בעקבות פיגוע הדקירה בירושלים: עיריית אום אל פחם גינתה היום (שבת) את משטרת ישראל בעקבות הריגתו של מוחמד מחאמיד, שביצע את פיגוע הדקירה בעיר העתיקה בירושלים אתמול. על פי העירייה המשטרה הפעילה כוח מופרז בעת הטיפול באירוע, והייתה יכולה לנטרל את המחבל בלי להורגו. בנוסף לכך קראה העירייה למדינה לשחרר את גופתו של מחאמיד לקבורה.



בהודעת העירייה נאמר כי "מדובר בהתנהגות לא הגיונית של כוחות הביטחון מול צעיר שסובל מבעיות רפואיות, הם היו יכולים לעצור אותו. יש לשחרר אותו מחר כדי להביאו לקבורה". עוד הוסיפו בעירייה כי ראש העירייה חאלד חמדאן וממלא מקומו בילאל דאהר יצרו קשר עם משפחתו של המחבל ועמדו על בעיותיו הרפואיות. "לפי הסרטונים היה ניתן לעצור אותו בלי לירות בו למוות", קבעה העירייה בהודעתה.



המחבל מוחמד מחאמיד, צילום באדיבות המשפחה
המחבל מוחמד מחאמיד, צילום באדיבות המשפחה



במשפחתו של מחאמיד קיבלו את ההודעה על מעורבותו בפיגוע בתדהמה, וסיפרו שהמחבל לא הפגין נטיות דתיות, סבל מבעיות נפשיות שבעטיין אושפז בעבר ואף ניסה להתאבד מספר פעמים. אחיו של המפגע, נסים, אמר למעריב כי "הוא לא חשב להזיק לאיש ולא היה איש דתי. היינו בהלם כשנודע לנו שהוא נהרג מאש המשטרה. אחי סובל ממצב נפשי קשה והיה מקבל טיפולים נפשיים בשער מנשה. הוא אף ניסה להתאבד כמה פעמים".



האח סיפר עוד כי המשפחה לא ידעה שהוא הגיע לירושלים. "חשבנו שמדובר בטעות בזיהוי, ולכן אנחנו בהלם. אנחנו מסרבים לכנות את אחמד מחבל". מוסטפא מחאמיד, קרוב משפחתו, הוסיף כי "אנחנו עומדים על כך שאחמד לא חשב לבצע פיגועים. כולנו יודעים שסבל מבעיות נפשיות זה תקופה ארוכה, ואף ניסה להתאבד. לצערנו, המשטרה טעתה בהתנהגות שלה והייתה יכולה לירות לו ברגל, אך הם ביצעו לו גזר דין מוות בשטח. אנחנו דורשים לחקור את המקרה ולמסור לידינו את הגופה כדי לקבור אותה לפני חג הקורבן".



המחבלים מפיגוע הירי בהר הבית. צילום: פייסבוק
המחבלים מפיגוע הירי בהר הבית. צילום: פייסבוק



לפני כשנה - שלושה בני העיר ביצעו פיגוע ירי בהר הבית והרגו שני שוטרים



כזכור, אתמול בערב ניגש מחאמיד לשוטר בסמוך לשער המג'לס שבאזור הר הבית, שלף סכין ודקר שוטר, שנפצע באורח קל. בתגובה לכך, פתחו השוטרים שהיו במקום האירוע באש והרגו את המחבל. לאחר האירוע הנחה מפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי, לבצע סריקה בכלל שטח הר הבית תוך הוצאת כלל האנשים משטח ההר. כמו כן, נסגרו סמטאות העיר העתיקה.



לפני כשנה ביצעו שלושה בני אום אל פחם - מוחמד אחמד מוחמד ג'בארין, בן 29, מוחמד חאמד עבד אללטיף ג'בארין, בן 19, ומוחמד אחמד מפדל ג'בארין, בן ה-19, פיגוע ירי במתחם הר הבית, ורצחו שני שוטרים. כתגובה לפיגוע החליטה ישראל להציב מגנומטרים בכניסות למתחם הקדוש, דבר שהביא להפרות סדר רחבות היקף ברחבי מזרח ירושלים ויהודה ושומרון, ולאחר כשבועיים הוסרו אמצעי הבידוק מסביבת ההר. על גופותיהם של המחבלים נתפסו שני רובי קרל גוסטב ואקדח.