"הצבא המצרי והצבא הסורי עומדים לפתוח בהתקפה על ישראל בשבת, ה-06.10.73", כך נפתח אחד המברקים הדרמטיים בתולדות המדינה, שהועלה היום (שני) לארכיון המדינה. המברק, שנשלח מידי פרדי עיני, ראש לשכת ראש המוסד צבי זמיר אל מזכירה הצבאי של ראש הממשלה גולדה מאיר, ישראל ליאור הכיל את סיכום הפגישה שנערכה יום קודם לכן בין זמיר לבין בכיר מקורות המוסד במצרים, שלאחר שנים רבות נחשף כאשרף מרואן, ובו המקור הזהיר את ישראל מהעומד לקרות עוד באותו היום - מלחמת יום הכיפורים.



בפגישה בין השניים, אמר מרוואן לזמיר כי צבאות שתי המדינות הערביות עומדים לפתוח במלחמה, בחזית סואץ והגולן בשעות הערב, ואף פירט את ריכוז הכוחות המצרי בגזרת התעלה. עוד אמר המקור כי נשיא מצרים, אנואר סאדאת, החליט לפתוח במלחמה ובחר בתאריך שבה יפרצו הכוחות הערביים לעבר החזית.





בעקבות המברק, הועלתה הכוננות למלחמה בארץ וההתרעה הועלתה מסבירות נמוכה למלחמה לרמה של וודאות גבוהה למלחמה בקרוב. רבים מהדיווחים שהעביר מרואן לידי ראש המוסד התבררו כנכונים יום למחרת, למעט אולי שעת המתקפה, שהתרחשה מוקדם משדיווח המקור, בשעות הצהריים של יום הכיפורים שנת 1973.



במהלך הפגישה התפלא המקור ממה שהוא הגדיר כחוסר התגובה הישראלית לתגבור הכוחות המצרים באזור התעלה ואמר כי במצרים מגדירים את זה באחת משתי סיבות, או שהישראלים בטוחים בעצמם, ומוכנים להשמיד את הצבא המצרי אם יתקוף, או שהישראלים לא יודעים בדיוק מה נעשה, ואינם מבינים את חומרת המצב. בסיום המברק, אמר זמיר כי מרואן הציע לסכל את פתיחת המלחמה באמצעות התקשורת הישראלית, שתפרסם את תוכנית התקיפה מראש ובכך תאותת למצרים כי תוכנית המלחמה נחשפה וכי בישראל מוכנים לה, וראש המוסד עצמו המליץ על נקיטת קו פעולה זה.



העביר את הידיעה ששינתה את תמונת המצב. אשרף מרואן ביום חתונתו, צילום: AFP
העביר את הידיעה ששינתה את תמונת המצב. אשרף מרואן ביום חתונתו, צילום: AFP


בשיחה בין זמיר למרואן, פירט האחרון אף את סדרי הכוחות שבידי צבא מצרים, פריסת הגשרים לצליחת התעלה ואופי המהלומה הראשונית שמתכנן צבא מצרים. בשיחה אמר מרואן כי "ההתקפה המצרית תפתח בהרעשה ארטילרית ובהפעלת חיל האוויר על מטרות בסיני, ובעקבות זאת תבוא צליחת התעלה. לצורך הצליחה יוקמו חמישה או שישה גשרים, שעל שלושה מהם, תתבצע הצליחה והשאר ישמשו כתרגיל הסחה", וציין כי לחיל האוויר הסורי ישנם כ-100 מסוקים שמישים. 

"הצבא הסורי יתקוף בו זמנים וינסה לכבוש את הגולן תוך שהוא תוקף את בסיסי חיל האוויר בצפון", הוסיף המקור המצרי. בהודעה ציין זמיר כי מרואן עצמו לא היה בטוח האם צבא סוריה אכן יצטרף ללחימה וכי מצרים תפתח בה גם ללא סוריה, אך זמיר הדגיש כי הוא מאמין שסוריה אכן תבצע את חלקה בתוכנית. מרואן הוסיף כי טילי הקרקע קרקע שרכשה מצרים אינם מבצעיים וכי 12 טייסי קרב מצריים שנשלחו לברית המועצות כדי ללמוד להפעיל את מטוס המיג 23 לא ישתתפו בלחימה. לבסוף הוא ציין גם כי צבא ירדן לא יצטרף לתוכנית המצרית-סורית.