צה"ל פרסם השבוע כי ישראל תקפה מעל 200 פעמים בסוריה בשנה וחצי האחרונות. חיים תומר, בכיר המוסד לשעבר, התייחס בשיחה עם ה"הקבינט" להחלטה לחשוף את המעורבות הישראלית בסוריה: "נראה שמאז שהרוסים משחקים במשחק אסד שינה את הכללים. הנשיא הסורי נהג בעבר להצניע ולהסתיר את מצבו בפני שורה שלמה של גורמים והתקיפות שלנו היו מבחינתו עקיצה כואבת אך לא מרכזית בהישרדות שלו. בשנה האחרונה כללי המשחק השתנו לכל הצדדים. אסד רוצה שהרוסים ידעו שישראל תקפה. האינטנסיביות שלנו והנוכחות הרוסית הפכה את העניין למשהו גלוי ומרחב ההכחשה היה פחות משמעותי".



לדברי תומר, "יש כאן סוג של משחק בין ישראל לרוסים לבין בני בריתה של רוסיה. ההשפעה הישראלית במוסקבה והיחסים בין המנהיגים הישראלים לרוסים עושים את שלהם. הרוסים אומרים שהם לא מתערבים בנושא באופן חד משמעי. מתקיים תיאום פרטני שמאפשר לישראל לפעול במרחבים שונים בסוריה".



יואב לימור הצביע על הדיווחים האחרונים ממהלך השבוע: "קרו שלושה אירועים מקבילים במהלך שלושה ימים. דיווח על מאמצי ההתבססות מחודשים של איראן במערב עיראק, דיווח על טיסות הנשק במסווה של טיסות אזרחיות לביירות ודיווח ישראלי על 200 תקיפות בסוריה. עושה הרושם שישראל קצת בלחץ אם כל המידע הזה החוצה במכה אחת. מנסים להעיר ולהזיז מישהו".



"אכן יש קמפיין", השיב תומר, "מישהו עושה קמפיין כדי לומר שאיראן עושה דברים במזרח התיכון, סוריה ועיראק. המסר נראה כמופנה לאמריקאים, שמפעילים את מערכת הלחצים המרכזית על איראן, והיא מאוד משמעותית ומרכזית. למיטב ידיעתי הדברים הללו לא חדשים והחשיפה שלהם היא לא בגלל מידע מודיעיני חדש אלא בגלל שמישהו החליט לשים אותם על השולחן ולומר שהדברים לא מקובלים על ישראל".





כשנשאל אם הרוסים יכולים להוציא את האיראנים מסוריה אילו רצו בכך, השיב: "להערכתי הרוסים לא רוצים בכך. הם רוצים למצוא נוסחה שתהיה מספיק טובה לישראל ומספיק טובה לאיראנים, שהם שותפים חשובים שלה במרכז אסיה ובמזרח התיכון. כל מי שהוא אנטי אמריקאי הוא מישהו שלא צריך לזלזל בו. יש להם אמל"ח שלא כדאי לזלזל בו, יש להם אינטרסים משותפים של גז ונפט".



"ההתרשמות שלי שהרוסים מנסים לרצות את כולם", הוסיף בכיר המוסד לשעבר. "מצד אחד להנמיך את רף הפעילות האיראנית ולא להבטיח להם מטריית הגנה בסוריה ומצד שני מתנגדים להוציא את האיראנים מסוריה. השאלה היא האם באמצעות מערכת לחצים ניתן לגרום להם להוציא אותם, לעת עתה לא נראה שהם רוצים".