושבי עזה, שכל תקציבי חמאס והקהילה הבינלאומית יופנו לרווחתכם ולפיתוח הרצועה, במקום לטרור. לעזה יש פוטנציאל להפוך לסינגפור של המזרח התיכון. זה יהיה טוב לתושבי עזה, זה יהיה טוב לישראל ולאזור כולו״.



מלבד זאת, הוא מסר כי "לגבי הצעות למיניהן להסדרה ארוכת טווח, כולן חייבות לכלול קודם כל הסדרה בנושא השבויים והנעדרים. אבל מה שיקבע בסופו של דבר זה לא ההצעות אלא המציאות בשטח, ושלאף אחד לא יהיו שום ספקות: אנחנו נעשה הכל כדי להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל ואם חמאס יפנה שוב לאלימות, נגיב מיד ובצורה קשה בהרבה מכל הפעמים הקודמות".



מרחב הדיג בעזה יורחב


מעבר כרם שלום ייפתח הבוקר לפעילות מלאה ויורחב מרחב הדיג ברצועת עזה לתשעה מיילים ימיים, בהתאם להחלטת שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בהתייעצות עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט. אתמול בצהריים כינס ליברמן דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ונציג השב"כ, שבסופו הוחלט כי ההקלות ייכנסו לתוקף אם השקט ישמר. 

גם אתמול עבר על עוטף עזה יום שקט יחסית, מלבד אירוע שריפה אחד בניר עוז, שנגרם מבלון תבערה ששוגר מהרצועה. גורמים ביטחוניים אמרו כי ההקלות הן איתות לתושבי עזה כי השקט הוא קודם כל אינטרס שלהם.
כזכור, בעקבות הרגיעה היחסית ששוררת בימים האחרונים, וכפי שפורסם ב"מעריב" כבר בתחילת השבוע, מסתמן שינוי מסוים במדיניות הישראלית, כאשר מערכת הביטחון אישרה הכנסת 35 משאיות של חומרי בניין וסולר לטובת תפעול מערכות הביוב והשפכים, והשלמת פרויקטים בינלאומיים בתחום זה בחאן יונס ואל בורג’. ההסבר למהלך המקדים היה מניעת זליגת הביוב של עזה לחופי אשקלון, אך לא מן הנמנע שמדובר היה בבחינת סימן ראשון למוכנות ישראלית להקלות הסגר על עזה, שעשויות לשרת את האינטרס הישראלי לשמירה על היציבות הביטחונית בדרום.