בצל הדיווחים על מגעים מתקדמים בין ישראל לחמאס לקראת הסדרה בין הצדדים, המתיחות בדרום נמשכת, כאשר בשעות הצהריים נחתו בלוני תבערה באזור יער בארי, כאשר במקביל דווח על שני הרוגים פלסטינים מירי כוחות צה"ל ברצועת עזה. ואולם, סגן מנהיג חמאס, חליל אל-חיה, הנמצא במצרים, אמר הערב (שישי) כי "הפלגים הפלסטינים הגיעו להסכמה לגבי הפיוס, סיום המצור והרגיעה עם ישראל". לדבריו, "ישנם פרויקטים בינלאומיים שייושמו בעזה בקרוב, ואנחנו מעוניינים בפיוס על בסיס שותפות".



שריפה כתוצאה מטרור הבלונים. צילום: צ'רלי מור יוסף

נראה כי גם בפתח התרצו. שכן, עבאס זכי, בכיר ארגונו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר כי משלחת מטעם פתח תגיע מחר לקהיר כדי להשתתף בשיחות.



אל-חיה הוסיף, כי ״אנחנו בישורת האחרונה של המאמצים המצרים, הקטארים והבינלאומיים לרגיעה, ועושים הכל להקלה על המצור, אולם תהלוכות השיבה נמשכות עד להסרת המצור״.



מוקדם יותר, כאמור, נחתו בלוני תבערה ביישוב בארי שבעוטף עזה, וגרם לשריפה. במקביל, בתקשורת הפלסטינית דווח על הרוג מירי צלף של צה"ל במרכז הרצועה, ועל כ-270 נפגעים בעימותים ליד הגבול. על פי הדיווח ההרוג הוא כארים פאטיר, תושב עזה, בשנות ה-30 לחייו. מאוחר יותר דווח על פלסטיני נוסף שנהרג ברצועה. 



כוחות הכיבוי ביער בארי. צילום: צ'רלי מור יוסף
כוחות הכיבוי ביער בארי. צילום: צ'רלי מור יוסף



בתקשורת הפלסטינית דווח עוד במהלך היום כי צה"ל ביצע ירי לעבר פלסטינים שהתקרבו לגדר ממזרח לרפיח. עוד צוין כי פלסטינים הבעירו צמיגים במרחב הגדר מול ג'בליה, כאשר בתגובה בוצע ירי צלפים של הכוחות וירי כבד של גז מדמיע לעברם. ירי נוסף נשמע באל בורייג'.



 ברקע הדיווחים על העימותים בדרום, אמר דובר חמאס, עבד אל-לטיף קאנוע, כי ״תהלוכות השיבה הביכו את הכיבוש, והוא ייכנע לדרישותיה. נמשיך עד להשגת המטרות״.



השריפות האחרונות שפרצו בעקבות עפיפוני ובלוני תבערה ששוגרו לעבר ישראל התרחשו בתחילת השבוע, אחת מהן ביער דורות והשנייה ביער כרמים. אולם, לאחר חודשים ארוכים של כ-1,400 שריפות בדרום, שכילו 30 אלף דונם של שדות חקלאיים, שטחים פתוחים, יערות ושמורות טבע, ניתן לומר שבשבועות האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בהצתות ממספר דו ספרתי למקרים בודדים בלבד.



בעקבות השקט היחסי שהושג, וכנראה לקראת הסדרה שבדרך, ערך היום ביום שלישי האחרון שר הביטחון, אביגדור ליברמן, דיון הערכת מצב עם הרמטכ"ל, ראש המל"ל, נציג השב"כ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים ובכירים נוספים. 

לאחר דיון ארוך, שהחל בשעות הצהריים ולאחר סקירה שעברו, הוחלט לפתוח את מעבר כרם שלום למעבר סחורות. עוד החליט ליברמן, בהמלצת גופי הביטחון, כי מרחב הדיג יורחב בחזרה עד למרחק של תשעה מייל מהחוף.

ליברמן הבהיר בסיכום הדיון כי פתיחת מעבר כרם שלום, לאחר שלושה ימים של שקט, נועדה לאותת לאוכלוסיה בעזה כי שמירת השקט היא בראש ובראשונה אינטרס של תושבי עזה.לפני כיומיים אמר גורם ישראלי בכיר, המעורה בפרטי המשא ומתן, לעיתון הלוס אנג'לס טיימס כי הסכם ההסדרה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה "מוכן כמעט לגמרי".