בצה"ל מסכמים היום (שלישי) את אירועי השנה האחרונה, ומבצעים הערכות לגבי העתיד הקרוב והצפי לשנה הבאה. הערכת המוצא הראשית כרגע בצה"ל היא כי על אף שלא מזוהות כוונות התקפיות מן המדינות העוינות או מארגוני הטרור, הסיכוי להסלמה, והפוטנציאל להתדרדרות במצב הביטחוני עדיין נותר גבוה מאוד. 

בחזית הצפונית, מבחינת סדרי העדיפויות בצה"ל מסכמים כי איראן נותרת במרכז ובראש סדרי העדיפויות. זאת מתוך ההנחה כי האיראנים ימשיכו לנסות לבסס את כוחם בסוריה, גם לאחר סיום מלחמת האזרחים, ובמקביל לכך, ימשיכו לנסות לחמש את חיזבאללה. כמו כן, לאור יציאת האמריקאים מהסכם הגרעין, בצה"ל ימשיכו להתמקד גם בשנה הבאה במעקב אחר ניסיונות איראנים לקדם את הסכם הגרעין
מעבר לכך, צה"ל מאשר היום כי בשנה וחצי האחרונות ישראל תקפה מעל מאתיים מטרות בסוריה, הקשורות להתבססות האיראנית וניסיונות ההתעצמות של חמאס. בנוסף, צה"ל אף תקף משלוחי נשק שיצאו מאיראן לסוריה. 

רוחאני, צילום: AFP


עוד בחזית הצפונית, למרות הניסיונות של חיזבאללה להצטייד בטילים בעלי דיוק של מטרים בודדים, בישראל מעריכים כי אין בידי הארגון את היכולת הזו כרגע, ומייחסים את העובדה הזו לפעולות שצה"ל נקט בשנתיים האחרונות. 

סיכויי ההסלמה בדרום גבוהים יותר מהסדרה


מבחינת החזית הדרומית, בצה"ל מעריכים כי על אף השקט הקיים כעת, הסלמה ברצועה קרובה יותר מאשר הסדרה, וממשיכים להדגיש כי התקדמות והסדרה משמעותית יותר ברצועה, מותנית בפתרון של השבויים והנעדרים המוחזקים בידי חמאס.  
 
באשר להחלטת ארצות הברית להפסיק את המימון לארגון אונר"א, המסייע לפליטים פלסטינים, צה"ל יציג לדרג המדיני את ההשלכות של ההחלטה. כמו כן, העמדה בצבא היא כי אונר"א, כגורם מנציח את הפליטות הפלסטינית, הוא גורם שלילי, על כן בצה"ל לא מתנגדים להחלטה האמריקאית ומבינים את חשיבותה, אך סבורים כי יש להציג פתרונות רלוונטיים שימנעו קריסה הומניטרית אפשרית כתוצאה מכך. יש לציין כי ברצועת עזה כ-280 אלף תלמידים לומדים במוסדות המשתייכים לאונר"א, וכן כ-13 אלף עובדים במקומות עבודה שהוקמו על ידי אונר"א. 

מטה אונר"א בעזה. צילום: רויטרס