סופייאן אבו זיאד, שר ברשות הפלסטינית ומבכירי הפתח המתגורר ברצועת עזה, התראיין היום (רביעי) לכאן ב' והתייחס למצב ברצועת עזה, על רקע ההקלות עליהן הוחלט בקבינט הכוללות את פתיחת מעבר כרם שלום והרחבת מרחב הדיג. על סוגיית השבויים והנעדרים הישראלים אמר אבו זיאד כי "אף אחד לא יכול לדעת במערכת הפוליטית והצבאית בישראל אם חמאס יחליט לעשות לכם נדבה ולתת לכם את החיילים והגופות, או מה שיש להם".



אבו זיאד המשיך ואמר כי "כאדם פלסטיני, אנחנו במלחמה, הייתה מלחמה, נפלו חיילים בשבי, לא יודע מה המצב שלהם, היו אז חילופי שבויים, גם רבין עשה, גם שרון וגם נתניהו, וכולם ניסו לפני כן לא לשלם שום מחיר, וככל שנמשך יותר זמן, כך זה יותר בעיה. אני לא מייצג אותם, וגם אם אגיד שאני רוצה זה לא משנה. עמדתי היא שאני מבין את ההורים של הנעדרים, אבל אני מבין את האמהות של כרים יונס, שיושב 36 שנים בכלא, כי הרג חייל".



"זה עניין של החלטת קבינט", הדגיש, "זה עניין של מחיר. אדם צריך לדעת ולהכין את הציבור בישראל, שעל מנת להחזיר את החיילים, צריכים לשלם מחיר. אין החלפת שבויים חינם, חמאס לא יעשה את זה גם אם עזה תפרח. סינוואר, שהוא מנהיג חמאס, שהשתחרר בעסקת שליט, לא יכול להרשות לעצמו בגלל הודנא כזאת או אחרת, לתת את החיילים. הוא מעדיף לקבל טיל בראש מאשר שזה יקרה".


בנימין נתניהו מקבל את פני גלעד שליט. צילום: אבי אוחיון, לע"מ


על הסיכוי של הפסקת האש להחזיק מעמד אמר כי "חמאס מוכן, כולל הרשות הפלסטינית והאזרחים. אם המחיר הוא לפתוח את כרם שלום ולהרחיב קצת את שטח הדיג, וקצת הקלות במחסום ארז, אז זה לא יחזיק מעמד. הפסקת אש ארוכת טווח יכולה להיות שנים, אם התנאים של עזה ישתנו באופן יסודי".
"אף אחד לא נותן כסף לחמאס, אף אחד", המשיך אבו זיאד, "חצי מיליארד דולר השקיעו בתשתיות של עזה, ולא בחמאס. כל הכסף הזה ירד לטמיון בצוק איתן. הבטיחו לעזה חמישה מיליארד, העבירו חצי מיליארד. הכסף של המנהרות מגיע ממקומות אחרים, לא מהתרומות, תשאלי אפילו את שב"כ. אנחנו רוצים שקט ארוך טווח, וצריך לשנות את היסודות של עזה. אנשים מחכים 4-5 ימים עד שיגיעו לרפיח בחזרה ממצרים". 

לגבי האפשרות של העברת השליטה בעזה לידיו של אבו מאזן אמר כי "הגישה של אבו מאזן, שהוא קודם כל רוצה פיוס ולשלוט בעזה בהכל. האינטרס הפלסטיני שצריך פיוס פלסטיני, לפני כל פיוס עם ישראל. מבחינה לאומית זה נכון, וזה גם טוב לישראל. אם היא רוצה שקט. הבעיה של הפלסטינים שהם לא מצליחים לפתור את הבעיות של עצמם, וישראל מנצלת את זה בצורה מעולה. אני בא בטענות אך ורק לפלסטינים. אני לא דואג לחמאס, אלא לשני מיליון פלסטינים. הם צריכים לזרוק את חמאס. אבל איך? רק דרך הקלפי, דרך הבחירות. זה מה שאנחנו מנסים לעשות. כולם מפחדים ללכת לבחירות, זה לא טוב ולא דמוקרטי".