יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר (הליכוד), דיבר הבוקר (רביעי) בכאן רשת ב' והתייחס למספר נושאים, ביניהם חוק הלאום, סוגיית ההסדרה מול החמאס והתקיפות בסוריה. תחילה, נשאל על חוק הלאום, והסביר כי "הכותרת של חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי, מבהירה בצורה חדה שישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי ולא של עם אחר. גם דברים מובנים חשוב מאוד שיעוגנו בחקיקה, בוודאי נושא כזה. ב-1992 חוקקו את חוק כבוד האדם וחירותו ולא הכניסו בו את המילה שוויון, ובתיקון לחוק בשנת 1994 לא הכניסו את המילה הזו אלא הפנו למגילת העצמאות".



"במגילת העצמאות השוויון הוא שוויון מדיני וחברתי גמור לכל האזרחים, ללא הבדל דת גזע ומין, אבל לא שוויון לאומי ולא שוויון לפי דת, גזע, מין ולאום. מדינת ישראל לא יכולה להיות עם שוויון לאומי ורואים את זה בנושאים המרכזיים כמו חוק השבות וסוגיית זכות השיבה שהם מדברים עליה". 



לאחר מכן, נשאל דיכטר על ההסדרה בעזה, ואמר כי "אני זוכר את שיחות הפיוס בין הפת"ח לחמאס עוד כשהייתי ראש השב"כ, גם בסעודיה וגם בבית הלבן, ולא היה פיוס כי המחלוקות הן עמוקות מאוד. העסק הזה מקרטע כבר המון זמן. אבו מאזן לא ביקר בעזה כבר 12 שנים, כמה חודשים לפני ההפיכה הצבאית של חמאס בעזה ביוני 2007 הוא כבר לא נכנס אליה. הוא הרוויח את ההפיכה הזו ביושר, הוא וקודמו ערפאת לא פעלו בשום צורה נגד הטרור"

לדברי דיכטר, "רק אחרי שאבו מאזן איבד את עזה הוא הבין שהוא עלול לאבד את יהודה ושומרון באותה צורה. הוא הבין גם שישראל לא תאפשר לחמאס להשתלט על יהודה ושומרון אלא תיקח את האחריות בעצמה. אבל אין לו אומץ, וגם לקודמו לא היה, להתמודד מול הטרור. צריך לזכור שמדובר בנשיא שנבחר פעם ראשונה ואחרונה בינואר 2005, מאז לא היו בחירות ברשות הפלסטינית. זה כמו מלך בכל מדינה אחרת שאנחנו מכירים".

בהתייחס לסיבה שאבו מאזן מסרב להסדרה בעזה, דיכטר הסביר כי "הוא לא רוצה להיות כמו לבנון וחיזבאללה, להגיע למצב שהוא השליט בעזה שעומד מול העולם עם חזית חיובית שמקרינה אמינות כלשהי, בזמן שהחמאס כמו החיזבאללה יהיה זה ששולט בשטח". 

לאחר מכן, נשאל על הגזרה הצפונית ועל ההודאה של ישראל בכך שביצעה מעל 200 תקיפות בסוריה, ואמר כי "הסוגיה בסוריה היא לא בין שתי מדינות, ישראל וסוריה בלבד. איראן נכנסה לסוריה בכוחות רציניים, עם הטריק הידוע של קבלני משנה לטרור. המשטר הזה עובד גם בתימן, והם מכניסים לתוך סוריה ומקדמים לכיוון רמת הגולן את המיליציה השיעית, שזה ליגיון הזרים האיראני, כמו שהיה ליגיון הזרים הצרפתי. אלו כל מיני טרוריסטים, כולל ממדינות חבר העמים לשעבר, שדחפו אותם לרמת הגולן ולסוריה וציידו אותם בנשק, אותו רוצים להעביר מאיראן לסוריה, ואין לישראל שום כוונה לאפשר לסוריה להפוך למדינת חסות לטרור, בין אם איראני ובין אם כל טרור אחר".


"אני חושב שאסד מבין את זה היטב", אמר דיכטר. "הוא בגדר תרנגול שנוצותיו נמרטו אבל הוא הצליח להציל את עצמו משחיטה, בעיקר בזכות הרוסים אבל גם בזכות החיזבאללה שהאיראנים גררו אותו לתוך סוריה. עד היום נהרגו מעל 2000 מחבלים ונפצעו מעל 8000 לחיזבאללה, אבל אין להם יכולת לסגת כל עוד איראן שם. בסופו של דבר, היעד של האיראנים הוא ישראל, ואת זה ננסה לשבש בכל דרך, מדינית או צבאית".